اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش آکادمی هنر از دومین نشست رسانه ای دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر: تأکید بر تفاوت های این دوره

 

دومين نشست خبري سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره، يزدان عشيري مدير روابط عمومي و مديران بخش‌هاي مختلف جشنواره سي‌ام و جمع كثيري از اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي، يكشنبه نهم بهمن ماه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

یزدان عشیری و محمد خزایی 

به گزارش روابط عمومي سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، در ابتداي اين نشست آنونس جشنواره فيلم فجر براي اولين بار براي اهالي رسانه به نمايش درآمد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در آغاز جلسه با تشکر از اهالی رسانه به خاطر تعامل خوب و به موقعی که با تیم روابط عمومی جشنواره داشتند گفت: تعامل اصحاب رسانه با روابط عمومی جشنواره بسیار خوب بود و این همان اتفاق مبارکی است که در این جشنواره مدنظر داشتیم.

عشیری احترام به اهالی رسانه را اولویت اول ستاد جشنواره سی ام دانست و گفت:آسیب شناسی خدماتی که سال‎های قبل به اهالی رسانه ارائه  می‎شد انجام شد تا به بهترین شکل از این دوستان پذیرایی شود. صدور کارت‎ها با دقت بیشتری صورت گرفت و سیستم کنترل کارت‎ها به شکل کاملا دیجیتال در آمد. وی همچنین گفت: امسال بحث روابط عمومی به سه بخش مرکزی استان‎ها و امور عمومی تقسیم شده است تا به بهترین شکل اطلاع رسانی صورت بگیرد.

مدیر روابط عمومی سی‎امین جشنواره بین  المللی فیلم فجر با اشاره به جایگاه مهم و تاثیرگذار جشنواره یادآور شد: در آستانه بزرگ‎ترین رویداد سینمایی ایران و منطقه قرار داریم و همچنانکه تاکنون با مشارکت و تعامل اصحاب رسانه و سینما روندی موفقی داشتیم در ادامه روند با این همدلی شاهد برگزاری جشنواره ای خوب، جریان ساز و خاطره انگیز باشیم.

محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‎ام فجر با در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت جشنواره سی ام گفت:سی امین جشنواره فیلم فجر به دلیل قرارگرفتن در نقطه گذار تاریخی "سی ام" به مثابه آغاز دهه چهارم سینمای ایران انتظارات و مطالباتی را به همراه داشت و در همین راستا، ستاد برگزاری و شورای سیاستگذاری جشنواره دست به تحولاتی زد که خوشبختانه، با استقبال اصحاب سینما،  اندشمندان و فرهیختگان و منتقدان سینمایی روبرو گردید.

خزاعی در ادامه اهمیت جشنواره سی ام، تغییر در نگاه و رویکردهای جشنواره با الهام  و تاسی از سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و دغدغه های معاونت سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از تحولات دانست و گفت:انتخاب رویکردهای مشخص به منظور هدفمندسازی جشنواره مبتنی بر عالی ترین نیازها و ضرورت های سینمای ایران و منطقه و جهان بر پایه "اخلاق، آگاهی و امید"( اخلاق به عنوان مبنا و اساس رسالت و ماموریت سینما و اکسیر ضروری در هر رسانه فرهنگی و هنری؛ آگاهی به عنوان عصاره و دستاورد این رسانه نافذ و امید به عنوان محوری که از طریق آن می توان هم به آسیب شناسی سینما و جامعه پرداخت و هم پارادایمی موثر برای نقش سینما در جامعه و جهان) است.وی همچنین ادامه داد: نشست با علما و مراجع در راستای رفع ابهامات و آسیب های سینما و تصریح نیازها و ترسیم افق ها به تبعیت از رهنمودهای مقام عظمای ولایت و بسترسازی برای تقویت امکان بهره مندی از دیدگاه، رهنمودها و پیشنهادات این عزیزان یکی از مهمترین روبکرد های جشنواره بود.

خزاعی با اشاره به اهمیت مشورت با اهالی سینما و صاحبنطران سینما گفت: برپایی نشست های هم اندیشی با اصحاب سینما و رسانه و نیز، برپایی نشست های تخصصی و تحلیلی با حضور مشترکا سینمایی ها و شخصیت های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی و اساتید برجسته در حوزه های مختلف در طول مدت پیش تولید جشنواره انجام شد و به راهکارهای خوبی رسیدیم.

توجه به ابعاد و استراتژی جدید در عرصه سینمای بین الملل با هدف شناسایی افق ها و جریان های تازه و مستقل و کشف ظرفیت های مشتترک با همه هنرمندان و سینماگرانی که با ما در سه محور "آرمانی"، "آیینی" و "دینی" اشتراک دارند یکی دیگر از راهکارهایی بود که خزاعی به آن اشاره کرد.

خزاعی همچنین با اشاره به حضور کشورهای جهان اسلام در جشنواره گفت: طراحی بخش در جستجوی سعادت با نگاه به کشورهای جهان اسلام با هدف تقویت مناسبات دوستی فیمابین و دستیابی به انسجام جامعه سینمایی و هنری جهان اسلام در جهت تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری شکل گرفت و برنامه ریزی شد.

نشست خبری جشنواره فیلم فجر 

دبیر جشنواره سی ام ادامه داد:غنی سازی و گسترش فضای حضور موثر سینمای اسلامی با پبش بینی بخش هایی چون: بیرق طلایی و ققنوس زرین و جایزه: بهترین فیلم با مضمون ایمان، امید و بصیرت که تصویرگر عظمت اسلام و مسلمانان باشد،یکی از اتفاق های مهم جشنواره امسال است.

خزاعی همچنین از اهمیت حضور اصحاب رسانه در جشنواره گفت و یادآور شد: برنامه ریزی تازه برای بسترسازی جهت بهره گیری از ظرفیت های رسانه و منتقدان و نوسیندگان  سینمایی صورت گرفت و نگاه راهبردی و کاربردی به سینمای رسانه با هدف اعتلا و پویایی آثار و تاکید بر حفظ و صیانت از وجاهت و ساحت سینمای رسانه برای ایجاد فضای شادابی اجتماعی همراه با کارکردهای آموزشی و آگاهی بخشی در دستور کار قرار گرفت تا شاهد اتفاق بهتری نسبت به دوره های گذشته باشیم.

در ادامه خزاعی درباره کنفرانس هالیوودیسم گفت: برگزاری کنفرانس بین المللی "هالیودیسم و سینما" برای شناسایی و تیین و تحلیل آسیب ها و تهدیدات سینمای غرب با اهتمام به ظرفیت ها و ارزش های فرهنگی، تاریخی، آیینی و دینی و بومی سینمای کشور و منطقه و جهان اسلام و کالبدشکافی سناریوهای مغرضانه سینمای غربی و صهیونیستی برای امحای آن ها و تخریب و تخطئه میراث ملی و بومی برگزار می شود.وی ادامه داد: ايران تنها كشوري است كه امكان برگزاري چنين كنفرانسي رادارد.كنفرانسي كه بستر مناسبي خواهد بود تا سينماگران مستقل و معترض به سياست هاي سينماي هاليوودي در سطح جهان بتوانند با شركت دراين نشست  سينماي هاليوود را نقد كرده و سياستهاي سينمائي ما را در دنيا منعكس نمايند.وی همچنین در ادامه گفت: برگزاری اجلاس بزرگ " بیداری اسلامی" با حضور هنرمندان، پژوهشگران و محققان جهانی و اسلامی یکی دیگر از برنامه های مهمی است که همزمان با جشنواره برگزار می شود.

دبیر جشنواره سی ام همچنین با اشاره به گستردگی جشنواره بین المللی فیلم فجر و برگزاری آن در استان های کشور گفت:گستردگی برگزاری جشنواره در استان ها و مناطق مختلف کشور به منظور تمرکززدایی و ایجاد فرصت های عادلانه و مناسب ربای استفاده جوانان و نوجوانان شهرستانی است.توجه به استعدادهای جوان و فیلمسازی مناطق و استان های مختلف کشور و حضور مهمانانی از هشت منطقه فرهنگی اتفاقی است که امسال برای آن برنامه ریزی جدی صورت گرفت.

خزاعي گفت: جشنواره فجر سي‌ام بخش‌هاي مختلفي دارد. در بخش سوداي سيمرغ 32 فيلم، بخش نگاه نو 22 فيلم و آيينه سينماي ايران 17 فيلم با يكديگر حضور دارد. 

وي ادامه داد: در مجموع جشنواره سي‌ام 71 فيلم ايراني را روي پرده مي‌برد.در قسمت تجلی اراده ملی امسال علاوه بر مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف بنا داریم پایه‌گذاری برای تفاهمات و اشتراکات ایجاد کنیم و تاکنون 4 هم‌اندیشی برای این منظور برگزار شده است.

خزاعي با اشاره به همكاري با نهادها و سازمان‌هاي مختلف در جشنواره سي‌ام، افزود: قرار است سینماگران با نهادها و سازمان‌ها همکاری مستقیم داشته باشند. در ضمن در این بخش داوران تنها آثار سینمایی بخش مسابقه را نمی‌بینند بلکه تمامی آثار مستند، فیلم اولی، خارج از مسابقه را نیز تماشا خواهند کرد، چرا که ما معتقدیم نباید داوران را محدود به دیدن چند فیلم کرد. شاید فیلم‌هایی در بین سایر فیلم‌ها وجود داشته باشند که به اهداف و گرایشات سازمان‌ها و نهادهای مختلف نزدیک باشند.

نشست رسانه ای 

دبير سي‌ام جشنواره با تاكيد بر مخاطب محوري در جشنواره فيلم فجر، عنوان كرد: در بخش بهترين فيلم از نظر مردم، 45 نفر براي انعكاس نظر مردم مستقر هستند. یکی از دغدغه‌های سینمای ایران ایجاد این بخش بود و ما نه تنها در بخش سینمای ایران بلکه در بخش بین‌الملل نیز بهترین فیلم از نگاه مردمی را لحاظ کردیم که مدیریت آن را آقای سیمون سیمونیان برعهده دارد.

خزاعي در ادامه افزود: در بخش بین‌الملل تغییرات رویکردی، ساختاری و محتوایی وجود داشته و این تغییرات در راستاي نگاه جدي به تغييرات منطقه‌اي بوده است. 65 فیلم در بخش بین‌الملل وجود دارد، 9 فیلم بسیار خاص در بخش هالیووديسم به نمایش درمي‌آيد. همچنين در بخش جام جهان نما بر اساس 5 موضوع ظلم ستيزي، حقوق بشر، تروريسم و موضوعات ديگر 80 درصد فيلم‌ها ارائه شده و 17 فيلم در اين بخش نمايش داده مي‌شود. در بخش جلوه‌گاه شرق نيز 12 اثر حضور دارد.

دبير جشنواره فیلم فجر همچنين افزود: در بخش سینمای سعادت که مربوط به فیلمسازان مسلمان است، 10 اثر و در بخش جشنواره جشنواره‌ها 11 اثر حضور دارند. بخش سینمای سه بعدی نیز در جشنواره حضور دارد و ما با همکاری معاونت سینمایی توانستیم این بخش را اجرا کنیم و  5 اثر را به نمایش درخواهیم آورد. برخی از این آثار سه بعدی کاندیدای اسکار و برخی دیگر آثار شاخص جهانی هستند.

وی ادامه داد: در بخش اقلام تبلیغی با ارائه آنونس، عکس و پوستر، 399 اثر به دفتر جشنواره ارائه شد. آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره 66 اثر است که در سینماهای فلسطین و اریکه ایرانیان، نمایشگاه این آثار به نمايش درمي‌آيد و جوایز آن طبق پیشنهاد دوستان در اختتامیه اهدا مي‌شود.

خزاعي با اشاره به برگزاري متفاوت آيين افتتاحيه و اختتاميه اظهار داشت: افتتاحيه و اختتاميه جشنواره سي‌ام به صورت خاص برگزار مي‌شود. راس ساعت 5 بعدازظهر بيرون از تالار وحدت و در محوطه باز آيين استقبال از هنرمندان را داريم. مراسم اختتاميه بخش بين‌الملل نيز ساعت 17 هفدهم بهمن ماه برگزار مي‌شود. همچنين جشنواره سي‌ام بيش از 600 مهمان داخلي و خارجي دارد. مهمانان خارجي از 12 بهمن ماه به تهران مي‌آيد.

دبير سي‌ام جشنواره فيلم فجر با اشاره به برگزاري بخش تجلي اراده ملي و اعلام آمادگي نهادها در اين بخش، گفت: سي نهاد براي همكاري با اين بخش اعلام آمادگي كردند و 15 داور كار قضاوت اين بخش را بر عهده دارند. اختتاميه اين بخش 27 بهمن ماه در تالار ايوان شمس برگزار مي‌شود.

وي در خصوص برگزاري جشنواره سي‌ام در استان‌هاي مختلف كشور توضيح داد: استان‌ها يكي از بخش هاي جدي جشنواره امسال است كه از 17 بهمن تا 3 اسفند درگير برگزاي جشنواره سي‌ام مي‌شوند. جشنواره سي‌ام در 9 استان برگزار مي‌شود. يكي از اهداف ما از  برگزاري جشنواره اين است كه مردم استان‌هاي ديگر هم بتوانند از ديدن فيلم‌هاي جشنواره لذت ببرند. تمام تلاشمان را كرده‌ايم تا جشنواره در شهرستان‌ها باشكوه برگزار شود اما فيلم‌هاي نمايش داده شده و چگونگي برگزاري افتتاحيه و اختتاميه بر اساس درخواست مسئولين است.

خزاعي درباره برگزاري بزرگداشت‌ها گفت: براي بزرگداشت‌هاي امسال برنامه خاصي داريم و كارگردانان خوبي را درگير ساخت فيلم و تيزر براي كساني كه قرار است از آنها تجليل شود، كرده‌ايم. امروز اولين بار آنونس جشنواره رونمايي شد. كارگرداني اين آنونس برعهده علي رويين تن بود.

وي ادامه داد: يكي از دغدغه‌هاي اصلي من در جشنواره سي‌ام چگونگي انتخاب هيات انتخاب و هيات داوران بود. تركيب هيات انتخاب و داوران خوشبختانه امسال از تركيب خانواده سينماي ايران است و روي هم رفته 71 نفر فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف جشنواره را داوري مي‌كنند. همچنين امسال براي اولين بار جدول نمايش فيلم‌ها 17 روز قبل از شروع جشنواره منتشر شد. جشنواره امسال به لحاظ انديشه‌هاي قابل طرح جشنواره‌اي غيرمنتظره است و آثار و مضامينن مختلف اجتماعي را در فيلم‌هاي به نمايش درآمده جشنواره امسال داريم.

عشیری مدیر روابط عمومی در ادامه، گفت: برپایی مسابقه رسانه های برتر، پخش اینترنتی برنامه های جشنواره، ایجاد بانک اطلاعاتی فیلمسازان و رسانه های داخلی و خارجی، پخش گسترده رادیویی و تلویزیونی، انتشار نشریه آن لاین جشنواره، پیش بینی امکانات اینترنتی پرسرعت و راه اندازی کافی نت، فضاسازی مناسب برای استقرار نمایندگان رسانه های گروهی، پیش بینی سرویس های های ایاب و ذهاب و ده ها برنامه دیگر از جمله طرح و برنامه های این دوره جشنواره در حوزه روابط عمومی است.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما