اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عباس کیارستمی رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن شد

عباس کیارستمی


عباس کیارستمی کارگردان بین المللی سینمای ایران ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نوئمی لووفسکی کارگردان، نویسنده و بازیگر فرانسوی، محمد صالح هارون کارگردان اهل چاد که در فرانسه زندگی می‌کند، یواخیم تریر کارگردان نروژی و دانیلا توماس کارگردان برزیلی، دیگر داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن هستند.



کیارستمی در 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد. تعدادی از دیگر فیلم‌‌های او نیز در بخش مسابقه کن به نمایش درآمده‌اند، از جمله «ده» در 2002، «کپی برابر اصل» در 2010 که ژولیت بینوش برای آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و «مثل یک عاشق» در 2012.

او سال 1993 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی و سال‌های 2002 و 2005 عضو هیئت داوران دوربین طلایی بوده است.  

«خانه دوست کجاست» (1987)، «کلوزآپ» (1990)، «زندگی و دیگر هیچ» (1992)، «زیر درختان زیتون» (1994)، «باد ما را خواهد برد» (1999) و «شیرین» (2008) از دیگر ساخته‌های کیارستمی است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

کیارستمی از زمان تاسیس بخش سینه‌فونداسیون یکی از حامیان آن بوده است.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره را به عهده دارد. «گریس از موناکو» به کارگردانی اولیویه دان با بازی نیکول کیدمن فیلم افتتاحیه جشنواره است.

برندگان سینه‌فونداسیون 22 مه (1 خرداد) و برندگان فیلم‌های کوتاه 24 مه (3 خرداد) در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما