اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مصاحبه اختصاصی آکادمی هنر با سید ضیاء هاشمی/ فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته منتقدین بزرگشان کردند ارزش آنچنانی نداشته

خبرنگار آکادمی هنر در سینما آفریقا (سینمای صنف واحد تهیه کنندگان)

 

در روز دوم برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر -17 بهمن‌ماه 1389- به سراغ سید ضیا هاشمی رئیس صنف واحد تهیه کنندگان رفتیم تا نظر ایشان را نسبت به جشنواره دریابیم.

سید ضیا هاشمی

 

 

نظر کلی شما راجع به جشنواره و نحوه برگزاری آن چیست؟

سید ضیاء هاشمی: از چه نظر؟

 

برای نمونه انتخاب 33 فیلم در جشنواره را مناسب می‌دانید؟

- بله! خب جشنواره امسال از نظر کمی قابل تحسین است. می‌توانیم بگوییم شاید تاریخ سینمای ایران هیچ وقت چنین حرکتی رو به خودش ندیده است. ولی راجع به کیفیت جشنواره و محتوای فیلم‌ها نمی‌توان فعلا قضاوت کرد باید فیلم‌ها را دید و نظر داد. اما نمی‌دانم که انتخاب فیلم‌ها هم به همین نسبت درست است. ما قضاوت چنین اموری را به آخر جشنواره موکول کرده‌ایم. ولی می‌توانم بگویم که نظم جشنواره تا حدودی به هم ریخته است یعنی فیلم‌ها خوب تقسیم‌بندی نشده و مثلا سینمای خودمان یعنی آفریقا(سینمای تهیه کنندگان) در شأن تهیه‌کنندگان ما نیست باید بهترین سینما را برای تهیه کنندگان انتخاب کرد چرا که تهیه‌کننده‌‌ها در حالت عادی هم مشکل پسند هستند و هر فیلمی رو نمی‌بینند چه برسد به فیلم‌های ویدئویی، فیلم‌های خارج مسابقه، ته مسابقه و این شکلی‌ها را. به نظرم کار خیلی بدی انجام شده است، منتقد این امر هستیم و اصرار داریم که اصلاح شود البته به مسئولین جشنواره خواهیم گفت. و از طرفی هم باید بگویم که فعلا برای قضاوت در مورد کیفیت فیلم‌ها خیلی زود است چون هنوز فیلم آنچنانی اکران نشده که بتونم در مورد کیفیت جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته نظر بدهم.

 

 

به جز وضعیت سینمای تهیه کنندگان، امسال به رسانه‌ها هم از نظر سهمیه بی‌مهری شده و برخی گلایه مند هستند.سید ضیا هاشمی

سیدضیا هاشمی: راستش اگر من می‌توانستم تعداد کارت‌های کمتری هم می‌دادم و حتی از منتقدین تعهد می‌گرفتم که هیچگونه برخوردی که نشان از اهانت به تهیه کننده و کارگردان و نه به افراد دیگر باشد، نکنند.  ببینید ما حق نقادی داریم، هر کس که هر فیلمی رو نقد بکند قدمش روی چشم ما؛ ولی اگر اهانتی یا برخوردی دور از جایگاه انتقادی باشد به نظر من نامردی است. کاری که سال گذشته در حق فیلم‌های زیادی و البته در حق سینمای ایران انجام گرفت و برخوردهای بسیار بدی صورت گرفت. به نظر من منتقدین می‌توانند کنار مردم فیلم‌ها را ببینند نیازی نیست که در جایگاه مخصوصی باشند. به نظر من هرچند نمی‌توان حکم کلی داد، ولی تقریبا فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته منتقدین بزرگشان کردند ارزش آنچنانی نداشته و بالعکس.

 

 

نقش فیلمهای حاضر در جشنواره را در اکران سال بعد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیدضیا هاشمی: ببینید این به سیاست‌گذاری برمی‌گردد. اگر بحث را روی کمیت متمرکز کنند همین وضعیت پیش میاد که در مورد نمایش آن‌ها دچار مشکل می‌شویم لذا باید برنامه ریزی مفصلی انجام بگیرد تا بتوانیم روی کیفیت هم بیشترکار بکنیم.

 

 

خیلی متشکرم از اینکه وققتون رو در اختیار ما قرار دادید.

سیدضیا هاشمی: خواهش می‌کنم موفق باشید.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما