بیانیه‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره تغییر علامت استاندارد ایران

لوگو سازمان استاندارد

 

در پی ایجاد تغییراتی در نشان مؤسسه‌ استاندارد ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیانیه‌ای صادر کرد.



به گزارش هنرآنلاین، طراحی نشان مؤسسه‌ استاندارد ایران سال ۱۳۶۴ توسط استاد مرتضی ممیز، پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیانگذار انجمن صنفی طراحان گرافیک و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور طراحی و جایگزین نشانه‌ قبل از انقلاب این مؤسسه شد.



این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه‌ای که داشت در کنار شعار «علامت استاندارد، نشانه‌ مرغوبیت کالاست» به سرعت به نشانه‌ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد. علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می‌گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است، ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده‌ عنوان مؤسسه‌ استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته‌است.



در حالت اصلی کلمه‌ی  «ایران (بدون نقطه)» دیده می‌شود و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آن، عبارت «ISIRI» خوانده می‌شود. علاوه بر طراحی زیبا و منسجم، این نشانه به عنوان یکی از بهترین لوگو‌های ملّی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک داخل و خارج از کشور بوده و در حیطه‌ آموزش گرافیک نیز همواره مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرسان است.



حال آنکه با توجه به تغییر سیستم اداری مؤسسه‌ استاندارد و تبدیل شدن آن به سازمان، طراحی حروف میانی این نشانه نیز (در حالت انگلیسی) از ISIRI - Institute Standard Industrial Research of IRAN  به INSO - Iranian National Standard Organization تغییر حالت پیداکرده و به دنبال این اتفاق، دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک در اشکال انجام شده‌ که توجه و تاثر بسیاری از طراحان گرافیک را به خود جلب کرده است.



نگاه و عمل تصمیم گیرندگان و مسئولین این امر به هر هدفی که بوده‌ است با دستکاری و حذف و اضافه‌ غیرحرفه‌ای جزئیات، نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعاً بعد‌ها با مشکلات جدی ساختاری روبه‌رو خواهد شد، بلکه نتیجه‌ آن به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه‌ ارزشمند ملی وارد کرده است.



انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این رفتار غیر حرفه‌ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعلام می‌کند و با توجه به متن این بیانیه در تاریخ ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۱ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغییر نشانه «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید نظر کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر