اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کتاب ملانک و استاد

ملانک و استاد

 

کتاب «ملانَک و استاد» مجموعه شعری سروده‌ی ملیحه پورپشنگ است که از سوی انتشارات گابه به مدیریت امیر همایونی در 71 صفحه، سال 1400 روانه  بازار کتاب شد. این مجموعه 54 قطعه شعر کوتاه را دربردارد. هر شعر این اثر به مثابه‌ی نُتی است که در پیوند با یکدیگر، قطعه‌یی منسجم را تشکیل می‌دهد که باید مانند یک قطعه موسیقی خوانده شود. اشعار این مجموعه روایی هستند با تصویرهایی که هر روز می‌بینیم اما این بار از دریچه خاص نگاه شاعر. این مجموعه شعر را باید از ابتدا و براساس ترتیب شماره‌ی هر شعر خواند تا به درکی عمیق از کلیت و ژرف ساخت آن رسید. شاعر تجربه زیسته و دردهای نهفته نوستالژیک کودکیش تا امروز را با نوآوری، خلاقیت و متناسب با انسان این روزگار با صدایی زنانه در این مجموعه بیان می‌کند و به خواننده فرصت تجربه‌ای تازه می‌دهد.


در مجموعه شعر «استاد و ملانک» برخی تعبیرهای خیال‌انگیز و مفاهیم موجود در شعر با طرح‌های گرافیکی دانا ربانی به شکلی دیگر و متفاوت بیان می‌شود که به اندازه اشعار مجموعه خلاقانه، تاثیرگذار و قابل تامل است. تصاویری که راوی لحظات شاعرانه و دنیای واژه‌های آغشته به احساسات ناب شاعر است. بدین ترتیب شاعر با همنشینی زبان نوشتار و زبان تصویر فضایی دلنشین، خیال‌انگیز و اثری دیداری برای خواننده در این مجموعه خلق کرده است.


طرح جلد کتاب، استفاده‌ی ترکیبی مناسب و جذابی از نام و تصویر شخصیت‌های اصلی مجموعه است که مینا اشتهاردی‌ها با تلفیق اشکال هندسی و بازی خطوط و رنگ خلق کرده است و القاکننده تجسمی اشعار با فرم بصری است. در پشت جلد این کتاب آمده است:
«پنجره را می‌بندم / تا باز / پرنده‌ای بی هوا / به گل‌های پرده / نوک نزند ... »


خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان شعر معاصر پیشنهاد می‌کنم. کتاب را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی www.gabehpublications.com تهیه کنید.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما