اختصاصی

نقد آثار نقاشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
هنر معاصر عراق، وارث تاریخی پرتنش؛ ایدئولوژی، دیاسپورا، هویت عراقی
  آنچه به‌عنوان کشور عراق می‌شناسیم، قدمتی کمتر از یک سده دارد. بعد از حمله مغول، عراق بین ایرانیان و عثمانیان رد و بدل می‌شد تا اینکه به مدت چهار سده به بخشی از امپراطوری عثمانی تبدیل شد. تاریخ عراق مدرن، تاریخی پر تنش و سرشار از منازعات سیاسی خونبار است. در 1920، بعد از فروپاشی عثمانی، اکثر کشورهای عربی که بخشی از امپراطوری عثمانی را تشکیل می‌دادند، تحت استعمار فرانسه و انگلستان در آمدند و کشور
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
گزارشی از وضعیت اصالت نسخه قدیمی‌تر مونالیزا؛ هم‌چنان مرموز و شگفت انگیز
  نقاشی مونالیزا بالای شومینه آپارتمانی در لندن در دهه ۱۹۶۰ میلادی. آیا حقیقت دارد که این نقاشی نه تنها اثر واقعی لئوناردو داویچی است بلکه حتی از نسخه معروف موزه لوور پاریس هم قدیمی‌تر است؟ عده‌ای معتقدند این ادعا حقیقت دارد و حالا بعد از ۵۰ سال، درباره مالکیت و مستندات در مورد نقاش واقعی آن، جدال سختی درگرفته است. آیا این مونالیزا اصل است؟ صاحبان واقعی آن چه کسانی هستند؟ و آیا واقعا پرتره‌ای ک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.50 (3 رای)
کودک-زن- آموزش
  به‌راستی بازگوییِ کلیشۀ دوگانه، زیبایی-آرمان یا زیبایی‌شناسی-معناگرایی، برای احوال امروز کافی نیست. همین اشاره بس که زیبایی در شکل عام، خود معنایی است که بشر-و در واقع گروه‌هایِ مسلط در هر جامعه- به هرآنچه بخواهند می‌بخشند. پس، از این دوگانه که بگذریم، از دید من، ما در حال حاضر در زمانۀ فاجعه زندگی می‌کنیم. چه در گذشته میزانِ فاجعه بیشتر بوده باشد و چه کمتر، امروزه در بمبارانِ اطلاعاتِ رسانه‌
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
دو یادداشت در مورد پنجمین نمایشگاه طراحی معاصر اصفهان، هویت و فیگور زنانه
  نوع خاصی از «بودن» یا «هویت» شکیبا شریفیان / دکتری پژوهش هنرپنجمین نمایشگاه طراحی معاصر اصفهان، همچنان در راستای اهداف خود حرکت می‌کند و مروری بر نگرش چند نسل از هنرمندان تجسمی از طراحی را به نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه به مانند دورۀ چهارم آن، به‌واسطه حضور پر رنگ هنرمندان زن فضایی زنانه بر نمایشگاه حاکم است. آثاری که بر فیگور زن و زنانگی این پیکره تأکید دارند و بخشی از دغدغه‌های زنان در ا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (1 رای)
واکنش لیلی گلستان به تهمینه میلانی؛ نمایشگاه ضعیف و رفتارهای شما بچه‌گانه است
  تهمینه میلانی مشهورترین فیلمساز زن ایران در اواسط شهریورماه نمایشگاهی با نام «فیلم‌هایی که نساختم» در گالری ایوان برپا کرد که با جنجال‌های فراوان توسط مدیر گالری لغو شد که می‌توانید در اینجا بیشتر در مورد آن بخوانید. حال لیلی گلستان مدیر گالری گلستان در یادداشتی رفتارهای میلانی را بچه‌گانه و نمایشگاه او را ضعیف خطاب کرده است. با توجه بازنشر این یادداشت از شرق لازم به چند توضیح خود را می‌دانیم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد نمایشگاه قاجار آثار قاسم حاجی زاده در گالری ماه
با یک توضیح مقدماتی از پاپ آرت شروع کنیم که از دهه 1950 در ادبیات، ظهور تلویزیون و در نقاشی آغاز شد. در نقاشی در مقابل آبستره این موج هنری به راه افتاد. هنرمندان پاپ آرت تصور می‌‌کردند که کلیه هنرمندان مدرن از ابتدای قرن، با دنیای خارج و واقعیت‌های عینی زمانه خویش بیگانه شده‌اند و گرفتار درون‌گرایی محض گردیده و با جهانی که در آن زندگی می‌کنند قطع رابطه نموده‌اند. در نتیجه آثار هنرمندان آبستره بر

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما