اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رضا درخشانی با آب سیاه در دوسلدورف آلمان

 

 

روز یکشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ میلادی، مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی رضا درخشانی، هنرمند برجسته ایرانی، در گالری ستاره شهر دوسلدورف آلمان برگزار شد. این نمایشگاه به مدت یک ماه بر پا خواهد بود.

 

عنوان نمایشگاه جدید رضا درخشانی «آب سیاه» و موضوع آن، زن و برخورد با حضور او در صحنه هنر ایران است. رضا درخشانی گفته است: "منظور از آب سیاه، همان غرق شدن در آب سیاه در تاریکی است." در وبسایت گالری ستاره آمده است: "عنوان این نمایشگاه از مجموعه (نقاشی) آب سیاه برداشته شده است. این مجموعه به تصاویر پرتره خوانندگان و شاعران شاخص زن در ایران مدرن اختصاص دارد. زنانی که در تاریخ معاصر فرصتی برای عرضه و بیان هنرشان به آنها داده نشده است."

 

تنها وجه مشترک نمایشگاه آب سیاه با نمایشگاه‌های قبلی رضا درخشانی، عدم‌تکرار و معرفی ایده‌های نو با زبانی نو است. آثار این هنرمند ایرانی که در صحنه هنر نقاشی بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، در عین بیانی مدرن و پیشرو، نشانگر پیوندی ناگسستنی با فرهنگ اصیل ایران زمین هستند. این نمایشگاه چند ویژگی خاص و بسیار مهم دارد؛ استفاده از تکنیک سیاه و سفید و زمینه سیاه و براق که از طرفی منعکس‌کننده نور و تصویر است و به گونه‌ای، تماشاگر اثر را به دنیای داخل اثر منتقل می‌کند و از طرف دیگر، نمایانگر عمق فاجعه است. در یکی از این آثار، چهره زنان عرصه آواز ایران از قمر تا گوگوش به تصویر کشیده شده است.

 

در این نمایشگاه همچنین استفاده از هنر ویدیو (ویدیو آرت) که برای اولین‌بار در کارهای رضا درخشانی به چشم می‌خورد، توسط هنرمندی به نام کارن به نمایش گذاشته شده است. ویدیوکلیپ این فیلمساز جوان، تحت عنوان «مرگ-تولد» در اتاقی کاملا تاریک و کوچک به حدی که فقط یک نفر تماشاگر می‌تواند در آنجا بایستد، به نمایش گذاشته شده است. این ویدیو کلیپ که نمایانگر چهره‌های زن با حالت‌های روحی مختلف است، به نوعی نشانگر زوال از یکسو و برآمدن از سوی دیگر است.

 

بیوگرافی رضا درخشانی: 

 

رضا درخشانی در سنگسر که روستایی کوچک است بین کویر و کوه‌های شمال در ایران به دنیا آمد. هنر نقاشی در خانواده رضا درخشانی به گونه‌ای شگفت‌آمیز فراگیر بود، طوری که تمام برادران او در این هنر، مهارت خاصی داشتند و برادر بزرگ وی در بخش آموزش و پرورش به عنوان معلم نقاشی مشغول به کار بود. به گفته رضا درخشانی، در خانه آنها همیشه بوی رنگ و تربانتین به مشام می‌رسید و همین موضوع باعث شده بود تا او از دوره دبستان به طور کاملا طبیعی به این کار بپردازد.

 

رضا درخشانی در دوره دبیرستان به همراه دو برادرش در اردوی رامسر و مسابقات نقاشی سراسری شرکت کردند و با اینکه هنرجویان زیادی از تمام شهرهای ایران، از جمله تهران، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ کشور در این مسابقات شرکت می‌کردند، آنها موفق به کسب سه مدال طلا در سه سبک مختلف نقاشی شدند. این موضوع در همان سال، مورد توجه بسیاری از مطبوعات معتبر کشور قرار گرفت تا جایی که روستای سنگسر که روستایی بسیار کوچک وعمدتا ایل‌نشین بود در بیشتر نقاط کشور شناخته شد.

 

زندگی در این منطقه بکر با طبیعت و شیوه زندگی بسیار متفاوت که پنج یا شش ماه از سال در کوچ می‌گذشت، تاثیر عمیقی بر روحیات این هنرمند برجای گذاشت و در پی همین سبک زندگی در مناطق کوهستانی بود که باعث شد طبیعت و زیبایی‌هایش اولین موضوع نقاشی رضا درخشانی باشد. او در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد و در رشته تصویرسازی وارد مدرسه آرت‌سنتر شد، ولی به دلیل موقعیت زمانی و شرایط زندگی از ادامه آن انصراف داد.

 

نمایش آثار این نقاش از گالری قندریز در تهران شروع شد تا به امروز که در شهرهای لندن، رم، پاریس، ژنو، دوسلدورف، نیویورک، مکزیکو، آستین، سیاتل، سنت‌پتزربورگ، واشنگتن و لس‌آنجلس بدفعات به نمایش درآمده است و در بسیاری از مجموعه‌های مهم هنری جهان به چشم می‌خورند. رضا درخشانی هنرمندی است که بیشتر به عنوان نقاش شناخته می‌شود، ولی در عرصه هنر موسیقی نیز فعالیت‌های قابل توجهی داشته و با هنرمندان بنام بین‌المللی درزمینه‌های موسیقی، تئاتر، شعر و رقص همکاری‌های متداومی داشته است. همکاری با جان دنسمور، نوازنده سرشناس درامز در گروه دورز از جمله این فعالیت‌ها است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما