بررسی روند موفقیت «سخنرانی پادشاه»


تام هوپر کارگردان جوان انگلیسی پس از ساختن سخنرانی پادشاه آن را به دست پخش کننده مستقلی چون واینشتاین سپرد. واینشتاین متخصص کشف استعدادهای جوان آمریکا و کشورهای دیگر بوده است. همچون دیگر فیلم‌هایی که شانس جوایز مهم سال را دارند این فیلم برای جشنواره تورنتو آماده و با استقبال خوبی مواجه شد.

 

سخنرانی پادشاه

 

اولین جایزه مهم دومین فیلم هوپر بهترین فیلم مستقل بریتانیا بود. یکشنبه 14 آذر 1389، سخنرانی پادشاه با کنار زدن رقیبانی چون چهار شیرمرد و هرگز نگذار بروم در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن جوایز را از آن خود کرد.

 

سخنرانی پادشاه گرفتار تب فیلم شبکه اجتماعی شده بود. در تمام جوایز تنها کاندید می‌شد و این شبکه اجتماعی یا در نهایت در رقابت‌های مستقل مثل آستین یا اسپیریت رقابت را به قوی سیاه واگذار می‌کرد. این فیلم در رقابت‌های سن‌دیگو، ستلایت، فونیکس، لاس وگاس، فلوریدا، اوهایو، آستین، اسپیریت و گلدن گلوب کاندید می‌شد اما به جز بهترین بازیگر نقش اول مرد یا در نهایت جایزه‌ای برای جفری راش یا هلن بونهام کارتر موفق به کسب جایزه‌ای نمی‌شد. اما ورق در هفته سوم اکران این فیلم برگشت. سخنرانی پادشاه همزمان با شهامت واقعی اکران موفقی را سپری کردند. نشریه‌های آمریکایی شانس شهامت واقعی را بیشتر می‌دانستند. شبکه «بی‌بی‌سی» اعلام کرد رقیب شبکه اجتماعی در اسکار شهامت واقعی است. اما واقعیت چنین نبود! در هفته سوم اکران وقتی سخنرانی پادشاه نظر مردم را به سمت خود کشانده بود و همچنان در صدر گیشه یکه‌تازی می‌کرد در کشورهای دیگر تبی از علاقه به سخنرانی پادشاه به وجود آمد. انگلستان تمام سعی خود را برای حمایت از فیلم خود انجام داد. رسانه‌ها بسیج شدند تا کاری کنند که منتقدان هم دوباره فیلم سخنرانی پادشاه را ببینند. رأی منتقدان مجلات مختلف که در رأی اسکار نقش به سزایی داشت به یکباره از سوی شبکه اجتماعی برگشت. با اینکه رأی شبکه اجتماعی همچنان در صدر بود اما رأیش شکسته شده بود و اولین لغزش آن سبب شد تا بفتا تمام جوایز خود را در برابر چشمان شبکه اجتماعی به فیلم کشور خود اهدا کند. همه چیز برای آن آماده شد تا اسکار یکبار دیگر به یک فیلم مستقل که توده‌های اجتماع را راضی نگه داشته بود رأی دهد.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر