«شما نمی‌توانید به ساحت قدیس‌ها تعرض کنید» / اعتراض‌های گسترده به نمایش یک فیلم در روسیه

 

 

گروهی از ارتودوکس‌های روسیه، خواستار ممنوع شدن نمایش فیلمی هستند به نام ماتیلدا. این فیلم درباره روابط عاشقانه نیکلای دوم تزار روسیه است با یک رقصنده باله. اما مشکل اینجاست که کلیسای ارتودوکس، خانواده رومانوف را تقدیس کرده و بعضی از منتقدان مذهبی، این فیلم را توهین آمیز می‌دانند. 


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از سرویس بی‌بی‌سی جهانی، فیلم ماتیلدا داستان واقعی و عاشقانه‌ی نیکلاس آخرین تزار روس و بالرینی است به نام ماتیلدا شسینسکایا پیش از آنکه نیکلاس با لقب نیکلاس دوم بر روی تخت سلطنت جلوس کند. آن‌ها همدیگر را برای اولین پس از فارغ التحصیلی ماتیلدا از مدرسه‌ی باله‌ی سلطنتی دیدند و شیفته‌ی یکدیگر شدند. نیکلاس دوم و خانواده‌اش در سال 2000 از سوی کلیسای جامع ارتودوکس روسیه مقدس اعلام شد. آن‌ها اکنون این فیلم را به دلیل آنچه کندوکاو در زندگی خصوصی نیکلاس دوم قلمداد می‌کنند، تباه شده و گناه‌آلود می خوانند. 

 

«شما نمی‌توانید به ساحت متعالی قدیسان تعرض کنید. شما نمی توانید صحنه‌هایی از روابط جنسی آن‌ها را به نمایش بگذارید. زیرا که آن‌ها مومنان متعصب فراوانی دارند» این بخشی از بیانیه‌ی اعتراضی کلیسای جامع ارتودوکس روسیه در محکومیت فیلم الکسی اوچیتل است. اما فیلم جز کلیسای جامع مخالفان پر قدرت دیگری نیز دارد. یکی از مشهورترین آن‌ها خانم ناتالیا پوکلونسکایا دادستان کل جمهوری کریمه است. خانم پوکلونسکایا که ارتودوکس است از جمله اشخاصی است که از تهیه کننده‌ و کارگردان فیلم به دیوان عالی کشور شکایت برده است. پوکلونسکایا می‌گوید که فیلم آقای اوچیتل باید توقیف و از پرده‌ی سینماها پایین کشیده شود. «این سانسور نیست. این احترام به باور یک ملت بزرگ است. شما در لیبرالیسم هم چنین چیزی دارید. شما تا زمانی آزادی دارید که مخل آزادی دیگران نشوید و بدان‌ها صدمه نزنید. این فیلم در چنین وضعیتی است. این فیلمی است که با ترسیم روابط جنسی نیکلاس قدیس به باور قلبی بسیاری از مومنین او اهانت می‌کند»

 

ماتیلدا مدتی است که در سینماهای روسیه اکران شده است. فیلمی که به دلیل حاشیه‌های بسیارش تاکنون توانسته به فروش فوق العاده ای در سینماهای روسیه دست پیدا کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر