اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یک مستند از دانمارک اسکندر طلایی 2018 را برد!

 


مستند «واق واق سگ‌ها در دوردست» برنده اسکندر طلایی، زندگی روزمره پسربچه ای را در شرق اوکراین به تصویر می کشد که بیستمین دوره جشنواره فیلم مستند تسالونیکی میزبان ۲۲۸ فیلم مستند از سراسر جهان است. این رویداد یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی فیلم مستند است که هر سال در ماه مارس (اسفندماه) در یونان برگزار می شود.


جشنواره مستند تسالونیکی در آستانه سومین دهه


اورستیس آندراداکیس، مدیر جشنواره فیلم مستند تسالونیکی درباره اینکه برگزارکنندگان چه چشم اندازی برای آینده جشنواره متصور هستند، می گوید: «در بیستمین دوره جشنواره می خواستیم اهمیت و جذابیت ژانر مستند را نشان بدهیم. فیلم مستند گاهی از فیلمهای داستانی با بازیگر هیجان انگیزتر است. هدفمان این است که جشنواره مستند تسالونیکی در آینده میزبان ژانرهای مختلف مستند از جمله درام، کمدی، حادثه ای، انیمیشن و دلهره آور باشد؛ مستندهایی که جنبه های مختلف زندگی را به تصویر بکشد.

 

جایزه اسکندر طلایی بخش رقابتی این دوره از جشنواره به مستند شاعرانه «واق واق سگها در دوردست» ساخته سیمون لرنگ ویلمونت رسید. کارگردان و نویسنده دانمارکی به خاطر این مستند برنده جایزه «فیپریشی» (فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم) نیز شد.

 

این مستند زندگی روزمره پسربچه ۱۰ ساله ای را به تصویر می کشد که در روستایی مرزی در خط مقدم در شرق اوکراین زندگی می کند. اسباب بازی او تفنگ است و او باید یاد بگیرد به صدای انفجار موشک عادت کند.

 

مستندساز دانمارکی قبلا با فیلم «قهرمان شمشیر بازی» در جشنواره فیلم رشد در ایران شرکت کرده بود. جایزه ویژه هیات داوران به طور مشترک به مستند «شهاب» ساخته گورجان کلتک مستند، ساز اهل ترکیه و «بارونسا» ساخته جولیانا آنتون، کارگردان برزیلی رسید.

 

امسال همچنین جشنواره فیلم‌های مستند تسالونیکی امسال بیست ساله شد. شهر تسالونیکی از ابتدا پذیرای جشنواره بود. این رویداد از یک جشنواره کوچک محلی به مکانی برای ملاقات و گردهمایی مستند سازان مطرح اروپایی تبدیل شده است چشم انداز آینده این جشنواره دلگرم کننده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما