معترضان زیست محیطی با تخریب قاب یک نقاشی جهانی معروف شدند

نقاشی روبنس

 

معترضان حوزه محیط زیست که اخیرا دستانشان را به آثار هنری مشهور نقاط مختلف جهان چسبانده‌اند، باعث آسیب دیدن قاب یکی از نقاشی‌های ارزشمند «روبنس» شدند.



فعالان محیط ‌زیستی در نقاط مختلف جهان، از بریتانیا گرفته تا ایتالیا و آلمان، خودشان را به آثار هنری تحسین‌شده و مشهور چسبانده‌اند تا بتوانند مطالبه اصلی‌شان را در مرکز توجه قرار دهند: مطالبه پایان دادن به پروژه‌های جدید استخراج نفت و گاز.



در شرایطی که اروپا آتش‌سوزی‌های طبیعی بی‌سابقه و بدترین خشکسالی در چند قرن اخیر را تجربه می‌کند، فعالان محیط زیست می‌خواهند بحران اقلیمی و ضرورت پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی و نفت در مرکز توجه قرار بگیرد.



فعالان محیط زیست علاوه بر اعتراضات خیابانی، مدتی است که به سراغ آثار هنری مشهور رفته‌اند تا اعتراضشان را به صورت نمادین نشان دهند.



در یکم جولای، فعالان محیط زیست بریتانیایی خودشان را با چسب به نقاشی سال ۱۸۰۹ میلادی «ویلیام ترنر» چسباند. این نقاشی در «گالری هنری منچستر» نگهداری می‌شود و در زمان اعتراض عبارت «نه به (استخراج) نفت جدید» نیز با اسپری رنگ نوشته شده بود.



این نوع اعتراض با استفاده از کپی نقاشی «شام آخر» در آکادمی سلطنتی لندن نیز تکرار شد. در ادامه دو فعال محیط‌زیستی ایتالیایی نیز دستانشان را به پایه مجسمه باستانی در موزه‌های واتیکان چسباندند.



در این بین شماری از فعالان محیط زیستی آلمانی خود را به تابلونقاشی «قتل‌عام بی‌گناهان» اثر «پتر پل روبنس» چسباندند که در موزه هنری «آلته پیناکوتک» ‌ واقع در مونیخ نگهداری می‌شود. مدیر شورای فرهنگی آلمان از جمله مقاماتی است که این نوع اعتراضات را محکوم کرده، او معتقد است در این روش خطر آسیب رساندن به آثار هنری بسیار بالا است.



روز دوشنبه، مسوولان موزه هنری مونیخ اعلام کردند که قاب نقاشی «روبنس» ‌ بر اثر این نوع اعتراض آسیب دیده است. یکی از مسوولان این موزه معتقد است، تابلو نقاشی همچون «قتل‌عام بی‌گناهان» و قاب طلایی و تاریخی آن از نظر فرهنگی و تاریخی غیرقابل ارزش‌گذاری هستند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر