اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اِلحاد سِر ریدلی اسکات

ریدلی اسکات

 

مقدمه‌: کانر مانوی یک کاتولیک راستین است. شیفته‌ی عیسی مسیح. او یکی از نویسندگان وبسایت خبری/تحلیلی مشهور کاتولیک وُرلد ریپورت (یکی از اصلی‌ترین تشکیلات رسانه‌ای واتیکان) است. مانوی جز این متنی که مشخصاً در ارتباط با سینما نگاشته است، فعالیت جدی چندانی در حیطه‌ی نویسندگی برای سینما ندارد. احتمالاً او یک فیلم‌بین عادی‌ست که عموماً به سراغ فیلم‌هایی می‌رود که صدمه‌ی چندانی به اعتقادات مذهبی‌اش نمی‌زنند. اما در این میان ممکن است فیلم‌ها یا فیلمسازانی ناخواسته او را آزرده‌خاطر سازند. ریدلی اسکات از این دسته فیلمسازان برای مانوی است. فیلمسازی که به قول مانوی به شدت متاثر از آموزه‌های کاتولیکی‌ست اما بدان باور و التزام ندارد. و این مشخصاً برای نویسنده‌ی این متن غمناک است. و صد البته ترحم‌برانگیز. متنی که مانوی درباره‌ی اسکات و فیلم‌هایش نگاشته است با عصبیتی قابل حدس آغاز و با بخشندگی و گذشتی مسیحاوار تمام می‌شود. مانوی می‌نویسد که این متن هرگز یک نقد فیلم، یا نقد فیلمساز نیست بلکه یک دعوت‌نامه است. دعوت‌نامه‌ای برای توبه و اظهار پشیمانی. مانوی ادامه می‌دهد که اطمینان دارد اسکات با ساختن سکانسی از تضرع و زاری به سبک زائرین در بخشی از "قلمرو بهشت" به طور تلویحی توبه کرده است. سکانسی که البته در نسخه‌ی نهایی فیلم به دلیل بی‌ربط بودن به پلات اصلی فیلم، حذف شده و همین شاید دلیلی است بر صحت ادعای مانوی: "اگر ربطی نداشته چرا ساخته شده؟". مانوی باور دارد که اسکاتِ ناخداباور از سوی خدا طلبیده شده و در صفِ بوته‌ی سوزان است. حال چه آن را بپذیرد و چه نپذیرد: "نه من که تو مرا طلب کرده‌ای و می‌شناسی."

"من تعصبی به مذهب ندارم. در مفهوم مذهب من نوعی جنون می‌بینم. جنونی که متعصبین دارند. من جنایات بسیاری به نام مذهب دیده‌ام. سعادت در عمل درست است، و شجاعت در نصف این‌هایی که نمی‌توانند از خود دفاع کنند، و نیکی و خیر." – ریدلی اسکات در کنفرانس خبری انتشار نسخه‌ی کارگردانِ "قلمرو بهشت" (2005)

 

 بعد از تماشای "مشاور" (2013)- ساخته‌ی فیلمساز افسانه‌ای ریدلی اسکات که تریلر خوانده شده-بهت‌زده ماندم. من عمیقاً آشفته بودم، و نمی‌توانستم دیگر از چیزی که بی‌شک درست بود اجتناب کنم: من نهایتاَ ایمانم را از دست دادم سر ریدلی اسکات. چرا؟ زیرا که "مشاور" اوج حمله‌ی شما به ایمان مسیحی‌ست، از جمله حمله‌ی مستقیم به کلیسای ما، کلیسا مسیحی. 

 

مقاله کامل را از زیر دانلود کنید

ریدلی اسکات

 

درباره نویسنده :
رامین اعلایی
نام نویسنده: رامین اعلایی

کارشناس ارشد سینما؛ دانشگاه هنر تهران

همکاری با آکادمی هنر از 1390

سمت: دبیر سینما آکادمی هنر از 1393 تا 1396 | جانشین سردبیر 1396

منتقد، مترجم و پژوهشگر سینما.

همکاری با نشریات سینما-ادبیات و فرهنگ امروز


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما