موزه ی هنر مدرن سان فرانسیسکو نخستین نمایشگاه عمده ی بررسی الهام ژرف ریچارد دیبنکورن از هانری ماتیس را افتتاح کرد. تقریبا چهل نقاشی و طراحی از ماتیس و دیبنکورن. این داستان ابهامی هنری است که کار دو نقاش را روشن تر میسازد و نشان میدهد چگونه تاثیر مزبور در طول زمان متحول شد.
ادامه مطلب نمایشگاه هانری ماتیس / ریچارد دیبنکورن در موزهی هنر مدرن سان فرانسیسکو
موزه بریتانیا این روزها برگزار کننده نمایشگاهی با عنوان «رویای آمریکایی: پاپ تا حال» است.
ادامه مطلب نمایش رویای آمریکایی به روایت هنر پاپ در موزه بریتانیا
یک بنگاه انتشاراتی حاضر شده بیش از ۶۰ میلیون یورو برای خاطرات باراک و میشل اوباما پرداخت کند. چنین رقمی تاکنون به هیچ یک از رئیس جمهوران قبلی آمریکا پیشنهاد نشده بود.
ادامه مطلب پرداخت بیسابقه یک ناشر برای انتشار خاطرات اوباما
25. پارک چان ووک – کره جنوبی
ستایششدهترین فیلمهایش در قرن بیست و یک:
همدردی با آقای انتقام / Sympathy for Mr. Vengeance-2002، پیرپسر[همکلاس قدیمی] / Oldboy-2003، خانمِ انتقام / Lady Vengeance-2005، عطش / Thirst-2009، کنیز / Handmaiden-2016
آکادمی هنر - گاسپار نوئه یک فیلمساز فرانسوی-آرژانتینی است، که به شدت به سنتهای جاهطلبانه، متظاهرانه و خودانگارانه سینمای هنری کشورش تعلق دارد. او همچنین میداند این سنت میتواند به یک تله تبدیل شود، همانطور که ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو، دو فیلمساز فرانسوی قدیمیتر که دغدغههای آمریکایی داشتند، این را میدانستند و نوئه هم حواسش بود که از کار آنها کپیبرداری نکند. با این حال واضح است که این دو از اجداد سینمایی نوئه هستند. او عامدانه تضاد و تقابل و فضاهای اکستریم داستانگویی را به تمام چهار فیلمش آورد تا برای فرو ریختن چهارچوب فیلم هنری و بازیافت برخی از حرارت و اشتیاق سینمای ماجراجویانه دوران جوانیاش تلاشی کرده باشد. اگر چیزی درباره نوئه و فیلمهایش شنیده باشید قطعا به خاطر همین تاکتیکهای متضاد است: او اولین فیلم بزرگ خود را در سال 1998 با «تنها میایستم» روانه سینماها کرد، فیلمی خشن و آزاردهنده که به قول دیوید سیمز دربارهی قصاب تنهایی است که در درون شکم و کثافت فرانسه برای بقا می جنگد. فیلم دوم نوئه «برگشت ناپذیر» نام داشت. فیلمی که روایتی از آخر به اول دارد (شکل به هم ریخته فیلمی مثل «ممنتو») و یک صحنه تجاوز دلخراش را که در زیرگذرعابران پیاده رخ میدهد و در برداشتی نه دقیقهای فیلمبرداری شده نمایش میدهد. «ورود به خلاء» هم درواقع پس از همه چیز یک ادای دین مستقیم به «2001: یک اودیسه فضایی» استنلی کوبریک است. نوئه در آخرین فیلم خود، «عشق» با ابراز تمامی احساسات خود، احساساتی بعضا ناخوشایند، ریسک بزرگی کرده و این خطرپذیری از محدوده قابل انتظار برای فیلم فراتر رفته. «عشق» به اندازه موضوع اصلیاش متحیرکننده و متناقض است. این فیلم مرموز و خارقالعاده، با تمام نواقص و میل شدیدی که به شرمساری دارد، هیچگاه ما را به عنوان یک تماشاگر دلسرد نمی کند، فیلم به شکل یک رویا ما را در آغوش خود می گیرد و پس از آن شکل یک تراژدی شخصی و عمیق را پیدا می کند.
ادامه مطلب ده فیلم عمرِ گاسپار نوئه؛ فیلمسازِ شیفتهی ناهنجاریها