اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برادران داردن فیلم دختر ناشناخته را فیلم‌برداری می‌کنند

 

برادران داردن، ادل هانل را در بین گروه عوامل مرسوم فیلم‌سازی‌شان، که شامل فابریزیو رونگیون، توماس دوره، مورگان مارین، اولیویر گورمه و کریستِل کورنیل می‌شود، دارند. لوک و ژان پی‌یر داردن، هفته‌ی گذشته در و حومه‌ی لی‌یژ فیلم‌برداری فیلم دختر ناشناخته (La Fille inconnue , The Unknown Girl) را شروع کردند. این فیلم که دهمین اثر داستانی آنان است، اکنون در اوج فعالیت و جریان خود قرار دارد. در این فیلم ما مسیر و روند کنش‌های شخصیتی به نام جنی – پزشک عمومی جوان- را دنبال می‌کنیم که بخاطر باز نکردن در مطبش به‌روی دختری جوان که اندکی بعد او را مرده می‌یابد، احساس گناه می‌کند. وی بعداً بواسطه‌ی پلیس درمی‌یابد که هویت این دختر جوان در پرده‌ای از ابهام بوده و اکنون جنی تلاشی را برای کشف نام این دختر آغاز می‌کند. در طول این کاوش و جستجو، دکتر به مرور، حقیقت را کشف خواهد کرد. 

 

می‌توان به لحاظ موضوعی در این فیلم داردن‌ها تغییر جهتی مختصر را دریافت. در عین حال ممکن است بخواهیم اینگونه فکر کنیم که موضوع این فیلم مسیر پرکشاکشی است که بوسیله زنی مصمم رقم می‌خورد (مانند فیلم آخرشان: دو روز و یک شب، همچنین فیلم رُزتا، سکوت لورنا و تا اندازه معینی پسری با دوچرخه). این فیلم دیگر به کارگران، آرایشگر یا مهاجرت‌های غیرقانونی نپرداخته بلکه تمرکزش بر یک پزشک است. با این وجود، شاید این‌گونه تصور کنید که شخصیت جنی در جریان پیشرفت و پیشبرد کاوش و جستجویش با برخی ایماژهای متعارف و آشنای در جهان (سینمایی) داردن‌ها روبرو می‌شود. این شخصیت‌ها نه تنها بخاطر تقدیرشان برای ما آشنا محسوب می‌شوند؛ بلکه شخصیت‌های مذکور توسط کاراکترهایی اجرا می‌شود که در مجموعه آثار برادران داردن شخصیت‌های استوار و قدرتمندی به حساب می‌آیند. و از همین رو ما قاعدتاً مواجه با فابریزیو رونگیون (قهرمان فیلم رُزتا و دو روز و یک شب)، الیویر گورمه (که از فیلم قول در همه آثار داردن‌ها حضور داشته) و در بین عوامل فیلم توماس دُوره (آس فیلم پسری با دوچرخه) مورگان مارین (به همین سان در فیلم پسر) و کریستل کورنیل (یک عضو جدید در بین عوامل فیلم از فیلم دو روز و یک شب) مواجه می‌شویم. در این فیلم همچنین آنان با بازیگر زنی فرانسوی تازه‌واردی به نام ادل هانل همکاری می‌کنند که برنده‌ی جایزه سزار برای فیلم عشق در نخستین مبارزه شده است.

 

شاید در جریان و سبک فیلمسازی هم تغییراتی رخ بدهد. گرچه واکاوی و جستجو (اغلب در ارتباط با شغل و کار) موتیفی مرسوم در فیلم‌های داردن‌ها است اما در اینجا این موضوع به سمت و سوی بازجویی‌های پلیس تغییر جهت یافته است. گرچه یک نفر می‌تواند تردید گنگ و مبهمی داشته باشد که این تفحص و جستجو، بهانه و عذری برای افشای سرنوشت شخصی خاص باشد.

 

مثل همیشه فیلم در کمپانی برادران داردن (فیلم دو فلوو) و با همکاری آرشیپل 35 در فرانسه تولید شده است. فیلم توسط وایلد بانچ فروخته و توسط دیافانا در فرانسه و سینه‌آرت در بلژیک توزیع و پخش خواهد شد. فیلمبرداری تا 22 دسامبر به اتمام خواهد رسید – درست به موقع-  تا شاید هنوز گزینه‌ای دیگر برای جشنواره‌ی‌ فیلم کن، قابل پیش‌بینی و تصور باشد. 


این مطلب ترجمه‌ای است از http://cineuropa.org/nw.aspx?t=newsdetail&l=en&did=300397

 

درباره نویسنده :
دکتر آرش حسن‌پور
نام نویسنده: دکتر آرش حسن‌پور

سمت در آکادمی هنر: دبیر جامعه‌شناسی و هنر

 

 

  • سوابق تحصیلی:

دکتری جامعه‌شناسی

 

  • زمینه پژوهش:

جامعه‌شناسی هنر، جامعه‌شناسی فیلم، مطالعات بصری


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما