اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش نشست «تلفن همراه رئیس جمهور» / جابر قاسمعلی: دوستی داشتم که چند سال پیش سیم کارت رئیس جمهور وقت را خریده بود

 

 

به گزارش آکادمی هنر، نشست نقد و بررسی فیلم "تلفن همراه رئیس جمهور" با حضور علی عطشانی کارگردان، جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس، بهناز جعفری و مهدی هاشمی بازیگران، رامتین شهبازی، منتقد و با اجرای محمود گبرلو در سالن نشست‌های نقد و بررسی برج میلاد (سالن سعدی) برگزار شد.

 نشست فیلم تلفن همراه رئیس جمهور - نیما شاهرخ شاهی بهناز جعفری علی عطشانی

 

در این نشست، مهدی هاشمی ضمن عذرخواهی از حاضران به دلیل داوری جشنواره تئاتر فجر، ابتدای نشست سالن را ترک کرد.

علی عطشانی در خصوص چگونگی رسیدن به این فیلمنامه توضیح داد: سال گذشته از جابر قاسمعلی خواستم نظرش را درباره فیلمنامه دموکراسی تو روز روشن بگوید. همان موقع او فیلمنامه ای نوشته بود به نام تلفن همراه رئیس جمهور که برایم جالب بود. به قاسمعلی گفتم من این فیلمنامه را می خواهم و او هم گفت که فیلمنامه را به پژمان لشگری پور فروخته است.

وی ادامه داد: این فیلمنامه آنقدر برایم جذاب بود که از لشگری پور خواستم فیلمنامه را به من بدهد. او گفت نمی توانی آن را بسازی چون شش سال است که پروانه ساخت آن صادر نمی شود. بالاخره با یک قیمت نجومی توانستم فیلمنامه را از لشگری پور بخرم. تغییراتی در فیلمنامه پیش آوردیم و خوشحالم که قرعه ساخت این فیلم به نام من افتاد.

نیما شاهرخ شاهیقاسمعلی نیز در خصوص فیلمنامه این کار گفت: من معتقد نیستم این کار کاملا نئورالیستی است. زمانی که داشتم این فیلمنامه را می نوشتم به موضوع آن فکر کردم. این موضع از یک اتفاق واقعی برداشته شده است. دوستی داشتم که چند سال پیش سیم کارت رئیس جمهور وقت را خریده بود. به محض این که به خانه ما آمد تلفنش زنگ خورد و مثل همیشه او را اشتباه گرفتند. از او اجازه گرفتم که تلفن را جواب بدهم.

این فیلمنامه نویس در ادامه افزود: پسر یکی از نمایندگان مجلس پشت خط بود و از من می خواست که با پدرش درباره خروج او از کشور صحبت کنم. تلفن بعدی هم از اصفهان بود و باز هم با رئیس جمهور کار داشتند. این سوژه خوبی برای نوشتن فیلمنامه شد. البته کلنگ اولیه را پژمان لشگری پور زد و بعد با محمدرضا هنرمند برای ساخت آن به توافق نرسیدیم. کمال تبریزی هم نتوانست پروانه ساخت آن را بگیرد.

در ادامه این نشست علی عطشانی در خصوص مشکل فیلمنامه برای صادر نشدن پروانه ساخت، توضیح داد: حساسیت روی کلیت فیلمنامه بود و آقای سجادپور می‎گفت به این فیلمنامه فکر نکن. اما بعد از صحبت کردن متوجه شدیم اشکالات آنقدر هم بزرگ نیست.

رامتین شهبازی نیز با تاکید بر داستان جدید این فیلم عنوان کرد: ایده فیلم، ایده خوبی بود اما در مرحله پرداخت و کارگردانی مشکلاتی دارد. نوع شیوه و روایت درست نیست و لحن به سه قسمت تقسیم می‎شود. طبق گفته آقای قاسمعلی سینمای نورئالیستی این ویژگی‎ها را دارد اما چنین اتفاقی در این فیلم نمی‌افتد.

قاسمعلی نیز در جواب شهبازی توضیح داد: این تفکر که فیلم را به دسته تقسیم کنیم درست نیست. ما در این فیلم متکی به یک شخصیت اصلی هستیم و داستان بر اساس او تا انتها جلو می آید.

بهناز جعفری از بازیگران این فیلم نیز در خصوص لهجه شمالی خود گفت: انتخاب این لهجه بر عهده آقای قاسمعلی بود و ایشان می‌خواستند این اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما