8 اجرای نمایش مُد متفاوت؛ وقتی صحنه runway جای خود را به ساختمان و آتش می‌دهد

فشن شو الکساندر مک کوئین 1998



به نظر می‌رسد آن چه در مورد آسان بودن کار مُدل‌ها جا افتاده درست نیست. آن‌ها نیز همچون بازیگران سینما گاهی اوقات باید سخت‌ترین کارها را انجام دهند، چیزهایی که دیگر به موارد بارها تکرار شده رژیم، آرایش و تغییرات روی موهایشان نیست و باید روی آسمان خراشی در حالی که آویزان هستند یا میان حلقه آتش کت واک کنند.


 

پرفورمنس‌ها (یا اجراهای مشارکتی) مختلفی از نشان "شانل" بارها اجرا شده و نشان‌های "دیور" و "الکساندر مک کویین" هم کم و بیش به همین شیوه اجرایی شناخته شده‌اند. البته فقط نباید انتظار داشت نام نشان‌های بزرگ را بر چنین اجراهایی دید و خانه مُدهای کوچک‌تری دست به اجراهای عجیب زده‌اند. اجرای یانا نزوتسزایا و جی آتوم طراحان روسی که صحنه خود را بر روی رودخانه‌ای در پاریس به صورت شناور قرار دادند یکی از همین اجراهای متفاوت است.

 

در زیر هشت اجرای متفاوت از نمایش مُد را با هم مرور خواهیم کرد:

نمایش مد لباس زنانه بهار تابستان 2015 در زیر آب

1- مدل‌ها در نمایش مُد لباس زنانه بهار-تابستان 2015 طراح روسی یانا نزوتسزایا بر روی یک باند افراشته بر استخری راه می‌رفتند و سپس با گامی در آب معلق می‌شدند. آیا چنین کاری برای کسب و کار درست است؟ به هر حال به جای این‌که مُدل‌ها در انتهای مسیر بایستند به طور معجزه آسایی به راه رفتن ادامه می‌دهند و حالت خارق العاده‌ای از پایان راه تا شناور شدن لباس در آب پیدا می‌کنند. او از پوزهای شناخته شده نمایش لباس آشنایی زدایی می‌کند و ما لباس را در فرم دیگری بر بدن مشاهده می‌کنیم.

 

2- جی آتوم تا به حال در چند مرتبه نشان داده است مسیرهای رانوی او متمایز بوده است. از کت واک بر فراز برج لندن تا رودخانه‌ای در پاریس یا برج ایفل هر کدام نمایش مُد را به ارتفاع برده‌اند. در نمایش مُد 2015 خود 4000 فوت بالاتر از رودخانه کلورادو در گرند کانیون محیط عجیبی را خلق کرد. باید امیدوار باشیم که مُدل‌ها ترس از ارتفاع نداشته باشند زیرا مسیر مرتفع آن‌ها شفاف (ترنسپرنت) است.

 

نمایش مُد به صورت عمودی بر ساختمان هتل ریوربوستون

 

3- من تمایل دارم تصور کنم چگونه آژانس مدلینگ بوستون توانسته مُدل‌هایی را برای آویزان شدن از یک ساختمان و راه رفتن به صورت عمودی توانسته انتخاب کند. فکرش را بکنید آن‌ها را صدا بزنید و بگویید تا به حال از یک صخره بالا رفته‌اید این بار عکس آن است. نمی‌دانم بیشتر شیفته و تحت تاثیر این جنبه از اجرا قرار گرفتم یا توانستم در هنگام پایین آمدن از ساختمان به لباس‌ها و مجموعه هم دقت داشته باشم. مشابه این حرکت در دوبی و مرکز راکفلر نیویورک نیز اجرا شده است.

 

4- در هفته مُد برلین در سال 2012 برخی مدل‌ها به مترو رفتند تا مُد روز را با فتیش‌های گوناگون تلفیق کنند. مسلما نام کت واک زیرزمینی برای آن درست است -گرچه به صورت زیرزمینی و پنهان اجرا نشده است اما واقعا در زیرزمین اجرا شده و مدل‌ها از مرد و زن با تتو، پیرسینگ و آرایش مو عجیب و نمایشگریِ فتیش‌ها گوناگون ظاهر شدند. در سال‌های اخیر پس از این اجرا در تایلند و اجرایی در مترو انجام شد و کیم مِشز صحنه‌ای در بروکلین را به این صورت درآورد.

 

5- پیاده‌روی طولانی بر دیوار بزرگ چین شاید حرکت دیوانه‌واری باشد که هماهنگی‌های بسیاری می‌خواهد. آن هم کشوری که سخت با چنین مسائلی کنار می‌آید. این را می‌توان از مجموعه‌های اولیه چالش برانگیز تور کارل لاگرفیلد دانست که در کشورهایی که کمتر با نمایش مُد شناخته می‌شدند اجرا کرد. او چنین کارهایی را در اتریش، دالاس و دوبی اجرا کرده بود اما اوج آن که نقبی به این مجموعه 2007 می‌زد اجرای او پس از بازگشایی درهای کوبا بر مردم آمریکا و نمایش مُد در سال 2016 در هاوانا بود. فندی از این مجموعه در سال 2007 یک میلیون دلار برای تولید لباس‌ها هزینه کرد.

 

هفته مد کپنهاگ 2012

 

6- راه رفتن با پاشنه‌های بلند به مسافت یک مایل کار سخت و دشواری است. این نمایش مُد در هفته مُد 2012 کپنهاگ با آن شرایط که روز قبلش هم بارانی بود رکوردهای عجیبی را به همراه داشت؛ از مسافت صحنه نمایش به طول 1 مایل، تعداد مخاطبان و تعداد مُدل‌ها. واقعا تصور راه رفتن بر روی پاشنه‌های بسیار بلند برای مُدل‌ها به مسافت 1 مایل بسیار زیاد است که ما تصور کنیم بهتر است آن‌ها با خود آب و میان وعده برای طی مسیر داشته باشند.

 

7- موقعیتی در حلقه آتش (همچون تصویر ابتدایی مطلب) آن چیزی بود که مدل‌ها را در نمایش مُد الکساندر مک کوئین مجموعه پاییز-زمستان 1998 می‌دیدید. آن‌ها در زیر پروژکتورهایی با ارتفاع کم و لامپ‌هایی که روی زمین تعبیه شده بودند کت واک می‌کردند و میان حلقه آتش خود را می‌یافتند. این مجموعه الهامی از ژاندارک بود که مک کوئین به آن ارجاع می‌داد. پوشش مُدل‌ها چیزی شبیه به یک لباس زنانه اسلش بود که بیشتر شبیه لباس ابرقهرمان‌ها دیده می‌شد. همچون آتش گداخته قرمز رنگ و براق به چشم می‌آمد. صورت‌ها نیز از چیزی شبیه آن البته ترنسپرنت‌تر مانند یک ماسک پوشانده شده بودند. در غیاب تلفن‌های همراه یا دوربین‌های دیجیتال برای فیلمبرداری کمتر ویدیویی ممکن است بتوانید از این نمایش پیدا کنید.

 

8- در آخرین نمونه معرفی شده دو مدل بر روی سکوهای نه چندان بلند جدا از دیگر مُدل‌ها زیر دوش در مجموعه نمایش مُد بهار تابستان حسین کالایان قرار گرفته اند. هر دو کت‌های بلند سفید به تن دارند که گویی با زمینه اجرا که مدل‌های دیگر بر روی آن کت واک می‌کنند یکی هستند با نشان 2:25 دوش‌ها باز می‌شوند و لباس آن‌ها همچون پوسته‌ای که بر تن دارند از تن خارج می‌شود و هر دو مُدل پوست می‌اندازند و با چیزی شبیه به مدل‌های دیگر در میان آن‌ها قدم می‌زنند.

 


 

درباره نویسنده :
هدیه میرزاده
نام نویسنده: هدیه میرزاده

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر