اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رومن پولانسکی رئیس جشنواره سزار فرانسه شد

 

 

رومن پولانسکی فیلمساز شهیر لهستانی-فرانسوی به عنوان رئیس 42اُمین جشنواره ی فیلم سزار فرانسه انتخاب شد. هر چند که این انتخاب واکنش منفی جمعی از فعالین حقوق بشری را در اروپا برانگیخته است. آن ها اعتقاد دارند که پولانسکی به دلیل جرایمی که در سال 1977 در آمریکا مرتکب و محکوم شده گناهکار است و انتخاب او به عنوان رئیس جایزه سینمایی ملی فرانسه یک اشتباه مهلک است.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از اسکرین دیلی، وزیر حقوق زنان فرانسه با انتقاد از انتخاب رومن پولانسکی به عنوان رئیس هیات داوران جایزه سزار (معادل فرانسوی اسکار) این تصمیم را شوکه کننده خواند. این فیلمساز ۸۳ ساله لهستانی - فرانسوی از ۳۹ سال پیش به اتهام داشتن رابطه جنسی با دختری زیر سن قانونی در آمریکا تحت تعقیب است. مسئولان سزار اما با دفاع از انتخابشان آقای پولانسکی را هنردوستی سیری‌ناپذیر نامیدند.

 

انتخاب آقای پولانسکی با واکنش گروه‌های مدافع حقوق زنان روبرو شد و بسیاری از آن‌ها اعلام کردند که مراسم سزار را که ماه آینده برگزار می‌شود، تحریم خواهند کرد. لورانس روسینییل، وزیر حقوق زنان فرانسه در گفت‌و‌گو با رادیو فرهنگ این کشور گفت: "شوکه‌کننده و تعجب‌برانگیز است که یک پرونده تجاوز در زندگی یک مرد تاثیر کمی دارد."


مقامات قضایی آمریکا رومن پولانسکی را متهم می‌کنند که در سال ۱۹۷۷ در جریان یک مهمانی شبانه در ویلای جک نیکلسون، هنرپیشه نامی هالیوود، از دختری ۱۳ ساله به نام سامانتا گایمر سوءاستفاده جنسی کرده است. این عمل طبق قوانین ایالت کالیفرنیا تجاوز به فرد زیر سن قانونی به شمار می‌آید.
رومن پولانسکی در ۱۵ آوریل ۱۹۷۷ با شکایت والدین خانم گایمر دستگیر شد. او در دادگاه به جرم خود اقرار کرد و به سه ماه زندان محکوم شد. اما پس از ۴۲ روز با سپردن وثیقه آزاد شد و سپس بدون اجازه مقام‌های قضایی در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۸ به فرانسه پرواز کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما