اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

به مناسبت سالگرد تولد لوچیو فونتانا؛ 7 نقل قول از فونتانا

 

لوچیو فونتانا در سال 1899 در سانتافه آرژانتین متولد شد. او فرزند مجسمه‌ساز میلانی لوئیجی فونتانا بود. در سال 1905 به میلان نقل مکان کرد. و بعدها به عنوان یک هنرمند به کارآموزی پرداخت. نخستین نمایشگاه گروهی‌اش را در سانتافه، آرژانتین، به سال 1926 برپا کرد. در 1928 به میلان برگشت و در آکادمی بررا (Accademie de Brera) به مدت دو سال به تحصیل مجسمه‌سازی پرداخت و در پروژه نهایی خود، اثر «قهرمان با اسب حرف می‌زند» را ارائه کرد. نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در 1930 برپا کرد، دو مجسمه در دو سالانه و نیز در 1930 به نمایش گذاشت، تئوری زیباشناسی خود را به نام «فضاگرایی» عرضه کرد، (درمیانه دهه 1940 تا اوایل دهه 1950 مدرسه هنری آکادمی آلتامیرا (Accademia d Alta mira) را در بوئنوس آیرس به سال 1946 افتتاح کرد؛ در نمایشگاه سال 1949 هنر قرن بیستم ایتالیا در موزه هنر مدرن، نیویورک شرکت نمود. نمایشگاه انفرادی خود را در بیست و نهمین دو سالانه ونیز به سال 1958 به نمایش گذاشت. در داکیومنتای روم (Documenta) کاسل، (Kassel) آلمان به سال 1959 شرکت کرد و جایزه اول بین‌المللی دو سالانه ونیز را به سال 1966 دریافت کرد. وی در 7 سپتامبر 1968در کومابیو ایتالیا درگذشت. وبسایت آرت نت به مناسبت سالگرد تولد این هنرمند آوانگارد 7 جمله از او را گزینش و منتشر کرده است. آنچه می‌خوانید ترجمه‌ی فارسی این نقل قول‌ها هستند.


1. در باب آزادی


حتی یک پروانه زمانی که پرواز می‌کند نیز می‌تواند قوه‌ی تخیل مرا تحریک کند. شروع خلق یک اثر برای من آن زمانی است که خودم را از شر زمان رها کرده باشم. این حفره‌هایی که می‌بینید نتیجه‌ی همان واگذاشتن است.


2. در باب خدا


خدا هیچ چیز نیست اما معنایش همه چیز است.


3. در باب تغییر


ما در یک عصر مکانیکی زندگی می‌کنیم. بوم های نقاشی شده و فیگورهای گچی شکل به خودی خود واجد هیچ ارزشی نیستند. آنچه مورد نیاز است تغییر در ذات و فرم است. الغای هر آن چیزی که نامِ هنر بر روی خود دارد. ما امروزه به هنری نیاز داریم که در هماهنگی کامل با روح زمانه‌اش باشد.


4. در باب فضا


من ابداً قصد ندارم که نقاشی کنم. من می‌خواهم که فضای جدید بگشایم. یک بُعدِ جدید خلق کنم. بعدی که در درون بوم نقاشی محصور نباشد. بلکه از آن فراتر برود. این تصویر مطلوب من از نقاشی است.


5. در باب تکامل


ما در حال تکامل هنر نقاشی هستیم. این را آیندگان خواهند فهمید.


6. در باب نوآوری


ماده، رنگ، صدا این‌ها پدیدارهای ابدی ازلی هنر هستند. پس فرق هنر جدید با هنر قدما چه می‌تواند باشد؟ در نحوه‌ی ترکیب کردن خلاقانه‌ی آن‌ها.


7. در باب رضایت


کشف من یک سری حفره بر روی بوم نقاشی بود و فقط همین. هیچ باکی از مرگ ندارم. من کارم را انجام داده‌ام.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما