اختصاصی

فیلموسوفی (رویکرد بینارشته‌ای فیلم و فلسفه)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (10 رای)
چرا همه چیز تصویر است؟
    هنری برگسون می‌نویسد: «هیچ ادراکی بدون آنکه با حافظه ترکیب شود نمی‌تواند وجود داشته باشد*». با توجه به این گزاره اگر حافظه را محلی برای انباشت تجربیات‌امان از جهان بیرونی انگاشت کنیم آنگاه خودآگاه، آن ساحتی است که حافظه را بیان می‌کند و بر آن دلالت نیز دارد. ادامه مطلب: چرا همه چیز تصویر است؟ اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.81 (8 رای)
در باب دارن آرنوفسکی
  1.  یک مرثیه‌ی فرمالیستی   ساختار و بدنه‌ی آثار دارن آرنوفسکی به صورت نامعمولی تشکیل شده است از تناقضات، تفاوت‌ها و به هم پیوستگی‌ها و ارتباطات. برای او چنین ترکیبی در همه جایی ممکن است: یک آپارتمان کوچک، محله‌ای در نیویورک، فضای ماورائی، رینگ کشتی‌کج و صحنه‌ی باله. دلیل این هم البته تا جایی که من توانایی گفتن‌اش را دارم برمی‌گردد به تخیل بصری تمام و کمالی که آرونوفسکی با دستاویز قرار دادنِ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
بررسی رسانه در آثار میشاییل هانکه
  ((گرایش به سمت رسانه به عنوان حوزه‌ی مطالعاتی در دهه‌ی 1920 در ایالت متحده‌ی امریکا آغاز گشت))(هورسفیلد،18،1390) فن‌آوری‌های جدید و وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، سینما و...امروزه مخاطبان بسیار زیادی دارد تا جایی‌که می‌توان گفت در دنیای امروز اساسا هرچه درباره‌ی وقایع بیرون و همسایگان خود و چیزی که چرخه‌ی اطلاعات می‌نامیم از طریق رسانه‌های عمومی به دست آورده‌ایم. ادامه مطلب: بررسی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.33 (3 رای)
کثرت تجربه‌ی سینمایی(درباره‌ی درختِ زندگیِ ترنس مالیک)
ویلیام جیمز در کتاب آخر خود می‌نویسد:باید تنهای تنها در پستو نشست، درها را بست، و فکر کرد به واقعیت در پستو بودن، به شکل نامانوس و غریب بدن در تاریکی(که به گفته‌ی استیونسون باعث ترس کودکان می‌شود)، و به ویژگی‌های عجیب بدنمان. باید به جزییات بیاندیشیم به همان اندازه که به کلیت واقعیت هستی می‌اندیشیم، و آنگاه می‌بینیم که فقط مانوس بودن است که مانع اندیشیدن می‌شود. نه تنها اینکه  چرا هر چیزی  هست، بل
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
اخلاق و سیاست در برخی از فیلم‌های ورنر هرتزوگ
چکیده:در فیلم‌های هرتزوگ می‌توانیم پژوهشی فلسفی را مشاهده کنیم از معنای انسان، مرز میان انسان و طبیعت، عقل و احساس، و سلامت عقل و جنون. ادامه مطلب: اخلاق و سیاست در برخی از فیلم‌های ورنر هرتزوگ اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
بررسی "وانهادگی" در آثار میشاییل هانکه
    وانهادگی مفهومی است که به شکل فردی از ابتدای خلقت انسان همراه او بوده است و در جوامع بدوی در مفهوم فردیت و تمایل به احساسات یاس و ناامیدی معنا شده است. توجه بیشتر به این مفهوم با صنعتی شدن جوامع و رفتن هرچه بیشتر گروه‌های انسانی به سمت مدرنیته رخ می‌دهد تا جایی‌که در سال‌های اخیر این مفهوم با وجود آدمی عجین شده است و بدین ترتیب به علوم انسانی و هنرهای گوناگون ورود پیدا کرده است. ادامه مطل

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما