محسن تنابنده در نقش اصلی نماینده افعانستان در اسکار 2019

رونا مادر عظیم 



اتحادیه سینماگران افغانستان فیلم "رونا مادر عظیم"، ساخته برادران محمودی را به عنوان نماینده سینمای این کشور در جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این فیلم روایتگر داستان زندگی عظیم، مهاجر افغان مقیم ایران است. محسن تنابنده، هنرمند سینمای ایران نقش این مهاجر را بازی کرده است. به جز تنابنده و فرشته حسینی بازیگر افغانستانی تمامی بازیگران آماتور هستند.


این فیلم در ایران به نام 'شکستن همزمان بیست استخوان' اکران و دو روز پیش نیز با نام بین‌المللی"رونا مادر عظیم" برای نخستین بار در جشنواره بوسان کره جنوبی اکران شد. فیلم رونا مادر عظیم با کارگردانی جمشید محمودی در مرحله نهایی انتخاب نامزد افغانستان در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار، با دو فیلم دیگر رقابت می‌کرد: "گدی‌پران سیاه" (بادبادک‌پران سیاه) به کارگردانی طارق قیومی و "هزارن زن مثل من" به کارگردانی صحرا مانی.

 

این سومین فیلم برادران محمودی، فیلم‌سازان افغان مقیم ایران، است که از طرف اتحادیه سینماگران افغانستان به اسکار معرفی می‌شود. دو سال پیش، فیلم "رفتن" به نمایندگی از افغانستان به اسکار ارسال شد اما نتوانست یکی از نامزدهای رسمی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شود.


فغانستان از سال ۲۰۰۲ تقریبا به طور مرتب نماینده‌ای به اسکار معرفی کرده است اما در این مدت موفق نشده تا به جمع فیلم نامزد دریافت اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار راه پیدا کند.


نود و یکمین دوره جوایز اسکار ۲۴ فوریه سال آینده میلادی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.


پیش از این نیز شماری از فیلم‌ها از افغانستان به جشنواره‌های بین‌المللی راه یافته‌اند. فیلم "اسامه" ساخته صدیق برمک از افغانستان در سال ۲۰۰۴ میلادی برنده جایزه بخش زبان‌های خارجی گلدن گلوب شد. "اسامه" نخستین فیلم در تاریخ سینمای افغانستان بود که چنین جایزه‌ای را می‌برد.


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر