روابطی در دام وسوسه / نگاهی به فیلم Last night

 

فیلم last night

شب گذشته Last night ساخته مسیح تاجدین کارگردان ایرانی است که در آمریکا بزرگ شده و در دانشگاه هاروارد در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرده است.

در کارنامه­ او نویسندگی سه فیلم از جمله فیلم موفق ژاکت Jacket دیده می­شود. در این فیلم دو شخصیت اصلی آن جوانا (کیرا نایتلی) و مایکل رید (سام ورثینگتون) در سالم‎ترین شرایط زندگی شکی در بینشان به وجود می‎آید که هر کدام را در این زندگی زن‎وشوهری در وضعیتی دچار شوند که هیچ­کدام به ذهنشان هم خطور نمی­کرد.

 

جوانا نویسنده‎ای تازه‎کار است که اولین کتابش با فروش خوبی مواجه شده است. در ابتدای فیلم همراه همسرش مایکل به میهمانی پای می­گذارد که قرار است نبض درام در آن بزند. حضور در یک مهمانی ساده تأثیر خاصی در زندگی آن­ها می­گذارد. جوانا از دور به خوش و بِش معمولی مایکل و لورا (اِوا مندز) خیره می­شود و برایش دنیایی از ماجراها ساخته می­شود. پس از بازگشت به منزل جوانا به همسرش پرخاش و او را خائن خطاب می­کند. او شک کرده که در سفرهای کاری که همسرش مدام همراه این زن می­رود رابطه‎ای نامشروع وجود دارد. آن شب همه‎چیز با عذرخواهی مایکل از اوقات تنهایی جوانا و قسم خوردن به وفاداری همه چیز تمام می‎شود.

 

پوستر فیلم شب گذشته last nightروز بعد که مایکل به سفر می‎رود، جوانا در هنگام خرید الکس مان (گویلام کانت) دوست­پسر سابق خود را می­بیند و برای شام با او قراری می‎گذارد. جوانا و مایکل هر کدام در یک شب و یک زمان در دو شهر مختلف اوقات را با شخص دیگری می­گذرانند که تاجدین هر دو رابطه را به صورت موازی به تصویر کشیده است. همه اتفاقات و نوع روابط بسیار ساده و به دور از پیچدگی است اما به بهترین شکل شخصیت‎ها و نوع واکنشان به جزئی‎ترین وقایع عاطفی معرفی می­شوند.

 

اشخاصی که مقابل دو کاراکتر اصلی قرار می­گیرند بر بنیان خانواده آن­ها چکش می­زنند تا بالاخره وفاداری آن­ها خدشه دار شود. هر دو به دنبال لذتی آنی هستند. در فرانسه دختری انتظار الکس را می‎کشد تا برای مراسم ازدواج به سراغش رود و لورا هم به دنبال لذت بردن از اوقاتی است که در سفر با مایکل میگذراند. در مقابل اغواگری‎های هر دو طرف، جوانا زودتر سست می­شود، اما در لحظه آخر به یاد همسرش می‎افتد که شب گذشته سوگند وفاداری خورده است و می‎گوید: «اگه این کار را بکنم دیگه هیچ وقت نمی‎توانم به چشای مایکل نگاه کنم.» در مقابل مایکل، لورا از تمام قوای زنانه‎اش استفاده می‎کند تا او را اغوا کند. بارها در طول یک شب مایکل او را پس می‎زند اما بالاخره لغزش حاصل می‎شود. پس از برقراری رابطه هم لورا می‎گوید: «قرار نیست بار دومی وجود داشته باشه.» همه چیز حکایت از وسوسه‎هایی دارد که فراسوی اشخاص مختلف در زندگی وجود دارد. مایکل سوگند وفاداری در شب گذشته خورده و اینکه هیچ‎وقت به جوانا خیانت نکرده است. می‎توان نتیجه گرفت که عنوان فیلم هم از مقدمه و بحران می‎آید که آن حرف‎ها تنها یک شب نیاز به اثبات داشت.

 

شخصیت‎ها در صبح بعد به زندگی خود برمی‎گردند اما زندگی برای مایکل و جوانا دیگر معنای شب گذشته را نخواهد داشت. مایکل نامه‎ای را پس از خیانت به همسرش پیدا کرده که حکایت از عشق همسرش به او دارد. او با ندامت به نزد همسرش باز می‎گردد اما وقتی لباس راحتی همسرش را با کفش‎های میهمانی او سِت می‎بیند برایش سؤالاتی مختلفی به وجود می‎آید. هر دو در دام وسوسه افتادند مقاومت یکی کمتر و دیگری بیشتر اما مسبب هر چه اتفاق افتاده لغزش خود بود که به اولین دعوت پاسخ آری دادند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور