اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سینمای تونس با «ما عاشقت هستیم هادی» در برلیناله 2016

 

«ما عاشقت هستیم هادی» ساخته محمد بن عطیه، فیلمساز ۳۹ ساله تونسی شامگاه جمعه ۱۲ فوریه در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. موضوع این فیلم آشناست: یک مرد جوان تونسی می‌بایست با دختری که مادرش برای او در نظر گرفته‌ ازدواج کند. هدی اما تلاش می‌کند به این ازدواج تن ندهد.

 
به گزارش آکادمی هنر و به نقل از واریتی برخی منتقدان از این فیلم به عنوان تمثیلی از جدال سنت‌ها با مدرنیته و دشواری‌های تغییر در جوامع اسلامی یاد کرده‌اند و در همان حال عده‌ای دیگر که با تحولات کشورهای اسلامی در بهار عربی آشنا نیستند، این فیلم را به عنوان یک روایت شخصی سرگرم‌کننده از سرگردانی‌های یک جوان مسلمان تونسی ارزیابی کرده‌اند.


هادی (با بازی مجد مستوره) یک جوان تونسی است که بدون هیچ علاقه‌ای به زندگی‌ای که برای او تعیین کرده‌اند تن داده است: او در نمایندگی پژو در تونس کار می‌کند و وظیفه او این است که به شرکت‌ها و کارخانه‌ها اتوموبیل بفروشد، اما به دلیل وضع بد اقتصادی، توفیق چندانی به دست نمی‌آورد. هادی نه تنها به کارش بی‌علاقه است، بلکه به عروسی (با بازی امنیا بن غالی) هم که مادرش برای او در نظر گرفته‌ علاقه‌ای ندارد.

 

قرار است یک هفته بعد مراسم عقد و عروسی برگزار می‌شود. هنگام خرید عروسی، هادی به حسب تصادف با رقاصه‌ای به نام «ریم» (با بازی ریم بن مسعود) آشنا می‌شود که در یک هتل کار می‌کند. او برای اولین بار در آغوش «ریم» هم‌خوابی با یک زن را تجربه می‌کند. این حادثه نقطه عطفی در زندگی اوست. اکنون هادی باید تصمیم بگیرد که تن بدهد به خواست خانواده‌اش و با دختری که برایش در نظر گرفته‌اند ازدواج کند و در خانه‌ای که برایش تهیه کرده‌اند زندگی کند و یا اینکه به خواست قلبی‌اش وفادار بماند و آزادی شخصی را به امنیت خانوادگی ترجیح دهد؟ منتقدی به نام کریستیانه پایتز می‌گوید: "ما عاشقت هستیم هادی ساخته محمد بن عطیه بیش از هر چیز اهمیت سنت در جوامع اسلامی را نمایان می‌کند و نشان می‌دهد که چقدر تغییر این سنت‌ها دشوار است و فرد اگر بخواهد به این سنت‌ها پشت پا بزند با چه مشکلاتی روبرو می‌شود. به همین جهت ممکن است نسل جوان در کشورهای اسلامی به راستی از این توانایی برخوردار نباشند که چنانکه در غرب تصور می‌کنند، یک شبه بتوانند این سنت‌ها را تغییر دهند". پایتز می‌گوید: "ما عاشقت هستیم هادی در نشان دادن درگیری بین نسل جوان با سنت‌ها در یک جامعه اسلامی بسیار موفق است. درگیری اصلی هادی این است: آیا آن طور که دوست دارم زندگی کنم و یا به زندگی سنتی تن بدهم و امیدوار باشم به تغییرات تدریجی و بطئی؟"

 

درگیری بین سنت و تجدد یکی از چند موضوعی‌ست که جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۶ به آن می‌پردازد: چگونه نسل جوان در کشورهایی با فرهنگ‌های متفاوت با سنت‌ها مواجه می‌شود و چه اتفاقی می‌افتد که پیشینه تاریخی و سنت‌ها به عنوان یک عامل بازدارنده برای رسیدن به تجدد عمل می‌کنند.

 

«مرد دهم» ساخته دانیل بورمن، کارگردان آرژانتینی که با فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان از ایران در بخش پانورامای برلیناله رقابت می‌کند، یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره فیلم برلین درباره موضوع جدال سنت و تجدد است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما