اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی نشست مطبوعاتی «بی انتخاب»

 

 

 

نشست بی انتخاب

نشست خبری نمایش بی انتخاب (آگاهی بدون انتخاب) روز گذشته دوشنبه 27 خرداد در مجموعه فرهنگی بنیاد رودکی با حضور امیر کنجانی اجراگردان این پرفورمنس ، مجید رحیمی جعفری و محمد عقیلی تهیه کنندگان این پروژه باران کوثری و محسن رستگار بازیگر مریم نظری مدیر ارکستر به همراه جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.


امیر کنجانی اجراگردان پرفورمنس بی انتخاب در آغاز این نشست گفت: «7 ماه است که به ایران آمده ام و پروپوزالی را خدمت آقایان رحیمی و عقیلی ارایه کرده ام که در مورد هنر چندوجهی است و در واقع پرفورمنسی متفاوت با پرفورمنس‌هایی که تاکنون در ایران به اجرا در آمده است.در این اجرا سعی بر این است تا اثری با تلفیق تئاتر مفهومی و پرفرمنس آرت و در کنار آن المان‌هایی مانند موسیقی و معماری به کار گرفته شود.»
کنجانی ادامه داد: «پژوهش و تحقیق روی این پروژه زمان برده است ولی در عمل چند ماه است که با «آکادمی هنر» همکاری برای اجرای این پروژه را آغاز کرده‌ایم. وی افزود :مهم‌ترین مساله در این اجرا المان "اتفاق" است و در کنار آن موسیقی happening art  که به صورت جدی بر روی آن کار شده است. در این پروژه از بازیگرانی استفاده شده است که بیشتر به عنوان هنرمند و آرتیست مطرح هستند و نه فقط به عنوان نوازنده و بازیگر و این نکته از آن‌جا حایز احمیت می شود که بسیاری از مواقع متن ها بر اساس بازیگران نوشته می  شود که این امر در پروسه تمرین در حال انجام است.
وی درباره اجرای موسیقی این اجرا افزود: «در قسمت موسیقی به کمک خانم نظری از بهترین نوازندگان دعوت کرده‌ایم که با این پروژه همکاری کنند که در واقع این نوازندگان از بهترین تکنوازان و سولیست‌های ایرانی هستند.
وی  عنوان کرد: هدف از این اجرا محک زدن مخاطب ایرانی و اجراکنندگان ایرانی است که این محک زدن از خودمان شروع شده و به درک و فهم مخاطب احترام می‌گذاریم. خیلی دوست داریم بدانیم آستانه مخاطب ایرانی چیست.
وی درباره ارتباط برقرار کردن مخاطب با این نمایش گفت: «در اجرای اثرمان از عناصر مختلفی استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم حس غریب‌ بودن را از مخاطب بگیریم و او را از مناسک روزمره بیرون بکشیم. بنابراین مخاطب سفری را آغاز می‌کند و به مرور از زندگی روزمره جدا شده و خود را درگیر این اثر می‌بیند.»
در ادامه این نشست مجید رحیمی جعفری افزود: گروه نمایشی آکادمی هنر سعی بر آن داشت تا بعد از پروژه موفق «ویتسک» نمایشی را به اجرا برساند که از لحاظ جایگاه هنری و تکنیکی در سطح بالاتری قرار داشته باشد که پس از آشنایی با امیر کنجانی بدون اغراق از بین بیش از 50 طرح این پروژه انتخاب و مطالعه شد. در وهله اول مشخص بود بر روی این پروژه چند سالی تحقیق و پژوهش کامل انجام شده و دارای پروپوزال بود.
رحیمی جعفری اضافه کرد: «اینجانب و آقای عقیلی بر آن شدیم با مشاوره و جلسه‌های متعدد با مشاوران آکادمی هنر این پروژه چندهنری را که می‌تواند یک اتفاق بزرگ در عرصه هنر و تاتر ایران باشد را روی صحنه ببریم.»
مریم نظری مدیر ارکستر در ادامه این نشست درباره این اجرا گفت: در این پروژه برخلاف پروژه های دیگر که موسیقی در کنار نمایش و تئاتر حضور داشته این بار موسیقی در کنار پرفرمنس حاضر شده است. چیدمان‌های این اجرا بدین شکل است که در کنار سه گروه چهار نفره کوارتت که کوارتت زهی هستند یک نوازنده ساز بادی که سولیست گروه هست حضور دارد که هر شب سولیست‌های گروه به صورت غیر ثابت تغییر خواهد کرد.
وی درباره شیوه رهبری آقای کنجانی افزود: شیوه رهبری آقای کنجانی در این پروژه به صورتsound painting   است که تا به حال از این گونه اجرا در ایران دیده نشده است. نکنه قابل توجه دیگر این است که در اجرا با فرم sound painting  هر شب اجراها متفاوت است.
باران کوثری از همکاری خود با این پروژه و مدتی دوری از کار نمایش گفت و افزود: پس از مدتی دوری از کار، قطعا مشکلم حل شده است و بعد از مدتی که کار نکردم، ترجیح دادم با گروهی کار کنم که قبلا با آن‌ها همکاری داشته‌ام و به روحیات یکدیگر آشنا هستیم و به اصرار هومن سیدی وارد این پروژه شدم.
وی گفت:مهمترین دلیل همکاری من و پذیرش همکاری با این پروژه با توجه به ریسک بالای آن آقای کنجانی بسیار تکلیف روشن است و می داند چه می خواهد.او طبق برنامه پیش می رود و می داند چه می خواهد.
محسن رستگار که به عنوان یکی دیگر از نقش آفرینان این اثر در این نشست خبری حضور داشت، در خصوص این اثر اظهار کرد: در دانشکده های ما درباره شیوه برقراری ارتباط با تماشاگر به صورت لحظه ای چیزی آموزش داده نمی شود که این موضوع یکی از ضعف های بازیگری تئاتر است، بنابراین شیوه اجرایی این اثر و تجربه جدیدی که به واسطه دیده شدن قرار است کسب کنیم به عنوان بازیگر نمایش برایم هیجان انگیز و جالب است.
در ادامه مجید رحیمی جعفری درباره چگونگی تهیه بلیت و زمان اجرا افزود: بلیت فروشی ما از طریق سایت‌های «تیوال» و «سی‌گذر» انجام می‌شود و نمایش ما به جز روزهای یکشنبه هر روز اجرا دارد. می‌خواستیم بدعتی در تئاتر داشته باشیم و روز تعطیلمان یکشنبه باشد نه شنبه تا تئاتری‌هایی که خود اجرا دارند، هم بتوانند نمایش را ببینند. این اثر هر روز در دو نوبت 19 و30 دقیقه و 21 و 30 دقیقه اجرا دارد و در ماه مبارک رمضان نیز دو اجرا در ساعت‌های 21 و 23 داریم و قیمت بلیت‌ها 30 هزار تومان است اما هر روز برای دانشجویان تخفیف دانشجویی داریم که می‌توانند از طریق سایت گروه نمایش اکادمی هنر بلیت دانشجویی تهیه کنند.
در ادامه این نشست محمد عقیلی از دیگر تهییه کنندگان این پروژه در پاسخ به سوالی درباره ریسک سرمایه گذاری برای تولید این اثر گفت: نمایش «ویتسک» تجربه خیلی خوبی بود و کار عظیمی در حوزه نمایش اتفاق افتاد و همه آزمون و خطاهایش خوب بود. در این کار نیز قطعا هراسی نداریم و لذتش برای ما بالاست چون ایده نوینی است. کار با امیر کنجانی لذت بخش است و سعی می‌کنیم آزمون و خطا نداشته باشیم.
رحیمی جعفری در پایان در مورد سؤال خبرنگار دیگری که کدام مخاطبان را هدف گرفته‌اید گفت: «ما مخاطبان تمام هنرها را در نظر داریم و امیدواریم مخاطبان هنرهای گوناگون از کار استقبال به عمل آورند. در ریخت‌شناسی تئاتر شاید بتوان «بی‌انتخاب» را یکی از هپنینگ‌ها شناخت ولی من آن را در قرابت بیشتری با هنر تجسمی می‌دیدم و جذابیت بیشترش برای خودم و مجموعه هنری آکادمی هنر که بخش‌های مختلف تجسمی و نمایشی را کنار یکدیگر داشتند همین بود شما نمی‌توانید از اینستالیشن‌ها، معماری کار و موسیقی در «‌بی‌انتخاب» جدای جلوه‌های نمایشی غافل شوید.»

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما