کارشناسان هنری در نقاشی «درختستان زیتون» (Olive Grove) ونگوگ، ردپای یک حشره کوچک را پیدا کردند که در کنار دیگر شواهد نشان میدهد این نقاشی در فضای آزاد کشیده شده است.
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، موزه هنر دالاس این هفته نمایشگاهی از نقاشیهای ونسان ونگوگ از درختان زیتون برپا کرد. این مجموعه که شامل ۱۵ نقاشی است، پیش از به نمایش گذاشته شدن به مدت ۳ سال توسط گروهی بینالمللی از کارشناسان مورد تحقیق و مطالعات گسترده قرار گرفته و مطالب جدید و جالبی درباره آن کشف شد. از جمله جالبترین و مهمترین این یافتهها ردپای به جا مانده از یک حشره کوچک است که وقتی رنگ هنوز خیس بوده از روی یکی از این تابلوها رد شده.
این حشره که گونه آن مشخص نیست، روی شاخ و برگهای وسط نقاشی ایمپاستو (برجسته) درختستان زیتون (Olive Grove) از ونگوگ نشسته و سعی کرده بود با باز کردن راهش از بین ردهای آبی و سبز قلمو، از روی بوم فرار کند.
رد به جا مانده از این حشره که پیش از مطالعه دقیق تابلو کسی متوجهش نشده بود، ۱۸ سانتیمتر طول دارد که معادل یک چهارم ارتفاع خود نقاشی است. بقایایی از بدن این حشره پیدا نشده بنابراین معلوم نیست آیا این موجود در نهایت توانست فرار کند یا پس از آن که ونگوگ نقاشی را کامل کرد، زیر رنگهای آن مدفون شد.
از لحاظ نظری ممکن است این حشره در استودیوی ونگوگ گیر افتاده بوده باشد اما شواهد دیگر حاکی از آن است که مرحله اول این نقاشی در بیرون استودیو کشیده شده است؛ یک تکه کوچک ساقه چمن، یک بذر و ذرات شن در دل این نقاشی کشف شدند. همچنین چندی پیش در رنگ یکی دیگر از نقاشیهای این مجموعه که درختان زیتون (Olive Trees ) نام دارد، نیز بقایای یک ملخ مرده پیدا شده بود.
ونگوگ از ماه ژوئن تا دسامبر سال ۱۸۸۹ همزمان با آن که در بیمارستان روانی سن-پل در سن-رمی-دو-پروانس بستری بود، از سوژه درختستان زیتون یک مجموعه نقاشی کشید. زیتون آن زمان یکی از محصولات مهم منطقه بود.
نمایشگاه ونگوگ و درختستانهای زیتون (Van Gogh and the Olive Groves) تا ۶ فوریه سال ۲۰۲۲ (۱۷ بهمن ۱۴۰۰) در موزه دالاس برپا خواهد بود و پس از آن از ۱۱ مارس تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۰ اسفند ۱۴۰۰- ۲۲ خرداد ۱۴۰۱) به موزه ونگوگ در آمستردام هلند منتقل میشود.
اسکار اسامی فیلمهایی را که برای رقابت در بخش بینالمللی ۲۰۲۲ پذیرفته شدهاند اعلام کرد و «قهرمان» نماینده ایران را واجد شرایط برای این رقابت دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک فهرست فیلمهای واجد شرایط برای حضور در رقابت نود و چهارمین دوره اسکار را در بخشهای فیلم بینالمللی، انیمیشن بلند و مستند بلند اعلام کرد.
در این فهرست در بخش انیمیشن بلند ۲۶ فیلم، در بخش فیلم مستند بلند ۱۳۸ فیلم و در بخش بینالمللی ۹۳ فیلم واجد شرایط تشخیص داده شدهاند. «قهرمان» اصغر فرهادی نماینده ایران نیز در این فهرست جای دارد.
در بخش بینالمللی برخی از رقبای «قهرمان» عبارتند از: «آزادی بزرگ» از اتریش، «جزیره درون» از آذربایجان، «صخره نوردها» از چین، «تیتان» از فرانسه، «دست خدا» از ایتالیا، «ماشین مرا بران» از ژاپن، «بدترین آدم دنیا» از نروژ، «رییس خوب» از اسپانیا و «فرار» از دانمارک.
فهرست اولیه نامزدهای بهترین مستند و بهترین فیلم بینالمللی ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.
نامزدهای اسکار نود و چهارم ۸ فوریه ۲۰۲۲ معرفی و مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۷ مارس ۲۰۲۲ در دالبی تیاتر هالیوود برگزار میشود.
از آلمان و سنگاپور گرفته تا ویتنام و عربستان، کشورهای مختلف توانستهاند نظراتشان را درباره حذف محتوای نامناسب به «نتفلیکس» تحمیل کنند.
ادامه مطلب ۹ فیلمی که نتفلیکس تحت فشار کشورها حذف کرد؛ از شب مردگان زنده تا خماری آخرمسئولان جشنواره ساندنس گفتهاند دور جدید این رویداد را به صورت ترکیبی از برنامههای فیزیکی و مجازی برگزار میکنند زیرا سویه اومیکرون کرونا در حال گسترش است.
.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از اسکرین دیلی، جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ که از ۲۰ تا ۳۰ ژانویه برگزار میشود با توجه به افزایش مبتلایان به سویه اومیکرون کرونا در آمریکا، به صورت ترکیبی برگزار میشود.
تابیتا جکسون مدیر جشنواره و جوآنا ویسنته مدیرعامل موسسه ساندنس تایید کردند که این جشنواره به صورت حضوری در مکان سنتی آن یعنی «پارک سیتی» با رعایت جدی پروتکلهای کرونا برگزار میشود و در عین حال یک بخش مجازی نیز در پورتال این جشنواره در نظر گرفته شده است که پیشتر در ژانویه امسال و برای برگزاری این جشنواره در ابتدای سال ۲۰۲۱ به کار گرفته شده بود.
تیم برگزار کننده ساندنس تاکید کرد که از نزدیک وضعیت گسترش کووید را با توجه به سرعت شیوع سویه جدید آن در نظر دارد.
در بیانیه این جشنواره تاکید شده که پروتکلهای پیشگیری از انتشار کووید ۱۹ از جمله الزام همه شرکتکنندگان به واکسینه بودند و استفاده از ماسک رعایت میشود. آنها افزودهاند در صورت کسب اطلاعات قطعیتر از سوی محققان، توصیههای جدید را به کار خواهند بست.
تقریباً ۲ هفته پس از مشاهده نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در آفریقای جنوبی حداقل ۴۵ کشور و از جمله حداقل ۱۶ ایالت آمریکا شاهد ابتلا به این سویه بودهاند.
جشنواره ساندنس اواخر تابستان اعلام کرده بود همه شرکتکنندگان امسال باید با واکسنهای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی واکسینه شده باشند و حداقل باید دو هفته از واکسیناسیون آنها گذشته باشد تا بتوانند در این جشنواره به صورت فیزیکی حضور یابند.
هفته پیش جوایز فیلم اروپا مراسم فیزیکی امسال را که قرار است ۱۱ دسامبر برگزار شود لغو و اعلام کرد این برنامه به صورت آنلاین برگزار میشود.
کتاب «سینمای آکی کوریسماکی؛ ماجراهای یک فیلمساز مُخالفخوان» نوشتهی اَندرو نِستینگِن به ترجمه آرش حسنپور و امیر هوشنگ مولایی در آبان ماه 1400 توسط انتشارات پنگوئن آبی با همکاری گروه فیلمپَن منتشر شد. در فهرست این کتاب عناوینی نظیر پیشگفتار (مؤلف) برای انتشار نسخهی فارسی کتاب، مقدمه، کوریسماکیِ مؤلف، کوریسماکیِ بوهمی، کوریسماکیِ نوستالژیک، کوریسماکیِ فنلاندی و مؤخره: مصاحبهای با آکی کوریسماکی به چشم میخورد.
ادامه مطلب «سینمای آکی کوریسماکی؛ ماجراهای یک فیلمساز مُخالفخوان» منتشر شداستلان اسکاشگورد بازیگر سوئدی فیلمهای هالیوودی استودیوهای بزرگ و سرمایهدارها را مانعی برای دیده شدن فیلمهای مستقل خواند.
استلان اسکاشگورد که ستاره فیلمهای ابرقهرمان مارول هم هست در گفتو گو با گاردین به پرسشی درباره نظر این ۲ کارگردان پاسخ داد و جواب وی با تایید و تمجید هوادارانش در شبکههای اجتماعی روبهرو شد.
درآمدی بر چالشهای گفتمانی هنر معاصر ایران و همسایگانش
«هنر معاصر» در منطقه پُرتنش ما همواره در وضعیت «بیم و امید» است؛ در کشاکش بین سنت و تجدد و هنوز با بهرهبرداری از مخزنهای بصری سنتی خود چون میراث خوشنویسی، نگارگری و دیگر گونههای هنرهای صناعی سعی در بیانی جدید از آنچه بر سوژههایش میگذرد دارد. تِری اسمیت1 نظریهپرداز مفاهیم معاصریت2 و هنر معتقد است اساساً معاصر بودن «موقعیتی پس یا ورای تاریخ، بودن همواره و در عین حال تنها در اکنون» است. این مفهوم در اساس به مثابۀ مفهومی تعریف میشود که حساسیتهای اکنون را به تسخیر درمیآورد و در عین حال بر ضرورت شیوههای جدید دریافتِ اکنون و همچنین امر بیدوام و تغییر، صحه میگذارد. اما به هر حال، ناظر بر چگونگی درک، توضیح و بازنمایی معنای زندگی کردن در لحظه اکنون است.
ادامه مطلب هنر معاصر در بیم و امید
نمایشگاه اندی وارهول امروز یکشنبه، دوم آبان ماه به کار خود پایان داد. با پایان این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران، مروری بر آثار مهدی سحابی جایگزین آن خواهد شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه پرسونا (مرور آثار اندی وارهول) در موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان روز یکشنبه، دوم آبان ماه پذیرای بازدیدکنندگان است و علاقهمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه تا پایان روز یکشنبه مراجعه کنند.