اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بازیگرانی که دست به قلم نیز برده‌اند

 

 

یک هنرپیشه بزرگ و مشهور به راحتی می‌تواند آثاری ادبی نیز به بازار عرضه کند. اما آیا او می‌تواند در نویسندگی هم به اندازه بازیگری مورد توجه قرار بگیرد؟ 


تام هنکس


تام هنکس هنرپیشه‌ای پرقدرت است. او از جمله در فیلم‌های مشهوری چون فارست گامپ، نجات سرباز رایان و دورافتاده درخشیده است. تام هنکس که کارگردان و دوبلور بزرگی نیز هست، اکنون می‌خواهد ثابت کند که در امر نویسندگی نیز استعداد ویژه‌ای دارد. مجموعه داستان‌های کوتاه او قرار است در ماه اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شود.

 

جین وایلدر


جین وایلدر بازیگر بزرگ کمدی و کارگردان آمریکایی که سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) در سن ۸۳ سالگی درگذشت، در ۱۰ سال پایانی زندگی‌اش یکسره به نویسندگی پرداخت. حاصل این سال‌های نویسندگی جین وایلدر شش اثر منتشر شده از او بود.

 

کری فیشر


کری فیشر، بازیگری که بازی درخشانش در نقش پرنسس لیا اورگانا  در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان مورد توجه قرار گرفت و او را به شهرت فراوانی رساند، سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) به طور غیرمنتظره ‌در سن ۶۱سالگی درگذشت. کری فیشر علاوه بر بازی در ده‌ها فیلم، چند رمان و سه کتاب خاطرات نوشته و در آنها با طنزی تلخ به موضوع‌هایی که او را به خود مشغول کرده بودند پرداخت؛ موضوع‌هایی چون بیماری‌های روحی و اعتیاد.

 

فرانکا پوتنته


فرانکا پوتنته بازیگر آلمانی در سال ۱۹۹۸ با فیلم بدو لولا بدو شهرتی جهانی یافت و پایش به هالیوود باز شد. اما کتاب‌هایی که این زن هنرمند نوشته چندان مشهور نیستند. این در حالی است که بعضی از کتاب‌های او چون «به تدریج روز فرامی‌رسد» که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، با نقدهای جالبی نیز روبرو شده بودند.

 

محمود دولت‌آبادی

 

محمود دولت‌آبادی، نویسنده بزرگ ایرانی نیز به بازیگری در تئاتر و سینما علاقه فراوانی داشته است. او در جوانی در کلاس تئاتر آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی شرکت می‌کرد. دولت‌آبادی که خالق آثار برجای ماندنی کلیدر و زوال کلنل است، از جمله در فیلم‌هایی چون گاو، اثر داریوش مهرجویی، تولید تلویزیونی عروسک‌ها، اثر بهرام بیضایی و نمایش چوب به دست‌های ورزیل کارِ غلامحسین ساعدی نقش‌آفرینی کرده است.

 

دریانا آلتاراس


خانم آدریانا آلتاراس بازیگر سینما و کارگردان تئاتر آلمان فرزند یک پارتیزان یوگسلاوی است. او که یهودی است، زندگی خانوادگی‌اش را در دوکتاب به رشته تحریر درآورده است. هر دو کتاب او در زمان خود رکورد فروش را در آلمان شکستند. آدریانا آلتاراس در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بازیگری کرده است.

 

جیمز فرانکو


جیمز فرانکو بازیگر، تهیه‌کننده و نقاش است. او از نوجوانی در سریال‌های کوتاه مخصوص نوجوانان بازیگری را آغاز کرد و با بازی در نقش جیمز دین در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم‌های تلویزیونی را از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۸ نیز با بازی در فیلم میلک نام خود را به عنوان بازیگری پرقدرت به ثبت رساند. جیمز فرانکو نویسنده است و داستان‌های کوتاه او با نام پالو آلتو به دوران کودکی او می‌پردازند.

 

پامِلا اندرسون


پامِلا اندرسون، بازیگر، مدل و فعال حقوق حیوانات آمریکایی است و سمبل سکس. او در فیلم‌های بسیاری چون تسخیر بورلی هیلز و بدون قانون بازیگری کرده است. پامِلا اندرسون به نوشتن نیز علاقمند است و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ دو کتاب از او منتشر شدند. موضوع این دو کتاب زندگی یک ستاره سینما بود.

 

هاردی کروگر


هاردی کروگر هنرپیشه‌ای آلمانی است که از جمله در برنامه‌های تلویزیونی چون پلی در دوردست، بری لیندون و هاتاری ایفای نقش کرده است. او که اکنون ۸۹ ساله دارد یکی از هواداران هیتلر بود، اما قبل از جنگ از او دور شد. او از اواخر دهه ۱۹۷۰ بیشتر وقت خود را به نوشتن اختصاص داده است. هاردی کروگر در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) زندگی کودکی و نوجوانی خود را در کتابی منتشر کرد.

 

دنیل رادکلیف


دنیل رادکلیف بازیگر انگلیسی با بازی در نقش هری پاتر به شهرت جهانی رسید. او که بازیگری را از ده سالگی آغاز کرده اکنون ۳۷ ساله است. اکنون مشخص شده که دنیل رادکلیف در این سال‌ها تنها به بازیگری اکتفا نکرده و در هفده سالگی زیر نام مستعار جاکوب جرشون شعرهایش را منتشر کرده است.

 

ایتن گرین‌هاوک


ایتن گرین‌هاوک بازیگر و کارگردان آمریکایی است که دو بار نامزد جایزه اسکار شده است. او علاقمندی شدیدی به نویسندگی دارد. ایتن گرین‌هاک سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) کتابش را با نام آموزش‌های یک سوارکار منتشر کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما