اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحلیل ویژگی‎های دیداری در عکس‎های بهاره بیشه برگزیده هر دو دوره‎ی جشنواره‎ی «پرسبوک آرت»

 

bahareh bisheh 

 

در تحلیل پیش‎رو عکس‎ها بهاره بیشه که عناصر کودکانه از نمادها تا ایماژها در آن گنجانده شده است را با توجه به ویژگی‎های دیداری –برگرفته از عناصر پیامی رولان بارت- را بررسی خواهیم کرد

تا بتوان پرواز انگاره هر دو سوی مسیر گفتمانی یعنی گفته‎پرداز یا فاعل گفتمانی و گفته‎یاب یا مخاطب را در سطح زیبایی‎شناختی دیداری آن تحلیل کرد. در همین زمینه با توجه به عکس‎های بهاره بیشه به خصوص دو عکس حاضر –که هر دو در دو دوره از جشنواره آنلاین «پرسبوک آرت» به عنوان بهترین عکس شناخته شدند- می‎توان سه ویژگی زبان‎شناختی، تصویری (آیکونیک و سمبولیک)، روایی را برشمارد تا به ویژگی هنری و زیبایی‎شناختی آن راه یابیم.

 

ویژگی زبان‌شناختی:

این ویژگی از طریق کودک، مسیر و اتومبیل انتقال می‌یابد. اگر هر کدام از اجزای تصویر یا عناصر برشمارده یک دال باشند می‌توان مدلول کودکانگی، تصور و اگزجره بودن رویا را به دلیل آهنگ زبانی برای آن متصور شد. اما خوانش تصویری به دریافت این پیام محدود نمی‌گردد.

بهاره بیشه 

 

ویژگی تصویری:

ویژگی تصویری ویژگی مهم‌تری است که خود به دو ویژگی آیکونیک و سمبولیک تقسیم می‌شود. در اینجا آنچه که آیکونیک خوانده می‌شود به دلیل استفاده از رمزگانی است که موجب کد‌دار شدن تصویر شده است. کودکی که خود را در دو وضعیت هراس‎انگیز در عکس‎های فوق قرار داده مدلول کودکانگی‎اش را دالی برای مدلول وحشتی عمیق در دل گفته‎پرداز (مؤلف) نشان داده است که رویایش بدل به کابوس می‎شوند. رویایی که اجسام دوست‎داشتنی او تبدیل به عناصری جاندار و معارض در می‎آیند. اجسام در مقابل صاحبشان می‎ایستند و کابوس‎وار او را تعقیب می‎کنند. این تصویر تفکر عینی‎گرایی ایدئالیستی را -که معتقد است هیچ‎گونه بیرونی مستقل از انسان قائل نیست- نفی می‎کند و تعاملاتی بین دو دنیا شکل می‎گیرد که مبنای حضور نشانه را رقم می‎زنند و این ویژگی تصویری ویژگی پدیدارشناختی نشانه را سبب می‎شود.

 

ویژگی روایی:

همان‎طور که در ویژگی تصویری به آن اشاره شد اجسام در یک رویا همان‎طور که در دنیای روزمره بازیچه‎ای برای کودک بوده‎اند این‎بار به عناصری در مقابل او تبدیل شده‎اند. همین امر از زندگی سمبلیک به زندگی جسمانه‎ای تبدیل می‎شوند خود نوعی فرایند روایی –گرمسی- است. روایت این جابه‎جایی دنیایی که حال آن‎ها کودک را بازیچه قرار خواهند داد. کودکی که چشمانش را بسته و در اوج خیالش گرفتار است خود را در بند می‎بیند و تنها دوست دارد وضعیت خود و اسباب‎بازی‎هایش را به سان گذشته بپندارد؛ اما در مسیرِ اسباب‎بازی‎ قرار دارد که او را می‎خواهد زیر کند یا تصویر –آیکون- گرگ گچی که با جان‎گرفتن می‎خواهد به او حمله کند. در همین زمینه کودک بر اساس بافت حسی-ادراکی به کنش‎پذیر تبدیل و گرفتار می‎شود.

 

ویژگی هنری یا زیباییشناختی

پس از بررسی سه حالت فوق حال عناصر را کنار نهاده و کل یکپارچه را در سطح زیبایی‎شناسانه بررسی می‎کنیم. اگر عناصر خود دالی برای معنایی در دورن محسوب می‎شوند این‎بار کلیت آن هم دلالت خود را خواهد داشت. این‎که عکس‎های او دلالت بر هراس دارد. هراسی که شاید دوست داشتنی به نظر برسد اما پرده از فاجعه‎ای از جامعه برمی‎دارد که هنرمند آن را حس می‎کند. در ویژگی زیبایی‎شناختی ان باید گفت این فاعل گفتمانی است که هراس اجتماعی دارد که ساده‎ترین و کودکانه‎ترین ابزارهای زندگی ممکن است به ابزاری بر له جامعه عمل کنند. تصویر کودکانه با فرآیند روایی از مرحله‎ای به مرحله دیگر طی می‎شود تا رویا به کابوس بدل شود. این امر دلالت بر مدلولی زیبایی‌شناختی دارد و حاصل آن القای این اندیشه است که عکس‎های بهاره بیشه  ترکیبی هنرمندانه و زیبایی‌شناختی از نگاه به آینده است (پیام هنری). پس در تصاویر او کمال، خلاقیت، جامعه و سلامت در خطر است و نگاه هنری او حکایت از رویایی هر چند زیبا دارد که ممکن است تباه شود.

 

سه اثر دیگر از بهاره بیشه

عکسی از بهاره بیشه   picture by bahareh bisheh  بهاره بیشه منتخب پرسبوک آرت

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 


دیدگاه‌ها  

0 #5 Guest 1391-03-23 22:50
کارها کاملا تصویرسازی است و به نظر من از عکاسی بدوره
نقل قول کردن
0 #4 Guest 1390-08-16 23:45
mesle kart postal :roll:
نقل قول کردن
+5 #3 Guest 1390-07-21 16:47
کارهای بهاره بیشه رو دوست داشتم و با وجود تحلیل شما بیشتر خوشم آمد و امیدوارم این هنرمند مثل دیگر هنرمندان که با یه مجموعه گل می کنند ایشون به تکرار روی نیارند که ارزش کارشون پایین بیاد
نقل قول کردن
+3 #2 Guest 1390-07-20 12:56
ممنون. مثل همیشه از مطالبتون یاد می گیرم. :roll:
نقل قول کردن
+2 #1 Guest 1390-07-19 02:57
تحلیل هایت نشان از هوشمندی ات دارند که قابل تحسین است. اما راستش پیچیده نوشتن را درباره ی حرف هایی که می توان ساده تر هم زد نمی پسندم. دقت کن که پیچیده نمایی چیزهایی که می توان ساده تر هم بیانشان کرد با پیچیدگی واقعی چیزها متفاوت است! لازم نیست برای اینکه نشان دهیم در حال تحلیل در گفتمان آکادمیک هستیم، پیچیده نمایی کنیم و مخاطبان خود را به تعدادی اندک کاهش دهیم... در هر حال! بهت خسته نباشید می گویم و به امید موفقیت های روزافزونت در آینده ی نزدیک.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما