اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش آثار چاپ پائولا رگو و هنرمندان ساکن یورک انگلیس

 

 

آثار هنرمند مطرح بین‌المللی، پائولا رگو، در گالری Lotte Inch یورک در معرض دید قرار گرفته است. در این نمایشگاه چاپ‌های رگو در کنار دیگر هنرمندان ساکن بریتانیا، گرد هم آمده است؛ ماریو گونزالز، سلیا واشنگتن و ژان دانکن، و سرامیک‌های لورتا براگانزا.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، نمایشگاه امیدها و رویاها، الهامات فولکلور و فانتزی، و سوابق شخصی و ترس‌های تجربه شده از سوی این گروه از هنرمندان را مورد بررسی قرار می‌دهد. کارهای متمایز پائولا رگو در مجموعه‌های سراسر دنیا نگهداری می‌شوند. آثار او آکنده از روحیه‌ی فمنیستی هستند و اغلب زنان را در وضعیت ترس و خشم به تصویر می‌کشند. رگو توانایی چشمگیری در بیان احساسات قدرتمند در کارش دارد، در حالی که جوهره‌ی یک داستان را نشان می‌دهد. با برداشت از ادبیات، اسطوره‌شناسی، قصه‌های عامیانه، کارتون و متون مذهبی، کارهای رگو همزمان سوررئال، مرموز و گاهی رعب آورند.

 

اشتیاق وی به نقاشی در دوران کودکی زمانی که در لیسبون زندگی می‌کرد آغاز شد. بعدها، پس از نقل مکان به انگلیس، در مدرسه‌ی هنر اسلید تحصیل نمود، و بواسطه‌ی کارهایش با خاطرات کودکی و ریشه‌هایش در کشور پرتغال پیوند دوباره برقرار نمود. در انگلیس او عضو London Group بود؛ حلقه‌ای از هنرمندان که امثال فرانک اوئرباخ و دیوید هاکنی را هم شامل می‌شد. در ۱۹۹۰ از رگو دعوت شد تا اولین هنرمند عضو نشنال گالری باشد و نشان امپراطوری بریتانیا را هم دریافت نمود.

 

پس از یک ملاقات اتفاقی با هنرمند کوبایی ماریو گونزالز در هاوانا در جولای ۲۰۱۵ و خبر یافتن از این موضوع که گونزالز اواخر سال به بریتانیا می‌آید، Lotte Inch، کیوریتور نمایشگاه می‌دانست که نمایش چاپ‌های جذاب، گاهی مضطرب‌کننده اما همیشه بی نقص گونزالز در یورک امر واجبی است. گونزالز که در دنیای هنر بریتانیا ناشناس است، در کشور خود از آوازه و تاثیر زیادی برخوردار است. وی به عنوان یکی از اعضای دائم انجمن هنرمندان چاپ هاوانا در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای متعددی شرکت داشته است. او در زمینه‌ی چاپ‌های لینوکات و درای پوینت مهارت دارد، و آثارش اغلب متاثر از جادوی طبیعت و ارتباطش با ما به عنوان نوع بشر است.

 

همچنین هنر گونزالز به شکل گریز ناپذیری در فرهنگ پسا انقلاب کوبا ریشه دارد؛ فرهنگی که در هر کاری حس اعتراض و سرزندگی را بروز می‌دهد؛ بویژه در هنر، موسیقی، رقص و میراث ادبی این کشور شگفت انگیز. ماریو که اکنون در لندن زندگی می‌کند در حال توسعه تجربیاتش و کار با رسانه‌های دیگر است و نقاشی، طراحی و عکس را با چاپ‌هایش ترکیب می‌کند.

 

همانند رگو و گونزالز، دیگر هنرمندان حاضر در نمایشگاه در اشتیاقشان به سفر و تجربه‌ی فرهنگ‌هایی فراتر از فرهنگ خودشان مشترک هستند. هر یک از آنها سفرهای زیادی داشته‌اند و اغلب دوره‌ی قابل توجهی از زندگی‎شان را خارج از کشورشان گذرانده‌اند. آنها همچنین دغدغه‌ی مشترکی نسبت به طبیعت و قابلیت آن در نمایش داستان‌های بی‌شمار واقعی یا خیالی دارند. سلیا واشنگتن، در فلورانس، پاریس، توکیو، مادرید، لندن و کاتماندو زندگی کرده است، اما این اوایل دهه‌ی ۹۰ در لندن بود که Lotte Inch، در سن پنج سالگی، اولین بار کار او آشنا شد. نقاشی‌ها، چاپ‌ها، مجسمه‌ها و فیلم‌های واشنگتن متاثر از مکان‌هایی هستند که او در آنها زندگی کرده و به آنها سفر نموده است. کارهای او همچنین کیفیتی تمثیلی دارند و پیوندهایی میان زبان بصری او و نویسندگان رئالیسم جادویی مشاهده می‌شود؛ موضوعی که خود هنرمند هم بر آن اذعان دارد. در هنر او امور پیش پا افتاده به شکل ناگزیری با امور خارق‌العاده به هم پیوسته‌اند، که به روایاتی بصری منتهی می‌شود که همزمان آشنا و رویاگون هستند.

 

نقاش و هنرمند چاپ، ژان دانکن، هم یکی از اعضای آکادمی سلطنتی اولستر است. پس از مهاجرت از فرانسه، وی اکنون در یورک زندگی و کار می‌کند. او همچنین در ژاپن و پرتغال نیز کار کرده است. آثار دانکن اغلب ملهم از موسیقی هستند، و کارنامه‌ی هنری وی شامل پروژه‌های مشترکی با آهنگسازان و موسیقی‌دان هاست. ادبیات و محیطی که هنرمند در آن حضور دارد، چه جنوب فرانسه و یا سواحل ایرلند شمالی، منبعی غنی برای کارهای رازآلود، رویاگون و پر ایهام او هستند. دانکن هنرمندی مشتاق و مصمم است که نقش مهمی در توسعه‌ و افزایش اعتبار فرهنگی ایرلند شمالی داشته است.

 

لورتا براگانزا در یورک زندگی می‌کند و در کودکی از بمبئی به انگلیس مهاجرت کرده است. کارهای او غالبا تعامل میان زمین، هوا، آتش و آب را مورد بررسی قرار می‌دهند. آنها همچنین روایات، مناطق جغرافیایی و چهارچوب‌های زمانی بی‌شماری را مجسم می‌کنند. براگانزا در توصیف کارش می‌گوید که اشکال مجسمه‌سازانه‌ی وی، دیگر تکنیک‌ها و تجربیات هنری را نیز در خود جای می‌دهند که بخشی از مسیر او به عنوان یک هنرمند سرامیک‌کار را می‌سازد. استفاده از نقش‌مایه‌های ریتمیک در سطوح سرامیک‌ها از پیشینه‌ی او در طراحی پارچه نشات می‌گیرد در حالی که آموخته‌هایش در هنرهای زیبا نیز خود را در شیوه‌های نقاشانه‌ای که به کار می‌گیرد، نشان می‌دهد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما