7 فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره کارلووی‌واری 2018

کارلووی واری 2018

با وجود این‌که در این دوره از جشنواره کارلووی‌واری هیچ فیلمی از ایران در بخش اصلی مسابقه حضور ندارد، اما در بخش‌های دیگر 7 فیلم دیده می‌شود که یا محصول ایران هستند یا نام کارگردان ایرانی را یدک می‌کشند.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، حضور ایران در این جشنواره مهم اروپایی که در کشور جمهوری چک برگزار می‌شود با فیلم «پله آخر» ساخته علی مصفا جدی شد و حتی لیلا حاتمی جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد اما در سال‌های بعد باز هم کمتر ایرانی‌ها توانستند در بخش مسابقه حضور داشته باشند. با شروع این جشنواره نگاهی به 7 فیلم ایرانی داریم که در بخش‌های مختلف حضور دارند.



امیر (نیما اقلیما)
با توجه به این‌که این جشنواره اروپایی امسال به سینمای شرق توجه ویژه‌ای داشته، این فیلم در بخش رقابتی «شرق - غرب» حاضر است. این فیلم با بازی میلاد کی مرام، سه نمایش خود را از امروز، فردا  جمعه و شنبه، در سه سالن سینماهای مختلف در شهر کارلووی واری در غرب کشور جمهوری چک پی خواهد گرفت. فیلم در جشنواره سی و ششم فجر نیز حضور داشت و منتقدان از فیلم اول نیما استقبال کردند. به جز میلاد کی‌مرام، سحر دولتشاهی، هادی کاظمی و مصطفی قدیری نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.



هجوم (شهرام مکری)
هجوم" ساخته شهرام مکری، دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کارلووی واری است که در بخش غیر رقابتی نگاهی دیگر جشنواره حضور دارد. بابک کریمی، محمد ساربان، سعید زارعی، لوون هفتوان، عبد آبست از جمله بازیگران این فیلم هستند. داستان «هجوم» دربارهٔ یک تیم ورزشی آماتوری و مربی‌شان است. اعضای تیم رازی برای پنهان کردن دارند و گروهی در جستجوی پیدا کردن سرنخ‌هایی از این ماجرا هستند. «هجوم» دربارهٔ یک قتل است که در یک ورزشگاه اتفاق افتاده. چند مأمور پلیس در حال بررسی این پرونده هستند و با ورود به این ورزشگاه سر نخ‌هایی از این قتل بدست می‌آورند. "هجوم" یک نمایش خود را در روز یکشنبه پشت سر گذاشته و در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز دو نمایش دیگر خود را در دو سینمای شهر کوچک کارلووی واری تجربه خواهد کرد.



مرز (علی عباسی) و آیه‌های خاموش (علیرضا خاتمی)
در بخش غیر رقابتی نگاهی دیگر که هجوم حضور دارد، دو نام ایرانی دیگر هم به چشم می خورند؛ هرچند با دو محصول از کشورهای دیگر: علی عباسی با فیلم «مرز» محصول دانمارک و سوئد و علیرضا خاتمی با فیلم «آیه های فراموشی» محصول فرانسه، آلمان، هلند و شیلی، که بهار امسال در جشنواره جهانی فجر در تهران نیز به نمایش درآمده بود. «مرز» که دومین ساخته علی عباسی به شمار می‌رود همین دو ماه پیش در جشنواره فیلم کن 2018 خوش درخشید و جایزه نوعی نگاه را از آن خود کرد. موضوع این فیلم درباره دو موجود عجیب ومتفاوت با مشکلات کروموزومی است که یکی از آنها به سوی خیر و یکی به سوی شر تمایل دارد.  فیلم در واقع درباره مشکلات افراد متفاوت در جامعه است.



آموزش غلط کامرون پست (دزیره اخوان)
"آموزش غلط کامرون پست" به کارگردانی دزیره اخوان که درباره گروهی نوجوان مسیحی در یک مرکز درمان روانیِ تغییر گرایش جنسی در بخش افق‌های کارلووی‌واری اکران خواهد شد. این فیلم نیز از فیلم‌های مهم جشنواره ساندنس آمریکا بود که توانست جایزه بزرگ داوران را از آن خود کند.



همه می‌دانند (اصغر فرهادی) و سه رخ (جعفر پناهی)
فیلم های «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی و محصول کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا و نیز «۳ رخ» ساخته جعفر پناهی به عنوان محصولی از کشور ایران، دو فیلم مطرح جشنواره کن هستند که یکی از آنها آغازگر آن جشنواره بود و یکی دیگر، جایزه مشترک فیلمنامه نویسی را در جشنواره کن به خود اختصاص داد و حالا در کارلووی واری در بخش افق های پنجاه و سومین دوره جشنواره حضور دارند.
فیلم پناهی دو نمایش خود را پشت سر گذاشته و دو نمایش دیگر را در روزهای جمعه و شنبه، در پیش رو دارد. فیلم فرهادی اما یک نمایش در روز یکشنبه داشته و نمایش دوم و آخرش را روز جمعه تجربه خواهد کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر