اختصاصی

جامعه شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
روی پوست لغزندۀ شهر نگاهی به شخصیت‌پردازی در فیلم «خط ویژه»
    خلاصۀ داستان خط ویژه[1] ماجرای چند جوان خام و پرسوداست که می­خواهند یک شبه ره صد ساله رفته و پول هنگفتی به جیب بزنند. برای رسیدن به این هدف، مشخصات حساب بانکی سرمایه­دار دم‌کلفتی را پیدا و حسابش را هک می‌کنند تا با 10 میلیارد تومانی که به جیب می­زنند، قاچاقی از کشور خارج شوند و به سمت آینده‌ای نامعلوم در آن سوی مرزها بروند، امّا یک اشتباه در حین عملیات باعث می‌شود که پول مورد نظرشان به ح
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
مادر خوب، مادر بد:  بررسی نقش مادر در چند فیلم سینمای ایران و سریال مادرانه
  چکیده:این نوشتار تلاش می‌کند تا با نگاهی به چند فیلم سینمای ایران و یک سریال در سال‌های اخیر، با نگاهی انتقادی، هویت «مادر» را در این فیلم‌ها بررسی کند. فیلم‌های «نارنجی پوش» (مهرجویی؛ 1390)، «پنهان» (رحمانی؛ 1389)، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» (هادی؛ 1390)،  «من همسرش هستم» (شایسته؛ 1390)، و سریال «مادرانه» (افشار ؛ 1392) فیلم‌های انتخابی این متن هستند که در آنها مادر خانواده، در جایگاه نقش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
مرگ و جامعه : نگاهی جامعه‌شناختی  به سه گانه بهمن فرمان‌آرا
  چکیده: این نوشتار سعی دارد تا با نگاهی جامعه‌شناختی سه‌گانه بهمن فرمان‌آرا پیرامون مرگ، "بوی کافور، عطر یاس"، "خانه‌ای روی آب" و "یک بوس کوچولو" را مطالعه و رابطه متقابل این آثار را با جامعه‌ی معاصر ایران بررسی کند. برای مطالعه فیلم‌ها از رویکرد «بازتاب» در جامعه‌شناسی هنر (الکساندر، 2003) و در جامعه‌شناسی سینما (جاروی، 1999)، بهره گرفته شده ‌است. این دو رویکرد، هنر را به مثابه ابزاري تلقی می
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
ماخولیا: تارکوفسکی، فروید و بنیامین
    چکیده:در این مقاله قصد داریم با کمک مفهوم ماخولیا در نوشته¬های روانکاوی و اندیشه های والتر بنیامین تحلیلی از شخصیت ها و قهرمان های آثار کلیدی اندره تارکوفسکی ارایه دهیم. بدین منظور ابتدا شرحی از مفهوم ماخولیا را در اندیشة فروید و کریستوا ارایه خواهیم داد سپس با کمک اندیشه¬های بنیامین و لاکان شیوة تجربة جهان را در سوژة ماخولیایی تارکوفسکی تحلیل خواهیم نمود و در پایان با تمرکز بر مفهوم خودشیفت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
تأملی بر مضامین و موضوعات محوری در فیلم «دربند»
مقدمه‫  «دربند» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی است. این آخرین ساخته‌ی پرویز شهبازی،‌ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱) از آن خود ساخت، در مقام فیلم برگزیده‌ی منتقدان و تماشاگران جشنواره‌ی فجر نائل شد. این فیلم علاوه بر این، توانست در برهه‌ی نزول مخاطبان سینمایی حاکم بر سینمای ایران، توجّهات زیادی را به خود جلب کند و فرو

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما