اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عشق کارگردان سوییسی به پیکان؛ بهانه ساخت فیلم درباره ایران

 

 

نیکلاوس رایشله کارگردان اهل زوریخ پاییز امسال به ایران می‌رود تا فیلمی مستند درباره زندگی روزمره مردم ایران بسازد. او تهیه‌کننده فیلم ایرانی "پدیده" است و در سال ۲۰۱۴ مدتی در ایران به سر برده است.


همه چیز از یک سفر چند هفته‌ای به ایران آغاز شد؛ ماه مه سال ۲۰۱۴. نیکلاوس رایشله کارگردان سوئيسی به همراه دوستش فیلیپ گروب به ایران سفر کردند. آنچه در این سفر بیش از هرچیز به چشم این فیلمساز آمد خودروی ایرانی پیکان بود. خودرویی که از دهه ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۵ کمابیش بدون تغییر تولید می‌شد و هنوز هم همه‌جا می‌توان آن را دید.

 

رایشله در گفت‌وگو با روزنامه «تاگ‌بلات» پیکان را سمبلی از تاریخ نوین ایران می‌داند که به نظر او آمیزه‌ای است از سنت و تجدد. او پس از این سفر تصمیم گرفت فیلمی درباره ایران بسازد. مستندی که این کارگردان قصد دارد بسازد، با نگاه به زندگی روزمره‌ی ایرانیان و جامعه ایرانی ساخته خواهد شد. او البته تصریح کرده که طرح منسجم و مشخصی از پیش برای این فیلم تهیه نشده و او و دستیارش فیلیپ گروب از اتفاقات غیرمنتظره در جریان فیلم‌برداری استقبال خواهند کرد.

 

رایشله می‌گوید پروژه ساخت فیلمی درباره ایران بدون همکاری دوستان ایرانی‌اش نمی‌تواند کلید بخورد. او بیشترین ارتباطات با ایرانیان را پس از آنکه تهیه‌کنندگی فیلم «پدیده» را بر عهده گرفت به دست آورد. علی احمدزاده کارگردان فیلم «پدیده» که به دنبال یک سرمایه‌گذار اروپایی می‌گشت از طریق شیرین دبیرزاده کارگردان ایرانی ساکن زوریخ با رایشله آشنا شد و رایشله سرمایه‌گذاری در فیلم مزبور را پذیرفت.

 

فیلم مستندی که قرار است رایشله درباره ایران بسازد، علاوه بر خودش سه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار دیگر دارد: لئونی کراخلر، کارگردان اتریشی، دانیل روتز، فیلمبردار سوییسی و دوست و همکار رایشله، فیلیپ گروب. یک فیلمساز ایرانی نیز قرار است کارهای مربوط به ایران از قبیل دریافت مجوزهای لازم را انجام دهد. رایشله گفته قصد انجام یک پروژه بزرگ و عظیم را ندارد و هنرپیشه نقش اصلی فیلمش مردم ایرانند. او گفته قصد دارد آنچه در ایران جریان دارد را زیر ذره‌بین بگذارد.

 

بخشی از بودجه این فیلم را شهرداری شهر سنت‌گالِن و کانتونی (استان) که این شهر در آن قرار دارد می‌پردازند. گروه فیلمساز و تهیه‌کننده قصد دارد در جشنواره فیلم‌های ایرانی در زوریخ که از روز اول ژوئن (۱۱ خرداد) آغاز شده با کارگردانان و دست‌اندرکاران فیلم‌سازی در ایران درباره این پروژه مشورت کنند. رایشله نقطه عطف این جشنواره را شرکت داریوش مهرجویی در آن دانسته که او را یکی از مهمترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران نامیده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما