اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه آثار هنرمند ایرلندی برایان مگوایر در گالری کرلین

 

برایان مگوایر

 

گالری کرلین نمایشگاهی از آثار هنرمند مطرح ایرلندی، برایان مگوایر، با عنوان «بالای سر ما دریاهای تهی مسدود شده‌اند» برپا نموده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری کرلین دوبلین، از همان شروع کارش در دهه‌ی ۱۹۷۰، نگرش مگوایر به نقاشی به عنوان عملی در راستای همبستگی و مسئولیت مشترک انسانی بوده است. او تجربه‌ی حقیقتا متعهدانه‌ای داشته است، که متاثر از واقعیات جریحه‌دار کننده‌ی خشونت انسانیت علیه خودش و پتانسیل عدالت است.

 

عنوان نمایشگاه از کتاب پریمو لوی «آیا این یک انسان است» برداشت شده که خودش هم نقل قولی از دوزخ دانته است. در این نقاشی‌ها، مگوایر مستقیما با مسائل مهاجرت انسان، آوارگی و کرامت انسانی در مواجهه با ناآرامی‌های حاضر جهان رو در رو می‌شود. این گونه کار کردن بسیار دشوار است، چرا که راویان قصه‌هایی از این دست، اگر اصلا اهمیتی قائل باشند، از بهره‌گیری از اندوه بیم دارند در حالی که روی مرز روایت کردن و تماشاچی بودن حرکت می‌کنند. نقاشی‌های این نمایشگاه تعدادی از متنوع و جاه طلبانه‌ترین کارهای او تا به امروز هستند، که با استفاده از قلموهای بزرگتر و اکرلیک رقیق روی بوم اجرا شده‌اند.

 

مگوایر به آهستگی کار می‌کند و از عکس بهره می‌گیرد تا به آن نقطه‌ای برسد که تصویرسازی متوقف می‌شود و هنر آغاز می‌گردد. این تضاد در حال رشد میان زیبایی فریبنده‌ی نقاشانه و موضوع کار، تنها به تاثیر بالقوه‌ی این نقاشی‌های چشمگیر می‌افزاید. از ۲۰۱۰، کار هنرمند بر شهر وارز مکزیک، و به پدیده‌ی feminocidio (قتل زنان ظاهرا به دلیل جنسیتشان) تمرکز داشته است.

 

وی برای نمایش این موضوع با خانواده‌ها و زنانی که با این قضیه دست و پنجه نرم کرده‌اند، و خبرنگاران بخش جنایی روزنامه‌ی ال نورته کار کرده است. هنرمند در مورد کارش می‌گوید: «هدف من ادای احترام به قربانیان خشونت است، تا همه‌ی توجیه کردن‌های عقلانی ساده انگارانه که دلیل می‌تراشند، لاپوشانی می‌کنند و ما را از این واقعیت دور نگاه می‌دارند را از میان ببرم».

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما