«تمثیل روایتی است به شعر یا نثر که مفهوم واقعی آن از طریق برگرداندن اشخاص و حوادث به صورتهایی غیر از آنچه در ظاهر دارند، به دست می¬آید. تمثیل را به دو نوع تقسیم کرده اند: 1. تمثیل سیاسی تاریخی.
2. تمثیل فکری که در آن شخصیت¬ها نشان¬دهندهء مفاهیم مجردند.»
جدیدترین نمایشگاه ویدئو اینستالیشن علی اتحاد در گالری خاک جمعه یازدهم بهمن سال جاری افتتاح خواهد شد.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، علی اتحاد هنرمند٬ منتقد ٬کیوریتور و نویسندة حوزة تجسمی٬ نزدیک به ده سال پیش کار خود را آغاز کرده است. نوشته ها و نقدهای اتحاد به جز ایران در مجله ها و روزنامه های انگلیسی زبان جهان نیز به چاپ رسیده اند که از آن جمله می توان به «کانتمپوراری پرکتیسز» و «دیلی استار» اشاره کرد. او که تحصیلات خود را در رشتة سینما در دانشگاه هنرِ تهران به پایان برده است؛ همواره تلاش کرده تا در کار خود گسست میان نمایش و هنرهای تجسمی را از میان بردارد، مطالعات حوزة تاریخ و حکمت شرق را با موارد یادشده بیامیزد و در نهایت اثری واحد از دل آن بیرون بکشد.
ادامه مطلب نام من سرخ (قسمت نخست از سه گانه ی گنج سوخته) اثر علی اتحاد در گالری خاک
فیلمهای ضربه شلاق و ریچ هیل جوایز اصلی سیامین دوره جشنواره فیلم ساندنس را دریافت کردند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این فیلم ضربه شلاق Whiplash به کارگردانی دامین شازل، ساعاتی پیش در بخش مسابقه فیلمهای داستانی آمریکایی، جایزه بزرگ هیئت داوران و جایزه تماشاگران این بخش را از آن خود کرد.
ادامه مطلب «ضربه شلاق» فاتح اصلی جشنواره ساندنس 2014 شد
«معاصر چیست؟» پرسشی است دربارهی «زمان». در واقع مسئلهی زمان پیشاپیش جایی در موضوع پرسش نهفته است. در کلمهی «عصر»، از طریق «دوره» و از خلال «زمانه». هر پرسشی در باب «معاصر»، پیش کشیدن مسئلهای است دربارهی چیستی و چگونگی کارکرد زمان. مسئلهای دربارهی حرکت، گذار، دگرگونی، کون و فساد، ویرانی و آفرینش، تاریخ و آینده و ... . چیزی در پیوند با کل هستی در این مسئله مستتر است. پاسخ به چنین مسئلهای – و شاید هر مسئلهای در باب زمان - نظریهای دربارهی هستی میطلبد. باید از خلال یکی از آن لحظات نظرورزانهی ناب در باب هستی، دست به آفرینش مفهومی تازه از «امر معاصر» زد.
ادامه مطلب زمان و کتابت: بورخس و مفهوم معاصر بودن
ماندگاری هر رویدادی نیازمند راویانی است که آن را در قالب روایت بازگو کنند. هنر نیز مانند تاریخ و باستان شناسی و... از جمله رویکردهایی است که موضوعیت کارشان با روایت چیزی عجین شده است. به تعبیر مرلوپونتی هنر اساسا فرایند بیان است (مرلوپونتی، 1391: 84-90) و بوردیو نیز اعتقاد دارد که هنرمند کسی است که چیزی را که از پیش وجود داشته به چیزی که کاملا وجود دارد بدل می کند (بوردیو، 1388:85). آن چیزی که روایت هنرمند را با دیگر روایت ها جدا میکند، "تخیل" و "عواطفی" است که هنرمند در اثر خود می آفریند (لیوینگستون، 1391: 200-203). هنر به مثابه بیانی است که عواطف را نشانه گذاری میکند؛ اما به راستی چه کسی "راوی صادق" رویدادهای گذشته است؟ در این میان سوژه راوی از چه جایگاهی بر خوردار است، به خصوص زمانی که "اثر" بازنمایی رویدادی مهم و واقعهای تاثیر گذار باشد؟ اصولا راوی به دنبال چیست؟ آیا می توان روایات را به عنوان یک فاکت تاریخی در نظر گرفت و یا باید چون پساساختارگرایان روایت ها را به عنوان داستانی به شمار آورد که در مقام گفتمان، حاوی نکاتی انتخابی و حتی گمراه کننده هستند؟ روایت در گفتمان هنر از چه جایگاهی برخوردار است. آیا به تعبیر نیچه "کار هنر ستایش کردن نیست؟ آیا شکوه و جلال نمی بخشد؟ آیا گزینش نمی کند؟ آیا کارش برجسته کردن نیست؟"(بریوس، ریدلی، 1391: 61)
ادامه مطلب رخداد در چند پرده...
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، ساعاتی پیش کریس همثورث که با نقش ثور در سینما مشهور شد در هتل بورلی هیلز لس آنجلس نامزدهای اسکار 2014 را معرفی کرد. نکات عجیب در مورد لیست نامزدها نامزد شدن فیلم متوسط کاپیتان فیلیپس در رشتههای مختلف کاندید شده است و درست مهمترین مولفه آن تام هنکس در مقام نقش اول مرد نامزد نیست. آکادمی اسکار 9 فیلم را برای بهترین فیلم معرفی کرده است و عجیب ترین نکته در مورد آن حذف فیلم درون لیان دیویس ساختة برادران کوئن است.
مراسم فرش قرمز مراسم گلدن گلوب 2014 ساعت 2 بامداد به وقت ایران و مراسم اصلی رأس ساعت 4:30 بامداد آغاز شد.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، این جوایز سالانه که هفتاد و یکمین دوره خود را پشت سر میگذاشت با اجرای امی پوهلر و تینا فی دو کمدین آمریکایی سپری شد که جایزه بهترین فیلم درام به ..... ساختة و جایزة بهترین مجموعه تلویزیونی درام به بریکینگ بد تعلق گرفت. لیست کامل برندگان در زیر آمده است:
ادامه مطلب برگزیدگان هفتاد و یکمین جوایز سالانه گلدن گلوب