اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

50 فیلم برتر اکران شده در آمریکا در سال 2016 به انتخاب روزنامه گاردین (بخش اول)

 

 

منتقدان روزنامه‌ی گاردین به تازگی لیستی از 50 فیلم برتری که امسال در ایالات متحده اکران‌ شده‌اند را منتشر کرده است. لیست فوق را برای اولین بار می‌توانید در سایت آکادمی هنر مشاهده نمایید: 


پسانوشت: حتماً می‌پرسید چرا فیلم «فروشنده» با وجود حضور در بین نامزدهای نهایی گلدن گلوب و اسکار در لیست فوق نیست، پاسخ روشن است! فیلم اصغر فرهادی تاکنون به طور رسمی در سال 2016 در ایالات متحده اکران نشده است.

 

Moonlight .1 مهتاب ساخته‌ی بری جنکینز


داستان تلاش یک نوجوان سیاه‌پوست برای کنار آمدن با هویت جنسی جدیدش.

 

La La Land. 2 لا لا لند [سرزمین هپروت] ساخته‌ی دیمین شزل


فیلم جدید دیمین شزل ادای دینی است به ژانر موزیکال سینمای کلاسیک هالیوود. رایان گاسلینگ و اما استون در فیلم بازی می‌کنند.

 

Toni Erdmann .2 تونی اردمان ساخته‌ی ماریان آده


کمدی سه ساعته‌ی آلمانی یکی از بخت‌های مسلم نخل طلای امسال جشنواره‌ی کن بود که البته این جایزه به ساخته‌ی جدید کن لوچ رسید.

 

Arrival. 3 ورود ساخته‌ی دنیس ویلنه‌نو


داستان یک زبان‌شناس افسرده که از سوی دولت و برای ارتباط برقرار کردن با موجوداتی هوشمند و فرازمینی، دعوت به همکاری می‌شود. ایمی آدامزو جرمی رنر در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. چندی پیش ورایتی در نقدی مدعی شد که فیلم جدید ویله‌نو بهترین فیلم علمی تخیلی ده سال اخیر سینما است.


Elle .3 او ساخته‌ی پل ورهوفن


بازگشت دوباره‌ی پل ورهوفن به همراه ایزابل هوپر افسانه‌ای. داستان یک مدیر زن موفق در صنعت ویدئوگیم که در خانه‌اش از سوی یک مهاجم ناشناخته مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد.

 

A Bigger Splash .4 شیرجه ساخته‌ی لوکا گوادانینو


فیلم جدید کارگردان «من عشق هستم» با تیلدا سوئینتون و رالف فاینس.


Jackie. 5 جکی ساخته‌ی پابلو لارین


در این فیلم ناتالی پورتمن در یک نقش‌آفرینی لایق جایزه‌ی اسکار در قالب شخصیت جکی کندی همسر رئیس‌جمهور فقید آمریکا جان اف. کندی ظاهر شده است.


Fire at Sea.6 آتش در دریا ساخته‌ی جانفرانکو رُزی


برنده‌ی خرس طلای برلین سال قبل مستندی است از سینماگر معروف ایتالیایی جانفرانکو رُزی درباره‌ی مهاجرت مردمان سوریه و عراق به جزیره‌ای در ایتالیا.

 

Love & Friendship .7 عشق و دوستی ساخته‌ی ویت استیلمن


فیلم جدید ویت استیلمن فیلمساز مستقل آمریکایی اقتباسی است از رمان «بانو سوزان» اثر جین آستین. کیت بکنسیل طبق معمول چند سال اخیر که در فیلم‌های استیلمن بازی می‌کند، نقش اصلی این فیلم نیز هست.

 

Little Men .8 مردان کوچک ساخته‌ی ایرا ساش


فیلم جدید ایرا ساش فیلمساز مستقل آمریکایی.

 

The Handmaiden .9 کنیز ساخته‌ی پارک چان ووک


فیلم بسیار اروتیک پارک چان ووک امسال یکی از نامزدهای کسب نخل طلای کن فرانسه بود که در آن ناکام ماند. فیلم همچنین در کره نیز رقابت را به فیلم‌های جدید کیم جی وون و نا هونگ جین واگذار کرده است اما همچنان فیلم بسیار خوبی است. پارک فیلم را با اقتباس از رمان سارا واترز ساخته است.

 

Weiner .10 وینر ساخته‌ی جاش کریگمن و الیس استاین‌برک


مستندی درباره‌ی رسوایی‌های جنسی آنتونی وینر؛ سیاست‌مدار آمریکایی و نماینده سابق مجلس آمریکا که از ژانویه ۱۹۹۹ تا ژوئن ۲۰۱۱ حوزه انتخابیه نهم نیویورک را نمایندگی می‌کرد.

 

Sausage Party .11 سوسیس پارتی ساخته‌ی کونارد ورنون و گرگ تی‌یرنان


اولین انیمیشن لیست بلندبالای روزنامه‌ی گاردین فیلم بامزه‌ی سوسیس پارتی» از تیم ورنون و تی‌یزنان است. سث روگن و اوان گلدبرگ در این انیمیشن صداپیشگی می‌کنند.



Manchester By the Sea12. منچستر کنار دریا ساخته‌ی کنت لونرگان


جدیدترین ساخته‌ی کنت بونرگان که بیش از هر فیلم دیگری امسال قدر دیده و ستایش شده است. کیسی افلک و میشل ویلیامز در فیلم بازی می‌کنند.

 

Nocturnal Animals .13 حیوانات شبگرد ساخته‌ی تام فورد


دومین ساخته‌ی طراح مد سابق؛ تام فورد با بازی ایمی آدامز و جیک جیلنهال داستان مدیر یک گالری هنری است که به طور اتفاقی رمان خشن و البته منتشرناشده‌ی شوهر سابقش را می‌خواند. فیلم جایزه‌ی هیات داوران جشنواره‌ی ونیز امسال را برد.


Loving .14 دوست داشتن ساخته‌ی جف نیکولز


جف نیکولز امسال دو فیلم بند سینمایی ساخت که یکی از آن‌ها (ویژه نیمه شب) سریع اکران عمومی شد و دیگری (دوست داشتن) وارد جشنواره‌های بین المللی شد. فیلم اخیر نیکولز به داستان یک عشق ممنوعه در اواسط دهه‌ی 50 میلادی در آمریکا می‌پردازد.

 

The Club .15 کلوب ساخته‌ی پابلو لارین


این دومین فیلم پابلو لارین در این لیست است. فیلمی که لاراین البته آن را در سال 2015 ساخته است.

 

Our Little Sister .16 خواهر کوچک ما ساخته‌ی هیروکازو کوره‌ادا


جدیدترین ساخته‌ی مولف ژاپنی هیروکازو کوره‌ادا درامی است درباره‌ی واکنش سه کودک یک خانواده به تولد ششمین عضو خانواده‌اشان. اینم بهترین فیلم ژاپنی سال است.

 

Paterson .17 پترسون ساخته‌ی جیم جارموش


درام مینیمال شاعرانه‌ی جیم جارموش بزرگ درباره‌ی راننده‌ی اتوبوسی به نام پترسون که گاها شعر می‌گوید و آن‌ها برای همسر لاتین تبارش می‌خواند. آدام درایور و گلشیفته فراهانی در فیلم بازی می‌کنند.

 

18. The Lobster خرچنگ [لابستر] ساخته‌ی یورگیوس لانتیموس


کمدی سیاه جدید یورگیوس لانتیموس فیلمساز اگزوتیک ساز یونانی که با این فیلم اولین فیلم انگلیسی زبان خود را ساخته است. کالین فارل و ریچل وایز در فیلم بازی می‌کنند. فیلم محصول سال 2015 است اما امسال در آمریکا اکران عمومی شده است.

 

Hell or High Water .19 اگر از آسمان سنگ ببارد [به هر جان‌کندنی که هست] ساخته‌ی دیوید مکنزی


وسترن مدرن دیوید مکنزی داستان دو برادر مزرعه‌دار است که برای حفظ میراث خانوادگی‌اشان مجبور هستند از بانک‌ها دزدی کنند.


Doctor Strange .20 دکتر استرنج ساخته‌ی اسکات دریکسون


ابرقهرمان جدید مارول اثری است از اسکات دریکسون که بیشتر به خاطر ساخت فیلم‌های وحشت مشهور است. بندیک کامبربچ و مدس میکلسون در این فیلم بازی می‌کنند. می‌توان با قعطیت ادعا کرد که این بهترین فیلم ابرقهرمانی سال است.

 

American Honey .21 عزیز آمریکایی ساخته‌ی آندره‌آ آرنولد


فیلم جدید آندره‌آ آرنولد یک سفر جاده ای در شهرهای آمریکا است. شیا لابوف در فیلم بازی می‌کند. فیلم جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی کن امسال را برد.

 

20th Century Women .22 زنان قرن بیستم ساخته‌ی مایک میلز


ساخته‌ی جدید مایک میلز حکایتگر زندگانی یک مادر دائم الخمر و سیگاری است که تلاش می‌کند که خانواده‌ی خود را دوباره متحد سازد. آنت بنینگ در فیلم بازی قدرتمندی ارائه داده است.

 

Things to Come .23 چیزهایی که می‌آیند ساخته‌ی ماریان هنسان لاو


فیلم جدید بازیگر سابق ماریان هنسان لاو پژوهشی عمیق است در زندگانی یک استاد فلسفه‌ی سالخورده با بازی ایزابل هوپر. گویا امسال سال هوپر است. او هم در این فیلم و هم در فیلم پل ورهوفن بازی چشمگیری از خود به نمایش گذاشته است.

 

Deadpool. 24. ددپول ساخته‌ی تیم میلر

 

یکی از غافلگیری‌های اساسی سال 2016 همین ساخته‌ی تیم میلر است. یک فیلم سوپرقهرمانی جدید که برخلاف سایر فیلم‌های بلاک باستر مشابه چندان فاز جدی ندارد بلکه کمدی است. رایان رینولدز در فیلم در نقش ابرقهرمان دست و پاچلفتی یا همان ددپول بازی می‌کند.

 

Tale of Tales .25 قصه‌ی قصه‌ها ساخته‌ی متیو گارونه

 

فیلمی که در سال 2015 در جشنواره‌ی کن به عنوان بدترین فیلم در بخش اصلی یا سودای نخل طلا شناخته شد، امسال اکران موفقی در کشور آمریکا داشت. گارونه فیلم را بر اساس داستان های عامیانه‌ی ایتالیایی ساخته است. سلما هایک، توبی جونز و جان سی رایلی در فیلم بازی می‌کنند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما