اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی آکادمی هنر از نشست مطبوعاتی نمایش «ویتسک»

 

نشست مطبوعاتی و رونمایی از پوسترهای نمایش «ویتسک» به نویسندگی و کارگردانی رضا ثروتی شنبه دوم دی ماه 1391 با حضور رضا ثروتی (کارگردان) بابک حمیدیان، اصغر پیران و مهدی کوشکی (بازیگران) آرمان جعفری، محمد عقیلی و مجید رحیمی جعفری (تهیه کنندگان)، بامداد افشار (آهنگساز)، رضا بهجت (طراح نور) و جمعی از اصحاب رسانهدر کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

نشست خبری ویتسک

به گزارش روابط عمومی گروه نمایش آکادمی هنر، در ابتدای این نشست منصوره بسمل (مدیر امور رسانه‎ای نمایش ویتسک) که اجرای این مراسم را برعهده داشت اعضای گروه نمایش را معرفی کرد. ثروتی در ابتدای این نشست پس از خیر مقدم به خبرنگاران: این کار به نسبت دو اثر قبلی تاکید بیشتری بر دیالوگ و زبان دارد اما همچنان مانند سابق سعی کردم ایده خودم درباره تئاتر را اجرایی کنم و ببینم با رفتن به سمت انتزاع بیشتر می‌توانم ارتباط بیشتری با تماشاگر برقرار کنم یا نه.


ثروتی درخصوص چگونگی شکل گرفتن ایده ابتدایی تولید این نمایش، گفت: از تابستان گذشته کار روی این پروژه را شروع کردم که جرقه اولیه آن سفارش فستیوال «گیسن» در کشور آلمان بود.

وی ادامه داد: گیبن محلی است در نزدیکی جایی که «گئورگ بوشنر» خالق نمایش‌نامه ویتسک در آن متولد شده و امسال به نوعی می‌توان گفت دویستمین سالگرد تولد این نویسنده است. ایده اولیه تولید نمایش به این دلیل بود و قرار داشتیم ابتدا آن را در آلمان روی صحنه ببریم اما شرایط به گونه‌ای شد که اول در تالار حافظ تهران روی صحنه برود.

این کارگردان درخصوص داستان نمایش توضیح داد: داستان مردی عاشق پیشه و فقیر به نام ویتسک است که به خاطر خیانت همسرش دچار دگرگونی می‌شود و جهان پیرامون برایش تغییر ماهیت می‌دهد. من سعی کردم در بازنویسی مجدد نمایشنامه ابعادی مثل آخرالزمان، جهان‌های موازی و فراماسونری كه ترس‌های انسان امروز را شكل می‌دهد، در نمایش مطرح کنم.

ثروتی هم‎چنین درخصوص تغییر زمانی اجرای نمایش خود، اظهار کرد: سال گذشته که تمرین را شروع کردیم قرار بود فروردین و اردیبهشت امسال روی صحنه بیاید اما اجرای ما به دلیل تعمیرات سالن حافظ مدتی دچار تعویق شد و چون برای اجرای نمایش‌های مکبث و عجایب المخلوقات با تماشاخانه ایرانشهر قرار داشتیم، ترجیح دادیم تولید این نمایش را عقب انداخته و ابتدا آن دو اثر را به روی صحنه ببریم که باعث شد همه چیزتا به امروز طول بکشد.

وی همچنین درخصوص تغییراتی که پس از بازبینی در کار وارد شده است، بیان کرد: چون متن نمایشنامه کاملا بازنویسی شده و جهان ذهنی من وارد آن شده است گمان نمی‌کردم مشکل زیادی در کار باشد و شاید یکی از دلایلی که گروه بازبینی سختی زیادی بر ما نگرفت همین عامل باشد.

کارگردان نمایش مکبث در ارتباط با تفاوت فرم اجرای این نمایش با دو اثر قبلی خود، اظهار داشت: این کار به نسبت دو اثر قبلی تاکید بیشتری بر دیالوگ و زبان دارد اما همچنان مانند سابق سعی کردم ایده خودم درباره تئاتر را اجرایی کنم.

 

وی تصریح کرد: آن هم این است که ببینم در یک هیبت فرمالیستی با رفتن به سمت انتزاع بیشتر می‌توانم حالت انسانی و ارتباط بیشتری با تماشاگر خود برقرار کنم یا نه؛ فکر می‌کنم در نمایش ویتسک بیش از دو کار قبلی خود به سمت این هدف حرکت کرده‌ام.

ثروتی درباره دلایل عدم حضور فرهاد قائمیان نیز توضیح داد و گفت: متاسفانه ایشان در میانه تمرین‌ها خواهر خود را از دست داد و تاثیر منفی شدیدی که این عامل روی ایشان داشت، موجب شد هم نمایش ما و هم تعدادی آثار سینمایی که قرار بود در آنها حضور داشته باشد را لغو کند.

آرمان جعفری یكی از سه تهیه کننده نمایش ویستك در پاسخ به این سوال كه چه عاملی موجب شده تهیه كنندگان این روزها توجه بیشتری به هنر تئاتر می‌كنند، گفت: خوشحال هستم بعد از یک سال مشقت زیاد که برای تولید این اثر پشت سر گذاشتیم سرانجام نمایش روی صحنه خواهد رفت. تهیه کنندگی تئاتر در ایران با عناوینی مثل تئاتر خصوصی آغاز شد اما آنچه روشن است این است که تهیه کنندگی تئاتر با سینما تفاوت زیادی دارد و چون برنامه‌ریزی مشخصی از سوی مسئولان برای رسیدن به تئاتر خصوصی وجود ندارد، فشار زیادی بر شانه تهیه کنندگان است.

وی افزود: مرکز هنرهای نمایشی و دیگر ارگان‌های تصمیم گیرنده باید همچنان به تئاتر کمک کنند چون این هنر هنوز نیازمند دریافت یارانه و سوبسیت از مراکز مسئول است تا زمانی که بتواند روی پای خود بایستد.

رضا بهجت طراح نور نمایش ویتسک در خصوص همکاری خود با گروه و سختی کار، گفت: سالن حافظ به نظر من برای هر سبك نمایشی درست نشده است به همین دلیل ما ناچار شدیم خودمان تغییراتی در چیدمان صحنه به وجود بیاوریم که امیدوار هستم کار خوبی از آب در آمده باشد. مهم‎ترین نکته این نمایش حضور تهیه کنندگان است به شخصه بهترین طراحی نورم را در این نمایش پشت سر می‎گذارم و اگر تهیه کنندگان هر ایده‎ای را که در سر داشتیم حمایت نمی‎کردند شاید هیچ کدام از کارها انجام نمی‎شد.

ثروتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرنوشت هزینه ویزای سفر گروه برای اجرای نمایش مکبث در کانادا پس از بسته شدن سفارت این کشور در ایران چه شد، گفت: ما همچنان موفق نشده‌ایم پولی که بابت گرفتن ویزا واریز کرده بودیم را دریافت کنیم اما از طریق یکی از دوستان در کشور ترکیه پی‌گیر ماجرا هستیم تا بتوانیم پول خود را دریافت کنیم که متاسفانه همچنان به سرانجام نرسیده است.

مهدی کوشکی یکی از بازیگران این نمایش در ارتباط با همکاری خود با رضا ثروتی، اظهار کرد: ما قرار بود در نمایش عجایب المخلوقات با یکدیگر همکاری کنیم که متاسفانه به دلیل مشغله‌های زیاد این امکان مهیا نشد تجربه همکاری با رضا ثروتی و بازی در کنار اصغر پیران برای من تجربه بسیار نو و ارزشمندی است که سعی کردم از فضای به وجود آمده به خوبی استفاده کنم.

پوستر نمایش ویتسکاین کارگردان و بازیگر در ارتباط با تهیه کنندگان کار، توضیح داد: به نظر من اتفاق بسیاری خوبی افتاده است که موجب می‌شود کارگردان به اتفاقات بزرگ در ذهن خود فکر کند و به خاطر کم پولی ایده‌های بزرگ ذهن خود را در دم نکشد.

وی تصریح کرد: به نظر من این شروع خوبی است که دیگر کارگردان‌ها هم با استفاده از چنین روشی ایده‌های بزرگ ذهن خود را پرورش دهند و آن را سركوب نكنند، قطعا یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که دارد در نمایش ویتسک می‌افتد. 

رضا ثروتی نیز در ادامه صحبت‌های کوشکی توضیجاتی ارائه کرد و گفت: ما وقتی در ایران تئاتر کار می‌کنیم نیمی از ذهنمان درگیر حواشی تولید نمایش است و ثبات و مکانیزم درستی در این حوزه نداریم. حضور تهیه‌کنندگان این فشار را از روی گروه و کارگردان برمی‌دارد تا بتواند فارغ از فکر به مشکلات و حواشی صرفا به کار هنری و تفکر خود برسد تا بازدهی مثبت‌تری داشته باشد.

اصغر پیران بازیگر نمایش در نقش دکتر در ارتباط با همکاری جدید خود را ثروتی، بیان کرد: در این متن کاراکترهای زیادی هستند که بنا به نگاه خاص ثروتی به نمایش نامه تعدیل و یا حذف شده‌اند این تجربه سوم من در همکاری با این کارگردان است که معتقدم به مرور هرچه بیشتر با هم کار کردیم پیشرفت خوبی در بازیگری داشته‌ام و نقش بازیگری نسبت به کارگردانی برایم جدی‌تر شده است.

بامداد افشار طراح صدا و موسیقی نمایش نیز در خصوص کارخود، اظهار داشت: در این کار 146 لاین صوتی وجود دارد که 70 تای آن صدای صحنه و 70 تای دیگر آهنگ‌سازی است. یکی از ویژگی‌های صدای نمایش ما این است که هیچ کدام از این صوت‌ها با یکدیگر ترکیب نشده و صد در صد کار ضبط شده است که هنگام اجرای نمایش یه صورت «پلی‌بک» روی حرکت بازیگران گذاشته می‌شود اما این اتفاق به گونه‌ای می افتد که مخاطب احساس می‌کند صداها به صورت زنده اجرا می‌شود. من در این کار از ژانر امبینت و ترکیبی از طراحی صدا، موسیقی تجربی و افکتیو استفاده کرده‌ام.

ثروتی در همین ارتباط توضیح داد: من بسیار علاقه دارم تمامی اجزای نمایش در یک سطح استاندارد قرار داشته باشد به همین دلیل از شیما میرحمیدی در طراحی لباس بهره گرفتم که به جرات می‌توان گفت تجربه جدیدی در طراحی لباس داشته است.

وی افزود: رضا بهجت در نور و بامداد افشار در طراحی صدا و موسیقی کار به همین نسبت نگاهی علمی و خلاقانه و تجربی به کار خود داشته‌اند كه جا دارد توجه بیشتری از سوی رسانه‌ها به آنها شود.

عقیلی یکی دیگر از سه تهیه کننده نمایش «ویتسک» با تاکید براین‎که سال‌های زیادی است که به تماشای آثار نمایشی می‌نشیند و با این فضا غریبه نیست، گفت: ده سال است هنر نمایش را دنبال می‌کنم، در این بین برای ورود به تهیه کنندگی تئاتر و سرمایه گذاری در این حوزه پیشنهادهایی شد که من علاوه بر در نظر گرفتن مباحث اقتصادی آن به دلیل علاقه شخصی خود وارد این حوزه شدم.

وی ادامه داد: انگیزه اصلی برای کار در حوزه تئاتر به سه سال پیش باز می‎گردد و به پیشنهاد مجید رحیمی جعفری نمایش «عجایب المخلوقات» را دیدم و همین سبب شد به کار مشترک با رضا ثروتی فکر کنیم. قرار بود در کار دیگری با رضا ثروتی همراه باشیم که در یک نشست رضا ثروتی پیشنهاد ورود به پروژه ویتسک را داد و ما با تمام سختی‌هایی که کار داشت آن را جلو بردیم و امیدوار هستیم نمایش خوبی از آب درآمده باشد و تماشاچیان با دیدن آن لذت ببرند.

بابک حمیدیان که با تأخیر به جمع اضافه شده بود گفت: اصولا حال سینما خوش نیست و همین سبب گوشه‎گیری خیلی از هنرمندان این عرصه شده است، گرچه من شخصا نیز گوشه‎گیر هستم و شب یلدای خود را در تنهایی با خواندن رمان پشت سر گذاشتم. احساس خستگی به خصوص بعد از همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در پروژه فیلم (چ) به دلیل سختی‌هایی که داشت برایم بیشتر حس شد و نیاز زیادی احساس می‌کردم که به سفری طولانی مدت بروم، اما موهبت جمع شدن کنار دوستان در تئاتر تلنگری بود که باعث شد احساس کنم نیاز است در یک جمع انسان محور باشم.

 

رحیمی جعفری تهیه کننده دیگر نمایش «ویتسک» در مورد پروداکشن عظیم و بودجه این نمایش گفت: «شاید کمتر پروژه تئاتری چنین پروداکشنی داشته باشد. ما برای هر قسمت از طراحی صدا و نور گرفته تا تصاویر پروژکشن و 3Dمپینگ ایده‎های بزرگی داشتیم و هر کدام بسیار وقت‎گیر و پر هزینه بوده است. نمایش‎ها اغلب با یک دکور کوچک و چند بازیگر جمع می‎شوند اما در ویتسک با کار خارق العاده‎ای از لحاظ فرم و اجرا روبه‎رو خواهید شد. شخصا به دنبال پروژه‎هایی خواهم رفت که نیازم در آن حس شود.»

مدیر مسئول آکادمی هنر اشاره داشت: «دیگر پروژه‎هایی که آکادمی هنر در دست تهیه دارد به جز حمایت از پروژه‎های دانشجویی، پروژه دوست عزیزم مهدی کوشکی به نام «ریچارد دوم» است که در بهار سال آتی در تالار حافظ انشالله اجرا خواهد شد. کار بعدیمان نیز دکور، تم و شیوه اجرای بدیعی دارد و پروژه‎های دیگری نیز وجود دارد که فعلا اجازه بدهید نامی از آن‎ها برده نشود.»

بابک حمیدیان در انتهای این نشست با تاکید بر این‎که الان با ورود در «نمایش» ویتسک حال خوبی دارم، اظهار داشت: جنس حضور و نقش من در این اثر بسیار متفاوت از بازی در نمایش مکبث است و من سعی کردم در کنار دوستان دیگر حضور کوچکی در نمایش داشته باشم.

 

 

در پایان این مراسم از دو پوستر این نمایش که مرتضی اتابکی طراح آن‎ها بود توسط عوامل کار رونمایی شد. در نمایش ویتسك كه از این هفته در تالار حافظ روی صحنه خواهند رفت،‌ مرتضی اسماعیل کاشی، پانتهآ پناهیها، بابک حمیدیان، مهدی کوشکی، ماکان اشگواری، اصغر پیران، بهمن عباسپور. آرمین هایراپتیان و حمیدرضا الله بخش بازی می‌كنند.

هم‎چنین گروه نمایش آکادمی هنر و خانه هنرهای شهری مجریان طرح این نمایش‌ هستند و طراح صحنه و حرکت رضا ثروتی است.

دیگر عوامل این نمایش عبارت اند از: شیما میرحمیدی طراحی لباس و آکساسوار، رضا بهجت طراح نور، بامداد افشار موسیقی و طراح صدا، کیوان کثیریان مشاور تولید، الهه عقیلی و سهیل الله‌یار دستیاران تهیه، هدیه میرزاده پشتیبانی و هماهنگی، نیما محبی، راحله شمس آبادی دستیاران کارگردان و آرمین هایراپتیان دستیار هنری، آیدین الفت مشاور صدا و مهندسی فنی صدا، سعید غفاری مدیر صحنه، سارا اسکندری طراح چهرهپردازی، مرتضی اتابکی طراح پوستر و بروشور، آوا کیایی و مهرداد متجلی عکاس، مهدی عبدی و محسن اصلانی دستیاران صحنه، نسیم ملکی و مهیا صالحی دستیاران لباس. منصوره بسمل مدیر تبلیغات و امور رسانهای و ایلیا شمس و عسل عباسیان گروه روابط عمومی.

 

گفتنی است نمایش «ویتسک» از 4 دی ماه در تالار حافظ واقع در تهران - خیابان حافظ - خیابان استاد شهریار - (روبروی تالار وحدت) - تالار حافظ ساعت 19:30 به روی صحنه می رود.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما