برخلاف تمامی پیش‌بینی‌ها؛ نخل طلا به کن لوچ رسید / درخشش سینمای ایران در کن؛ شهاب حسینی بهترین بازیگر مرد

 

 

 

فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بیشترین جایزه‌های شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن را از آن خود کرد. برای نخستین بار شهاب حسینی به‌عنوان یک بازیگر مرد از سینمای ایران برنده بهترین بازیگر مرد جشنواره کن شد و فرهادی خود جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

مراسم پایانی شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن شامگاه روز یکشنبه ۲۲ مه / ۲ خرداد برگزار شد. فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی که در دو روز پایانی جشنواره به نمایش در آمد از امیدهای این دوره از جشنواره محسوب می‌شد و رسانه‌های فرانسوی از بازی خوب شهاب حسینی در این فیلم تمجید کردند و گروهی از منتقدان نیز او را شایسته جایزه بهترین بازیگر مرد امسال دانستند.

 

در مراسم اهدای جوایز هنگامی که نام شهاب حسینی به‌عنوان بهترین بازیگر مرد اعلام شد، او پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «این جایزه به‌نوعی از سوی مردم ایران به من رسیده است و من هم آن را به مردم سرزمینم باز می‌گردانم.» زمانی که شهاب حسینی روی صحنه رفت دست‌اندرکاران فیلم «فروشنده» با شگفتی و خوشحالی از آن استقبال کردند و ترانه علیدوستی، بازیگر دیگر این فیلم اشک‌های شوق‌اش جاری شد. این نخستین بار است که یک بازیگر مرد ایرانی برنده نخل طلای کن می‌شود.

 

فیلم قبلی اصغر فرهادی با نام «گذشته» نیز که در سال ۲۰۱۳ در جشنواره کن نمایش داده شد جایزه نخل طلا را برای برنیس بژو، بازیگر فرانسوی فیلم به ارمغان آورد. پیش از آن، فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلین جایزه اصلی بازیگران را به‌دست آورده بود. با موفقیت شهاب حسینی، اصغر فرهادی نشان داد که در بازی گرفتن از بازیگران خود خبره است.

 

فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن را نیز از آن خود کرد. او به هنگام دریافت جایزه‌اش گفت که فکر نمی‌کرده پس از بردن جایزه توسط شهاب حسینی جایزه دیگری به فیلمش تعلق بگیرد. اصغر فرهادی گفت فیلم‌هایش فیلم‌های شادی نیستند اما از این‌که موفقیت‌های فیلم‌هایش مردم کشورش را شاد می‌کنند خرسند است. در سالن مراسم به‌جز دست‌اندرکاران فیلم «فروشنده»، پریسا بخت‌آور، همسر فرهادی و سارینا فرهادی دخترش نیز حضور داشتند.

 

نخل طلا برای کن لوچ: سینما باید در مقابل قدرت بایستد

 

بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره کن ژاکلین ژوزه برای فیلم «رُزای من» شناخته شد. همچنین جایزه بزرگ این دوره از جشنواره به زاویه دولان، کارگردان بسیار جوان کانادایی برای فیلم «تا پایان دنیا» تعلق گرفت. او به‌هنگام دریافت جایزه منقلب شد و گریست. جایزه بهترین کارگردانی این دوره به الیویه آسایاس براى «خریدار شخصی» و کریستین مونجو برای «لیسانسه» (یا فارغ‌التحصیلی) تعلق گرفت و سرانجام نخل طلا به کن لوچ، فیلمساز چپگرای بریتانیایی برای فیلم «من دانیل بلیک» رسید.

 

کن لوچ زمانی که نخل طلا را دریافت می‌کرد طی سخنانی نسبت به وضعیت جهان هشدار داد. او به‌شدت از سیاست‌های نئولیبرالی در جهان انتقاد کرد و گفت این سیاست‌ها فقر را در جهان بیشتر و بیشتر می‌کنند. او از خطر تقویت راست‌ها در کشورهای مختلف سخن گفت و افزود سینما در این کارزار باید در برابر قدرت بایستد.

 

شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن از ۱۱ تا ۲۲ ماه مه  (۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۵) برگزار شد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر