اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

10 کتاب برتر برای درک شادی، از آدولف هیتلر تا جلوگیری از پایان جهان - قسمت دوم

کتاب هایی که سبب شادی می شوند

 

علم شادی پیچیده است و به همین دلیل این مطلب با توجه به مشاوره با روان‌شناسان و متخصصان مغز و اعصابی بر نمونه‌هایی چون آثار اسپیاک میلیگان و تری پرچر جمع آوری و به اشتراک گذاشته شده است.



همه این را می‌دانیم و این را می‌خواهیمُ اما شادی واقعا چیست؟ چه اتفاقی در مغز ما زمانی که در معرض چنین احساسی قرار می‌گیریم در حال رخ دادن است؟ این همان چیزی بود که من می‌خواستم برای نوشتن کتاب جدیدم پیدا کنم. شادی ذهن. چه چیزی پیدا کردم؟ اساسا این بسیار پیچیده است، به طور معمول پیچیدگی در مورد هر چیزی که توسط مغز انجام می‌شود وجود دارد. یکی از تنها نتیجه گیری‌های من در این باره این است که هر کسی که یک راز ساده یا "کلید" یا "پنج نکته اساسی" برای شادی ارائه می دهد که یا برای همه کار می‌کند، یا ناامید کننده و یا گمراه کننده است.




در حقیقت چیزهای زیادی وجود دارد که بر روی خوشبختی ما تاثیر می گذارد، محیط زیست، سن ما، روابط و جامعه ما، مشاغل و جاه طلبی های ما، سلامت، ثروت، گذشته ما، آینده ما و غیره. همه اینها می توانند - و اغلب - در بخشی از خوشبختی ما نقش داشته باشند. کتاب‌های زیر نمونه‌های عالی‌ای از اهمیت، پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی شادی هستند که می‌توان روش‌های متعددی از موارد فوق را با آن‌ها به دست آورد.

 

6- ساختن خودمان: زندگی پنهانی از ذهن نوجوان نوشته سارا جی بلیک مور
همانطور که در مطلب پیشین از 5 قسمت اول ذکر شد، مغز ما با گذشت زمان تغییر می‌کند. گاهی اوقات این تغییرات می‌تواند شدید باشد و توسط زیست شناختی درونی ما اداره شود. واضح‌ترین مثال آن مرحله نوجوانی است، وقتی که ذهن ما به طور ناگهانی وارد تغییرات بزرگی می‌شود و رفتارها، خواسته‌ها و روحیه‌های ما، که همه از شادی ما تغذیه می کنند بسیار متفاوت می‌شوند. من سعی کردم به این مسئله به طور خلاصه در کتابم بپردازم، اما این موضوعِ کاملا جامع و آموزنده در سراسر موضوع گسترش یافته است. سارا جی بلیک مور از انستیتوی علوم اعصاب شناختی دانشگاه College London تخصص خاصی در علوم رفتاری و آموزش محور دارد. یکی از کتاب‌های او به نام "مغز یادگیرنده؛ درس‌هایی برای آموزش و پرورش" در ایران ترجمه شده است.



7- همه این‌ها در ذهن‌تان است نوشته سوزان اُ سولیوان
خوشبختی و شادی اغلب به صورت یک امکان اضافه در زندگی در نظر گرفته می‌شود، چیزی که شما با کار سخت یا خوش شانسی به مقدار کافی آن برسید؛ اما کمبود شادی واقعا می‌تواند تأثیر مستقیم روی سلامت جسمی شما داشته باشد. احساسات و عواطف قابل ادراک، عواقب پیچیده‌ای برای زیست پایه ماست و اهمیت به آن گامی مهم در درک شادی است. این پیوند بین ذهن و بدن به صورت فوق‌العاده‌ای در کتاب برنده جایزه اٌ سولیوان نشان داده شده است، جایی که متخصص مغز و اعصاب جزئیات بیماران خود را با اختلالات روان پریشی قابل توجهی شرح می‌دهد.



8- دستور العمل آقای شاها برای عجایب نوشته آلوم شاها
بسیاری از چیزها موجب تحریک مغز به شیوه مناسب برای افزایش شانس شادی هستند: تعاملات مثبت با والدین یا فرزندان ما، کاهش نااطمینانی از طریق به دست آوردن اطلاعات، تجربیات جدید و فرآیند خلق چیزها. همه این برانگیختگی‌ها به طور دقیق و البته مثبت به طور معمول در مغز انسان اتفاق می‌افتد.به عنوان والدین دو کودک من رهیافت‌های که مبتنی بر المان‌های علمی شاها بود را به وسیله تصویرسازی زیبای او به صورت این تجربه کسب کردم که بزرگسالان می‌توانند جوان‌ها را هدایت کنند.



9- تماشای شب نوشته تری پریچت
کتاب‌ها و جهان مجازی پریچت میلیون‌ها نفر را خوشحال کرده است. شخصیت سم وایمز در «تماشای شب» که فرمانده دیده‌بان آن-مورپورک است ارجاعی به روزگار قدیم دارد. سبک غیر قابل تقلید پریچت، با نمونه‌های مختلفی زیبایی جنبه مهمی از شادی نشان داده می‌شود: نوستالژی. به نظر می‌رسد که مدت طولانی دارای نقص شناختی است، در حال حاضر آن را مفید، با انگیزه و افزایش سلامتی و شادی می دانم. اما این شادی اغلب به فیلتر کردن (بسیاری) جنبه‌های ناخوشایند گذشته بستگی دارد. این که آیا شما می توانید با آن هم موافقت کنید و یا اکنون تعیین کنید که چقدر خوشحال هستید.



10- صدتا از بهترین بازی‌های ویدیویی نوشته نیت کراولی
من بازی‌های ویدیویی را دوست دارم. از نشاط آن لذت می‌برم. از پیشرفت تکنولوژی مسحور هستم. با این حال انتظار کتابی که آن‌ها را ترکیب کرده باشد را نداشتم و این در همین راستا کار می‌کند و موثر است. مهم نیست نتایج و آزمایش‌های علمی چه می‌گویند گاهی خوشبختی شامل یک کاری است که شما از آن نشاط پیدا می‌کنید.

 

 

درباره نویسنده :
هدیه میرزاده
نام نویسنده: هدیه میرزاده

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما