اختصاصی

مطالب تحلیلیِ سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.33 (6 رای)
نقد فضاسازی مغزهای کوچک زنگ زده؛ کیو کیو بنگ بنگ
فیلم با گفتار متن و نماهایی با دوُر آهسته شروع می‌شود. چرا دیگر در هیچ جای فیلم، خبری از هیچ‌کدامِ این تمهیدات نیست؟ ـ به جز بازپخشِ همین گفتار متن در انتهای فیلم. چرا صدای شاهین (نوید محمدزاده) در گفتار متن، یک‌سر متفاوت از صدایش در فیلم است؟ شکور (فرهاد اصلانی) کیست و دقیقاً چه کاره است؟ چه‌طور پلیس به یک‌باره با حمله به او و دار و دسته‌اش، بساط‌شان را جمع می‌کند، در حالی که به‌راحتی داشت امپر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
نگاهی به شیوه‌ی معناسازی فیلم خوک ساخته مانی حقیقی؛ #حسن_ایز_مقتول، #مخاطب_ایز_قاتل
  «خوک» را می‌توان با خیال راحت، "هفتمین فیلم بلند مانی حقیقی" نامید. افزودن فیلم‌نامۀ «چهارشنبه‌سوری» به این کارنامه و نگاهی دوباره به سیر آن، شکل‌گیری تدریجی یک ساختار تألیفی، پس از یک افت و خیز اولیه را نشان می‌دهد. شاید از «پذیرایی ساده» این روند، مشخص‌تر باشد، اما تأثیرات تجربه‌های پیش از آن نیز قابل شناسایی است. ادامه مطلب: نگاهی به شیوه‌ی معناسازی فیلم خوک ساخته مانی حقیقی؛ #حسن_ایز_مق
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.39 (9 رای)
نقد فیلم آن سوی ابرها ساخته مجید مجیدی؛ ابری که نمی بارد؛ مقایسه تطبیقی مولفه‌های سینمایی مجیدی و فرهادی
    * جهت اطلاع افرادی که فیلم را مشاهده نکرده‌اند؛ نگارنده به شکلی ناگزیر اشاره به برخی از وقایع فیلم کرده و خطر لو رفتن پایان داستان وجود دارد   نمای معرف در فیلم «آن سوی ابرها» با یک لانگ شات شکل می‌گیرد و سپس به همراه دوربینی آرام به قلب ماجرا و جایگاه کاراکتر در فضای طراحی شده برای داستان می‌رسیم. وقتی مخاطب با حرکت تیلت دوربین می‌تواند جایگاه طبقاتی کاراکتر را درک کند. در واقع فیلمساز در
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
آوانگاردیسم در سینمای پیش از انقلاب: سرکش در فرم، محافظه کار در محتوا | مالیخولیا در سینمای آوانگارد پرویز کیمیاوی
    1. در نیم قرن گذشته و به ویژه در سالهای پر التهاب دهه 1340 پرسش «هنر متعهد یا هنر ناب؟» خوراک بسیاری از مجادلات قلمی را شکل داده است. مجادلاتی که در آنها مفهوم مارکسیستی و ارتدوکسی از طبقه همواره هنر آوانگارد را به ]نا[ هنری بی دغدغه اجتماعی، برج عاج نشین و شکم سیرانه متهم می کرد. از آن سو هم هنر آوانگارد و ناب با تکیه بر مفهوم انتزاعی ذات خلاقانه هنر اجتماعی را هنری پوپولیستی و بازاری می
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری / ایده‌های مشخص از تلقی قدرت
برادرم خسرو به عنوان فیلم اول یک کارگردان، قطعا تجربه خوبی است و دیدن آن را می‌توان توصیه کرد؛ اما آنچه مخاطب را ممکن است اذیت کند. ایده¬های رو و طبق یک چارچوب تئوری و در نهایت خط کشی‌های نگاه پشت فیلم است. خط کشی که در دو وضعیت فیلم مدام در حال نتیجه‌گیری است و این مشکل بزرگی است که سینمای ایران درگیر آن است.   ادامه مطلب: نقد فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری / ایده‌های مشخص از تلقی قدرت (
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
بحران هویت و سینمای موج نوی ایران
    1-موج نو به مثابه ناخودآگاه طرد شده   این شهر ما است. پرتو آفتاب هنوز بر آسمانخراش هایش نتابیده، با این حال دیده می گشاید تا شاهد تلاش انسان ها باشد. انسان های گوناگون. گروهی در آتش حرص ثروت می سوزند... و عده ای دیگر ثروتی ندارند وسرمایه هایشان ایمان به خداوند و قلب مهربان است... ادامه مطلب: بحران هویت و سینمای موج نوی ایران اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.17 (44 رای)
مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران
      ▪️مظفرالدین شاه در جشن عید گل 1279 کارگردان: میرزا ابراهیم خان عکاسباشیدلیل اهمیت: اولین فیلم تاریخ سینمای ایران ادامه مطلب: مهمترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و دلایل اهمیت‌اشان – بخش نخست؛ سینمای قبل از انقلاب ایران (5) دیدگاه‌ها

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما