اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش گردهمایی مدیران کل ارشاد و گروه های نمایشی سراسر کشور + گزارش تصویری

 

نخستین گردهمایی مدیران کل، روسای دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان و سرپرستان گروه های نمایشی سراسر کشور صبح امروز برگزار شد.

به گزارش آکادمی ‏هنر اولین گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای انجمن‏های نمایشی‏ سراسر کشور‏ و سرپرستان گروه‏های نمایشی صبح روز شنبه ساعت 9 با حضور دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید شاه­آبادی معاون هنری وزیر، حسین مسافرآستانه مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

 

گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

سید‏ محمد حسینی در ابتدای این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین گردهمایی در آخرین روزهای سال این جلسه را نقطه‏ی عطفی برای اجرایی کردن برنامه‏ی تشکیل گروه‏های نمایشی در سال 90 دانست و ابراز کرد :«اولویت دولت آقای احمدی‏نژاد بر استفاده از تمامیِ امکانات کشور است. در همین راستا ما با قبولِ کمبود سالن‏های تئاتر، قرار نیست فقط ساخت و ساز کنیم بلکه هدفِ این طرح استفاده از امکانات موجود دستگاه‏ها است. بسیاری از دستگاه‏ها دارای سالن‏های چند منظوره است که با توجه به کمبود امکانات حرفه‏ای در این سالن‏ها می‏تواند در اختیارِ گروه‏های جوان قرار بگیرد تا کم‏کم به سالن‏های حرفه‏ای راه یابند.»

دکتر حسینی همچنین ایرادات وارد بر این طرح را قابل قبول خواندند و اضافه کردند: «دوستان به جای آنکه آیه‏ی یأس بخوانند، با همفکری با ما در سدد کمک به حل این مشکلات برآیند.

دکتر سید محمد حسینی

 

 

حسینی در ادامه اولویت‏های محتوی و مضمون را به این شرح اعلام کرد:

  • اهمیت دادن به فرهنگ و  آداب و رسوم  ایرانی سراسر ایران اگر چه بعضی از این آداب و رسوم سست بنیان بوده و آمیخته به خرافات باشد. (برای مثال در بحث کتاب، اولویت با تألیف است که این به معنای حذف ترجمه نیست بلکه تشخیص این مسئله است که چه آثاری با روحیه‏ی جامعه ما سازگارتر است.)
  • بیان مباحث به زبان ساده که این به معنای ابتذال نیست بلکه آثار به گونه‏ای باشد که فهم آن برای عموم مردم امکان‏پذیر باشد. همچنین یکسری اجراها از لحاظ مخاطب تقسیم­بندی شود، یعنی برای دو گروهِ عموم مردم  و افراد متفکر تقسیم شود.
  • مباحثی باشد که در سطح بین‏المللی، نظامِ سلطه را به چالش بکشد. همانطور که در نظام‏های غربی ایران حراسی وجود دارد چرا محتویات ما آن­ها را به چالش نکشد؟

 

حسینی درانتهای سخنانش افزود: «بعضی از هنرمندان که به واسطه‏ی اجراها و فعالیت‏های خود با اقبال عمومی مردم رو­به­رو شدند نباید مغرور شده و مطالعه را فراموش کنند که این یک آفت است. هنرمند برای اینکه یک گام جلوتر باشد و برای رسیدن به محتوای غنی نباید مطالعه را فراموش کند.»

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید شاه‏آبادی -معاون هنری وزیر- گفت: «این طرح، طرحِ ساماندهی گروه‏های نمایشی نیست بلکه طرح استقرار گروه‏های نمایشی در فضای کالبدی کشور است. اولویت این طرح بر شکل‏گیری گروه‏های قوام یافته است که با برخورد با مشکلات از بین نرود. این گروه‏ها دارای یک هسته‏ی مرکزی 3 نفره برای گرفتن پروانه‏ی موقت است که تا پایان سال 90 با تبدیل به یک هسته‏ی مرکزی 7 نفره و کسب امتیازات لازم موفق به دریافت پروانه‏ی دائم می‏شوند. کسب این امتیازات به رزومه‏ی افراد، میزان تجربه و ...(که به طور کامل در سامانه‏ای که شهریور 90 رونمایی می‏شود، اعلام خواهد شد.) بستگی دارد.

برای این 538 گروه که تا کنون شناسایی شده 234 سالن در نظر گرفته شده است که هر سالن حداکثر به 3 گروه اختصاص خواهد یافت. این به معنای مدیریت این سالن‏ها توسط گروه‏ها نیست، بلکه این سرویسی است که به گروه­ها داده می­شود. در پایان سال 90 نیز گروه‏ها بر اساس توانمندی‏هایی که دارند –در صورت کسب امتیازات لازم از 1000 امتیاز پیش‏بینی شده- پروانه‏ی دائم می‏گیرند و از سال 91 بودجه‏ای به این گروه‏ها اختصاص خواهد یافت.

 

دکتر حمید شاه آبادی

 

شاه‏آبادی اولویت‏های کسب امتیاز را بدیت شرح اعلام کرد:

  • اهمیت به نقش خانواده.
  • اهمیت به آسیب‏های اجتماعی.(مهمترین اولویت)
  • جذب خانواده‏ها (و مخاطب بیشتر)

بخش اول گردهمایی در ساعت 11 به پایان رسید تا در ساعت 13.45 بخش دوم برنامه برگزار شود.

به گزارش آکادمی‏هنر، کوروش‏نیا اعلام کرد: گروه‏های تهرانی که تاکنون به معرفی گروه خود نپرداخته‏اند می‏توانند تا پایان فروردین 90 با مراجعه به تالار محراب با معرفی هسته‏ی مرکزی خود متشکل از 5 تا 7 نفر ثبت نام کنند.

 

     

    

    

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: علیرضا ملک‎نیا

دیدگاه‌ها  

0 #2 Guest 1389-12-21 23:09
در خط آخر گزارش به صورت مختصر توضیح داده شده
باید رزومه کاری خود و اعضای گروه را به همان نشانی ببرید و آنجا تشکیل پرونده بدهید و فرم های مربوطه را پر نمایید.
اگر شهرستان هستید در همان اداره شهر یا استان خود این روال کاری انجام خواهد شد. تا پایان فروردین حتما به مراکز مربوط مراجعه نمایید
نقل قول کردن
+1 #1 Guest 1389-12-21 21:12
salam dost joonaM
Man akhabare theatr romikham ...hich sitiii nist . . . shoma ham haminnn ye khabar ro dadiiin....che konam . . . baed mikham esme gorohemon ro sabt konam . . .lotfan rahnamaiiim koniiid. . .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما