اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

50 فیلم برتر اکران شده در آمریکا در سال 2016 به انتخاب روزنامه گاردین (بخش پایانی)

 

 


Fantastic Beasts and Where to Find Them .26 جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها ساخته‌ی دیوید یتس

 

فانتزی و ماجراجویی به کارگردانی دیوید یتس و بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته‌ی جی.کی. رولینگ است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم که اولین تجربه‌ی فیلمنامه‌نویسی خانم رولینگ و نشأت گرفته از کتاب او با همین نام است، به عنوان مشتق/پیش‌درآمدی بر مجموعه فیلم‌های هری پاتر بوده و اولین قسمت از یک پنج گانه است. رولینگ همچنین در کنار دیوید هیمن، استیو کلاوز و لایونل ویگرام، تهیه‌کنندگی فیلم را نیز بر عهده دارد. بازیگران فیلم شامل ادی ردمین، کاترین واترستون، آلیسون سودول، دن فوگلر، کالین فارل، سامانتا مورتون، ازرا میلر، کارمن اجوجو، جان ویت و ران پرلمن است.


Green Room .27 اتاق انتظار ساخته‌ی جرمی سالنی‌یر

 

سازنده‌ی خرابه‌ی غمگین یا غمکده امسال فیلم مهیج دیگری ساخته است. داستان یک گروه راک مستقل که به طور اتفاقی شاهد یک جنایت هولناک می‌شوند.

 

Dheepan .28  دیپان ساخته‌ی ژاک اودیار

 

برنده‌ی نخل طلای سال قبل در سال 2016 در آمریکا اکران عمومی شد. فیلمی جنجالی که بسیاری اعتقاد داشتند لایق دریافت جایزه‌ی اصلی جشنواره کن نیست. در هر صورت فیلم داستان یک زوج سریلانکایی است که تلاش می‌کنند به کشور فرانسه پناهنده شوند. این قطعاً بهترین فیلم اودیار بزرگ نیست.

 

The Childhood of a Leader .29 کودکی یک رهبر ساخته‌ی بردی کوربه

 

اولین ساخته‌ی بردی کوربه اقتباس آزادی است از داستان کوتاهی از ژان پل سارتر. فیلم توانست در جشنواره‌ی ونیز امسال جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اول سال را ببرد. رابرت پترسون و برنیس بژو در فیلم بازی می‌کنند.

 

Chronic .30 مزمن ساخته‌ی میشل فرانکو

 

یک درام نفسگیر و آزاردهنده از میشل فرانکو فیلمساز مکزیکی. تیم راث در فیلم بازی می‌کند.

 

Sing Street .31. خیابان سینگ ساخته‌ی جان کارنی

 

کمدی دهه‌ی هشتادی جان کارنی. داستانی از یک تیم پسرانه‌ی دوبلینی که تلاش می‌کنند در مقابل یک تیم دخترانه‌ی محلی استقامت کنند.

 

Zootopia .32 زوتوپیا ساخته‌ی بایرون هاوارد و ریچ مور

 

انیمیشن بامزه‌ی دیزنی. داستان یک روباه پلیس و دستیار خرگوشش و مصائب آن‌ها در یک شهر حیوانات. این قطعا یکی از نامزدهای بهترین انیمیشن سال است.

 

Embrace of the Serpent .33 در آغوشِ مار ساخته‌ی سیرو گوئرا

 

دو دانشمند که 40 سال است با هم همکاری می کنند در پی یافتن یک گیاه شفا بخش مقدس راهی جنگل های آمازون می شوند. در آنجا با دو فرد بومی برخورد می‌کنند ... این ساخته‌ی آرژانتینی نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال قبل بود.

 

The Light Between Oceans .34 نوری در میان اقیانوس‌ها ساخته‌ی درک سیانفرانس

 

ساخته‌ی درک سیانفرانس اقتباسی است از رمانی به همین نام از ام. ال. استدمن. درباره‌ی زوجی جوان که با مادر واقعی فرزندی که فرزندخواندگی پذیرفته‌اند روبرو می‌شوند. مایکل فاسبندر، آلیشیا ویکاندر و ریچل وایز در فیلم بازی می‌کنند.

 

Everybody Wants Some!! .35 هر کی یه چیز می‌خواد! ساخته‌ی ریچارد لینک‌لیتر

 

پروژه‌ی جدید فیلمساز مستقل آمریکایی ریچارد لینک لیتر بعد از ساخت فیلم تحسین‌شده‌ی «پسرانگی». فیلم همانطوری که پیش‌بینی می‌شد چندان مورد توجه منتقدان و مخاطبان آثار این فیلمساز واقع نشد.

 

From Afar .36 از دوردست ساخته‌ی لورنزو وگاس

 

برنده‌ی شیر طلای سال قبل جشنواره فیلم ونیز. این فیلم داستان رابطه یک مرد میانسال همجنس‌گرا با پسری جوان خشن خیابانی را روایت می‌کند. این مرد که «آرماندو» نام دارد در خیابان‌های کاراکاس به مردان جوان پول می‌دهد تا برای او لخت شوند. اما پسر جوان خشنی به نام «الدر» همه چیز را تغییر می‌دهد.

 

Cemetery of Splendour .37 قبرستان شکوه ساخته‌ی آپیچاتپونگ ویراستاکول

 

فیلم جدید فیلمساز غریب تایلندی آپیچاتپونگ ویراستاکول امسال در ایالات متحده اکران عمومی شد. فیلم یکی از نامزدهای نخل طلای سال پیش بود. جشنواره‌ای که در نهایت ژاک اودیار با فیلم دیپان برنده‌ی نهایی آن شد.

 

Hunt for the Wilderpeople .38 شکار برای مردم وحشی ساخته‌ی تایکا وایتیتی

 

یک فیلم کمدی درام از کشور نیوزلند ساخته‌ی تایکا وایتیتی. سام نیل بازیگر نقش اصلی این فیلم است.

 

High-Rise .39 برج ساخته‌ی بن ویتلی

 

ساخته‌ی جدید بن ویتلی فیلمساز تحسین‌شده‌ی بریتانیایی. ویتلی فیلم را با اقتباس از رمان جی. جی بالارد مشهور ساخته است. تام هیدلستون در فیلم بازی می‌کند.

 

I, Daniel Blake .40 اینجانب، دنیل بلیک ساخته‌ی کن لوچ

 

برنده‌ی نخل طلای امسال. فیلمی به کارگردانی سینماگر همیشه معترض کن لوچ. فیلمی که هر چند نخل طلای سال را برد اما آن طور که باید و شاید در لیست بهترین‌های سال تحویل گرفته نشد.

 

The Witch .41 ساحره ساخته‌ی رابرت ایگرز


اولین ساخته‌ی رابرت ایگرز در جشنواره‌ی ساندنس سال قبل بسیار تحسین شد. فیلم در اکران عمومی نیز توانست به سرعت طرفداران خود را پیدا کند.

 

Wiener-Dog .42 ساخته‌ی تاد سولوندز

 

ساخته‌ی جدید تاد سولوندز فیلمساز مستقل آمریکایی. فیلمی ایپزودیکی که با محوریت تصاحب یک سگ روایت می‌شود. این قطعا بهترین فیلم سولوندز نیست.

 

Hail, Caesar! .43 درود بر سزار ساخته‌ی برادران کوئن

 

ساخته‌ی آخر برادران کوئن آن طور که باید و شاید سر و صدایی به راه نیانداخت. فیلم ادای دین برادران کوئن به سینمای کلاسیک هالیوود. فیلم افتتاح کننده‌ی جشنواره برلین امسال بود.

 

The Eagle Huntress .44 شکارچیان عقاب ساخته‌ی اوتو بل


مستند اوتوبل در مورد گروهی از شکارچیان عقاب یکی از بهترین مستندهای سال است. فیلم احتمالا یکی از نامزدهای اسکار امسال است.

 

The Jungle Book .45 کتاب جنگل ساخته‌ی جان فورو

 

فانتزی جدید جان فورو بازیگر سابق سینمای کمدی آمریکا. فیلم تنها یک بازیگ حقیقی دارد.

 

The Clan .46 تمیز ساخته‌ی پابلو تراپرو

 

تریلر مهیج و جذاب از سینمای آرژانتین. فیلم البته محصول سال 2015 است و امسال در آمریکا اکران عمومی شد.

 

Fences 47. حصارها ساخته‌ی دنزل واشنگتن

 

ساخته‌ی جدید دنزل واشنگتن از بخت های اصلی کسب جایزه‌ی بهترین فیلم سال است.

 


 Cloverfield Lane .48. شماره 10 کلاورفیلد ساخته‌ی دن تراختنبرگ

 

این یکی از شگفتی‌های سال است. فیلمی از دن تراختنبرگ با تهیه‌کنندگی جی جی آبرامز مشهور.

 

The Neon Demon .49 شیطان نئونی ساخته‌ی نیکلاس ویندینگ رفن

 

فیلم اپرایی با تصاویر جنون آمیز ساخته‌ی جدید نیکلاس ویندینگ رفن دانمارکی است. فیلم یکی از بهترین کارگردانی های سال را دارد.

 

Deepwater Horizon .50 ساخته‌ی پیتر برگ

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما