اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رفیع پیتز: فراموش نکنید که ایرانی هستم

 

نشست خبری فیلم «من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز، فیلمساز ایرانی در شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین برگزار شد. مهم‌ترین موضوعات این نشست جنگ، تبعیض و ریشه‌کن شدن انسان از زادگاهش بود. رفیع پیتز درباره رویکردش به طنز گفت: فراموش نکنید که من ایرانی هستم.


«من نرو هستم» محصول مشترک آلمان، فرانسه و مکزیک است و همراه با فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی با فیلم‌هایی از کشورهای بوسنی، دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و هلند بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره برلیناله رقابت می‌کند. در نشست خبری فیلم «من نرو هستم»، رفیع پیتز همراه با جانی اورتیس، عمل امین و دارل بریت گیبسن (بازیگران فیلم) و تاناسیس کاراتانوس، تهیه‌کننده این فیلم حضور داشتند. هنگامی که آن‌ها جلوی دوربین‌ها رفتند، عده‌ای از ایرانیان حاضر در این نشست با فریاد: «تبریک، تبریک» از رفیع پیتز استقبال کردند.

 

در «من نرو هستم» رفیع پیتز داستان زندگی یک مهاجر مکزیکی‌ را روایت می‌کند که برای ماندن در آمریکا و به دست آوردن گرین‌کارت به ارتش این کشور می‌پیوندد، اما بعد از جنگ او را از آمریکا اخراج می‌کنند. رفیع پیتز در آغاز این نشست خبری درباره علاقه‌اش به موضوع مهاجران و تلاش انسان‌ها برای عبور از مرزها به زندگی و پیشینه خودش اشاره کرد. او گفت: «من همیشه مجذوب مرزها بوده‌ام و از خودم می‌پرسیدم که چرا انسان‌ها تلاش می‌کنند از حد و مرزهایی که برایشان تعیین کرده‌اند بگذرند. پدرم بریتانیایی و مادرم ایرانی‌ست و خودم هم در کشور دیگری بزرگ شده‌ام. می‌خواستم درباره موضوعی فیلم بسازم که در سینما تازگی داشته باشد. برای همین سراغ سربازانی رفتم که برای گرین‌کارت به ارتش آمریکا پیوسته‌اند.»

 

در فیلم رفیع پیتز، نرو که فقط ۱۹ سال دارد می‌خواهد به زادگاهش لس‌آنجلس برگردد. برادرش در این شهر با دختری زیر یک سقف زندگی می‌کند. او اما ابتدا می‌بایست از دیوارهای مرئی و نامرئی – از «مرز» – عبور کند. یکی از راه‌های عبور از «مرز» پیوستن به ارتش آمریکاست. پیتز در نشست خبری «من نرو هستم» گفت: «جنگ تجربه سختی‌ست برای مردان جوان. اما این تجربه که آدم را از کشوری که برای آن جنگیده باشد بیرون کنند، تجربه سخت‌تری‌ست. با این‌حال تاکنون کسی از این تجربه حرفی به میان نیاورده.»

 

پیتز به تبلیغات دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: «فقط ترامپ در تبلیغاتش بر ضد مهاجران صحبت نمی‌کند. در اروپا هم وضع بهتر نیست. آیا انسان‌ها واقعاً علاقه دارند به اینکه ریشه‌کن بشوند و وطن‌شان را از دست بدهند؟ جریان‌های افراطی در اروپا و آمریکا از مهاجرت و پناهجویی به عنوان نوعی تهاجم یاد می‌کنند.» عمل امان در فیلم «من نرو هستم» نقش یک سرباز وطن‌پرست آمریکایی را بازی می‌کند. او به چند ملیتی بودن بازیگران فیلم «من نرو هستم» اشاره کرد و گفت: «ما در کشورها و شهرهای مختلف به دنیا آمده‌ایم. من در لندن بزرگ شده‌ام و اصلیتم جامائیکایی‌ست و با این حال نقش یک سرباز وطن‌پرست آمریکایی را بازی می‌کنم.»

 

جانی اورتیس، یکی دیگر از بازیگران این فیلم هم گفت: «”من نرو هستم” یک فیلم جنگی نیست. فیلمی‌ست درباره جنگ و پیامدهایش. من مکزیکی هستم و تجربه خانوادگی من با سرنوشت شخصیت‌های این فیلم یکسان است.» رفیع پیتز درباره سبک فیلمسازی‌اش در این فیلم گفت: «هر فیلمی می‌گوید که چگونه باید ساخته شود.» او به اهمیت طنز اشاره کرد و گفت: «در این فیلم، دو شخصیت به نام‌های محمد و مسیح همدیگر را ملاقات می‌کنند. فراموش نکنید که من ایرانی هستم. زندگی به اندازه کافی تراژیک است، اما کمیک هم هست. تفکیک این دو سویه از زندگی به سادگی امکان‌پذیر نیست. طنز به ما کمک می‌کند ساده‌تر مشکلات را از پیش پا برداریم.»

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما