گلدن گلوب ۲۰۲۲ موفق نشده تا هیچ چهره مشهوری را در مراسم اهدای جوایز امسال همراه خود کند.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۲ که ۹ ژانویه برگزار میشود بدون حضور هیچ چهره مشهوری شکل میگیرد.
کارگردانی که با ساخت فیلمهای چون «آخرین نمایش فیلم» و «ماه کاعذی» بهعنوان یکی از مهمترین فیلمسازان هالیوود در دهه ۱۹۷۰ به شهرت رسید، در ۸۲ سالگی درگذشت.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، پیتر باگدانوویچ فیلمساز مشهور آمریکایی روز پیش در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.
پیمان معادی سینماگر ایرانی به عنوان داور جشنواره بینالمللی فیلم ساندنس آمریکا انتخاب شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت رسمی جشنواره فیلم ساندنس، پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردانی ایرانی به همراه چلسی بارنارد، ماریل هلر، اندرو هی و داوران بخش فیلمهای مسابقه فیلمهای بلند آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس هستند.
سیدنی پواتیه یکی از نمادهای سینما در دوران طلاییاش در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از سیانان، سیدنی پوآتیه، بازیگری که با وقار خود و ایفای شخصیتهای بااخلاق روی پرده سینماها تبدیل به نخستین ستاره سیاهپوست هالیوود و همچنین نخستین مرد سیاهپوست برنده جایزه بهترین بازیگر اسکار شده بود، در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.
جامعهشناسیِ هنر دانشی میانرشتهای است که با تاریخ فرهنگی، زیباییشناسی، تاریخ هنر، انسانشناسی، روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی انتقادی، جامعهشناسی پیمایشی،... مرزهای مشترک و نامشخص دارد. این کتاب، نخستین درسنامه جامعهشناسی هنر به زبان فارسی است که درونمایه آن را نه «هنر و جامعه»، نه «هنر در جامعه»، بلکه «هنر به مثابه جامعه» تشکیل میدهد. کتاب پس از مرور رویکردهای متفاوت به موضوع هنر، از جمله رویکرد زیباییشناختی، تاریخی و انتقادی، و بیان دستاوردهای هر یک از آنها و نقد عالمانه مدلهای تحلیلی گذشته، که برخلاف متعارف «شفافیتشان با بهرهوری واقعیشان نسبت معکوس دارد»، رویکردهای امروزی را که کمتر بار ایدئولوژیکی دارند و نیز کمتر معروف حضور متخصصان هستند، معرفی میکند. نویسنده، با بررسی نظاممند مطالعات چهل سال اخیر درباره جامعهشناسی هنر در اروپا و در امریکا، بدون آن که هر آینه مرعوب نامهای بزرگ، چون میشل فوکو یا پیر بوردیو گردد، که سهمشان در پیشبرد جامعهشناسی هنر مشکور است، با نقدی عفیفانه کاستیهای جامعهشناسی سلطه فرهنگی (بوردیو) را مطرح میکند و در پایان چالشهای کنونی جامعهشناسی را در رویارویی با مسئله هنر، به عنوان نابترین عرصه کنش اجتماعی (میان تولیدکننده، میانجی و مصرفکننده هنر) به زبانی دقیق و روشن توضیح داده و چشماندازهای تحقیقات ممکن در جامعهشناسی هنر را نشان میدهد.
ادامه مطلب معرفی کتاب جامعه شناسی و هنر
اصطلاح گرافیتی مشتق از واژه یونانی گرافیاتو به معنای خراشیدن است و معنای عام آن، هرگونه نوشتن و نقشاندازی کردن بهوسیله خراشیدن است که قدیمیترین نوع آن در مصر و یونان باستان یافت میشود (لغتنامه آکسفورد 2011).
ادامه مطلب گرافیتی در خیزش اعتراضی بحرین، هنر گرافیتی معاصر بحرین، به مثابۀ رسانۀ ساختاری اعتراضی در دستان...
به وجد آمدن از نوع سینه فیلیایی
تومان فیلمی است که نمیشود برای کسی تعریف کرد، باید در مقابل پرده نقرهای سینما نشست و همۀ وجود خود را به دستان جادویی سینما سپرد و قدم در دنیای داستانهای ناآزمودنی که توسط کاراکترهای جسور آزموده میشود گذاشت و دستِکم برای یکبار هم که شده جای آدمهای داستان قرار گرفت. تومان به قدری عمیق و غنی است که به راحتی مخاطب را در خود غرق میکند اما این اتفاق به این راحتی رقم نخواهد خورد. همیشه مخاطبین سینما برای اینکه ساعاتی را به دور از هیاهوی دنیا سپری کنند به سالنهای تاریک سینما پناه برده تا به جهانی دیگر چشم بدوزند. اما چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد؟ و چرا در اکثر مواقع تماشاچی در زمان خروج از سالن خودش را در فیلم جای نمیگذارد؟ پر واضح است که مسئله اصلیِ تمهیدات و مناسبات مختلف آن فیلم نتوانسته پیوندی با او ایجاد کند. وقتی همه عناصر روایی، شخصیت پردازی و قصه پردازی متناسب و منسجم در کنار عناصر صحنه، موسیقی، بازی بازیگران، حرکت دوربین، تدوین و ... در خدمت میزانسن صحیح و برآمده از تفکرات کارگردان قرار بگیرند خروجی مناسبی بهسان تومانِ فرشباف پدید میآید که از نظر اِلمانهای سینهفیلیایی واجد نگاه و تأمل است.
ادامه مطلب نقد فیلم تومان ساخته مرتضی فرشباف، تو که همیشه اولی چرا پس مسابقه میدی؟
بنکسی، هنرمند مرموز قصد دارد زندان مشهور ردینگ در انگلستان را بخرد و آنجا را به محل برای کارهای هنری تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنکسی قصد دارد که با حراج شابلونی مورد استفاده برای خلق نقاشی مشهورش روی دیوار این زندان، ۱۰ میلیون پوند برای خرید این ساختمان قدیمی جمع کند.