از "تختی" تا "تخت" : رویکردی رانسیری به مفهوم مدیوم برای نقاشی معاصر
- توضیحات
- نوشته شده توسط آرمین مالکی
- دسته: مقاله پژوهشی
- منتشر شده در 1392-07-28 18:13
چکیده:
نوع ارتباطی که آثار هنری معاصر با آثار هنری پیشین، به ویژه هنر مدرنیست، برقرار میکند مورد بحثها و اختلاف نظرهای گوناگون بوده است. برخی صاحبنظران مدعی گسستی کامل با تاریخ مدرنیسم بودهاند و برخی تلاش کردهاند تا هنر معاصر را نیز به نوعی در امتداد هنر مدرنیسم قرار دهند.
رویکردی که در این گفتار مورد توجه ماست تلاش دارد تا با تحلیل گفتمان هنری مدرنیسم، آن را در چارچوب تاریخیاش قرار دهد و برخلاف ادعاهای جذم گرایانهی خودش تنوع و تکثر آنرا آشکار کند. ما با توجه به نظریات ژاک رانسیر در کتاب آیندهی تصویر درهمتنیدگی گفتمان انتقادی و آفرینش هنری را اساس کار میگیریم و تلاش میکنیم بابررسی تاریخی یک مفهوم محوری مدرنیستی یعنی "تختی” اثر نقاشی، برخی پیچیدگیهای مفهومی را که هنر مدرنیست به آن دچار بوده است مورد بررسی قرار دهیم. هدف ما نه ایجاد گسست با مدرنیسم و نه امتداد دادن مفهومهای آن، بلکه به دست دادن دیدی انتقادی است که میتواند مفاهیم نوکانتی یا حتی پوزیتیوییستی هنر مدرنیست را از دیدگاه نظریه و کنش هنر امروز جالب توجه سازد. به طور خاص تحلیل ما دورهای را مورد تمرکز قرار میدهد که در چارچوب بحث رانسیر نبوده است. یعنی گذار از مدرنیسم گرینبرگی به مدرنیسم متاخر با محوریت آراء استاینبرگ و کنش هنری هنرمندانی چون راوشنبرگ و جونز که از جهتی میراث داران مارسل دوشان قلمداد میشوند.
کلید واژهها: تختی؛ مدرنیسم؛ رانسیر؛ گرینبرگ؛ استاینبرگ؛ راوشنبرگ؛ نئودادا
دانلود مقاله (16 صفحه با فرمت PDF)