اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

انتقاد فرزاد موتمن به نحوه انتخاب آثار برگزیده جشن خانه سینما

فرزاد موتمن

فرزاد موتمن به مولفه هایی از برگزیده شدن آثار جشن خانه سینما انتقاد کرده که قابل تامل است.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فرزاد موتمن کارگردان «شب های روشن» و «صداها» در پی شفافیت در مورد کناره گیری اش از رای دادن به آثار سینمایی برای انتخاب های نهایی جشن خانه سینما انتقاداتی را به نحوه انتخاب و فیلم دیدن داوران (اعضای آکادمی) در صفحه اینستاگرامش کرد که در زیر می خوانید:

 

"مشكل اصلى جشن خانه سينما، نحوه فيلم ديدن و رأى دادن اعضاى آكادمى ست كه من هـم يكى از ان هـا هـستم.هـمه فيلمهـا توسط كليه اعضا مشاهـده نميشوند. فيلمهـائى كه در جشنواره فجر جايزه گرفته اند يا اكران موفقى داشته اند، بيشترين توجه را جلب ميكنند و حين نمايش باقى فيلمهـا ، سالن بسيار خلوت است، مواردى پيش ميايد كه فيلمى بر خلاف انتظار در يكى دو رشته كانديد ميشود و انگاه در مرحله دوم ، تعداد بيشترى از اعضاى آكادمى انرا ميبينند و احساس ميكنند كه اين فيلم ميتوانست در رشته هـاى بيشترى كانديد شود، در واقع سايه فجر و گيشه از هـمان ابتدا بر تصميمگيرى هـا سنگينى ميكند، اما مسئله به اين ختم نميشود. تعداد اعضا، بسيار زياد است و اين به اين معنيست كه آراى هـر فرد، چندان تصميم گيرنده و پر رنگ نيست ، به هـمين دليل اغلب شاهـديم كه بسيارى از اعضا واقعاً رأى نميدهـند. برخى از اعضاى صنوف، ليستى را از يك سر گروه ميگيرند و كپى ميكنند. هـر طور كه به اين شرايط نگاه ميكنى چندان "بازى جوانمردانه" اى بنظر نميرسد. از دوستانم در خانه سينما (بخصوص احد صادقى عزيز كه بسيار پيگير و با انگيزه است) عذر خواهـى ميكنم كه دو سه ساليست ، در رأى گيريهـا شركت نميكنم، واقعيت اينست كه در شرايط فعلى چندان انگيزه اى باقى نمي ماند"

 

متن فوق بدون هیچ تغییری حتی در نحوه نوشتار باز نشر شده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما