بزرگترین کارگردان زنده ایتالیا درگذشت

برناردو برتولوچی

برناردو برتولوچی کارگردان بزرگ تاریخ سینما و برنده دو جایزه اسکار در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از گاردین، برناردو برتولوچی کارگردان فیلم‌های بزرگی چون رویاپردازان، آخرین تانگو در پاریس و آخرین امپراطور صبح امروز بر اثر بیماری سرطان درگذشت. او بیش از یک دهه از سال ۲۰۰۳ است که از صندلی چرخدار پس از یک عمل جراحی ناموفق استفاده می‌کرد.

 

برتولوچی فیلمساز عصر طلایی دهه ۱۹۶۰ ایتالیا محسوب می‌شود که در کنار بزرگانی چون آنتونیونی، فلینی و پازولینی ظهور کرد اما سینمای او در غرب محبوب‌تر بود و با فیلم آخرین امپراطور که برنده ۹ جایزه اسکار شد تصویر دیگری از خود ثبت کرد. خود برتولوچی نیز برای کارگردانی و نویسندگی این فیلم دو اسکار دریافت کرد. او در کل ۴ بار نامزد اسکار شده است که اولین بار آن به ۱۹۷۰ و فیلم «دنباله‌رو» باز می‌گردد سپس «آخرین تانگو در پاریس» و در نهایت «آخرین بازمانده».

 

برتولوچی در ۱۹۴۱ در شهر پارمای ایتالیا متولد شد. او پسر شاعر و معلم ادبیات بود و در فضایی هنری و ادبی رشد پیدا کرد. پدرش آتیلیو از دوستان پازولینی بود و راه برناردو به رمان و نوشتن در ۱۶ سالگی باز شد. او در فیلک «آکاتونه» زمانی که تنها ۲۰ سال داشت، دستیار پازولینی شد و همین راه ظهور فیلمساز بزرگ دیگری از ایتالیا را باز کرد.

 

پس از گسترش جنبش #metoo ماریا اشنایدر از مسئله مهمی پرده برداشت که سبب شد رسانه‌ها کمتر به برتولوچی بپردازند. او اعلام کرد صحنه تجاوز در شاهکار «آخرین تانگو در پاریس» پیش از فیلمبرداری به او اطلاع داده نشده و او بسیار جا خورده و اثرات روحی بدی برایش باقی گذاشته است. برتولوچی در سال ۱۹۷۸ با فیلمساز ایتالیایی کلیر پپل ازدواج کرد و از آن ازدواج هیچ بچه ای ندارد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: Payam Omrani