اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

روابطی در دام وسوسه / نگاهی به فیلم Last night

 

فیلم last night

شب گذشته Last night ساخته مسیح تاجدین کارگردان ایرانی است که در آمریکا بزرگ شده و در دانشگاه هاروارد در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرده است.

در کارنامه­ او نویسندگی سه فیلم از جمله فیلم موفق ژاکت Jacket دیده می­شود. در این فیلم دو شخصیت اصلی آن جوانا (کیرا نایتلی) و مایکل رید (سام ورثینگتون) در سالم‎ترین شرایط زندگی شکی در بینشان به وجود می‎آید که هر کدام را در این زندگی زن‎وشوهری در وضعیتی دچار شوند که هیچ­کدام به ذهنشان هم خطور نمی­کرد.

 

جوانا نویسنده‎ای تازه‎کار است که اولین کتابش با فروش خوبی مواجه شده است. در ابتدای فیلم همراه همسرش مایکل به میهمانی پای می­گذارد که قرار است نبض درام در آن بزند. حضور در یک مهمانی ساده تأثیر خاصی در زندگی آن­ها می­گذارد. جوانا از دور به خوش و بِش معمولی مایکل و لورا (اِوا مندز) خیره می­شود و برایش دنیایی از ماجراها ساخته می­شود. پس از بازگشت به منزل جوانا به همسرش پرخاش و او را خائن خطاب می­کند. او شک کرده که در سفرهای کاری که همسرش مدام همراه این زن می­رود رابطه‎ای نامشروع وجود دارد. آن شب همه‎چیز با عذرخواهی مایکل از اوقات تنهایی جوانا و قسم خوردن به وفاداری همه چیز تمام می‎شود.

 

پوستر فیلم شب گذشته last nightروز بعد که مایکل به سفر می‎رود، جوانا در هنگام خرید الکس مان (گویلام کانت) دوست­پسر سابق خود را می­بیند و برای شام با او قراری می‎گذارد. جوانا و مایکل هر کدام در یک شب و یک زمان در دو شهر مختلف اوقات را با شخص دیگری می­گذرانند که تاجدین هر دو رابطه را به صورت موازی به تصویر کشیده است. همه اتفاقات و نوع روابط بسیار ساده و به دور از پیچدگی است اما به بهترین شکل شخصیت‎ها و نوع واکنشان به جزئی‎ترین وقایع عاطفی معرفی می­شوند.

 

اشخاصی که مقابل دو کاراکتر اصلی قرار می­گیرند بر بنیان خانواده آن­ها چکش می­زنند تا بالاخره وفاداری آن­ها خدشه دار شود. هر دو به دنبال لذتی آنی هستند. در فرانسه دختری انتظار الکس را می‎کشد تا برای مراسم ازدواج به سراغش رود و لورا هم به دنبال لذت بردن از اوقاتی است که در سفر با مایکل میگذراند. در مقابل اغواگری‎های هر دو طرف، جوانا زودتر سست می­شود، اما در لحظه آخر به یاد همسرش می‎افتد که شب گذشته سوگند وفاداری خورده است و می‎گوید: «اگه این کار را بکنم دیگه هیچ وقت نمی‎توانم به چشای مایکل نگاه کنم.» در مقابل مایکل، لورا از تمام قوای زنانه‎اش استفاده می‎کند تا او را اغوا کند. بارها در طول یک شب مایکل او را پس می‎زند اما بالاخره لغزش حاصل می‎شود. پس از برقراری رابطه هم لورا می‎گوید: «قرار نیست بار دومی وجود داشته باشه.» همه چیز حکایت از وسوسه‎هایی دارد که فراسوی اشخاص مختلف در زندگی وجود دارد. مایکل سوگند وفاداری در شب گذشته خورده و اینکه هیچ‎وقت به جوانا خیانت نکرده است. می‎توان نتیجه گرفت که عنوان فیلم هم از مقدمه و بحران می‎آید که آن حرف‎ها تنها یک شب نیاز به اثبات داشت.

 

شخصیت‎ها در صبح بعد به زندگی خود برمی‎گردند اما زندگی برای مایکل و جوانا دیگر معنای شب گذشته را نخواهد داشت. مایکل نامه‎ای را پس از خیانت به همسرش پیدا کرده که حکایت از عشق همسرش به او دارد. او با ندامت به نزد همسرش باز می‎گردد اما وقتی لباس راحتی همسرش را با کفش‎های میهمانی او سِت می‎بیند برایش سؤالاتی مختلفی به وجود می‎آید. هر دو در دام وسوسه افتادند مقاومت یکی کمتر و دیگری بیشتر اما مسبب هر چه اتفاق افتاده لغزش خود بود که به اولین دعوت پاسخ آری دادند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


دیدگاه‌ها  

+3 #11 عسل 1396-10-05 01:21
فیلم جالبی بود
تازه امشب دیدمش
اولش منو یاد فیلم انعکاس انداخت اما بعدش خیلی متفاوت بود
لحظه ی خیانت مایکل به عشق جو بدجوری گریه م گرفت خدا این لحظه رو واسه هیچ زن عاشقی نخواد
آخر بازش هم گزینه مناسبی بود بنظرم
هر کس به اقتضای برنامه های ذهنی مختص خودش یک برداشت و جمع بندی متفاوتی خواهد داشت
نقل قول کردن
+3 #10 مریم 1392-02-20 01:22
اخر فیلم بد جوری تموم شد. ولی با این حال فیلم تاثیر گذاری بود. حداقل برای من.
نقل قول کردن
+1 #9 Guest 1391-06-10 01:58
آخرش واقعا خوب تموم شد. چرا همش ماها باید عادت داشته باشیم که آخرش رو کارگردان رقم بزنه. به نظرم ذهن هر کدوم از ما باید آخرش رو رقم بزنه. هیچ وقت یک زندگی ترک خورده مثل قبل نیست.
نقل قول کردن
+4 #8 Guest 1391-06-09 03:15
منم اخر فیلم جا خوردم که تموم شد! یعنی چه فکری تو سر مایکل اومد؟ فکر کرد که اشکای همسرش بخاطر عذاب وجدانیه که دیشب در حقش کرده؟! مثل خودش؟؟

اعصابم خورد شد
نقل قول کردن
+1 #7 Guest 1391-06-07 02:36
به نقل از مهراد:
آخرش چه بد تموم شد ... من فکر کردم فیلمو بد دانلود کردم و آخرش مشکل داره ... یعنی اون جایی که کفشارو میبینه و زنش یه نگاه بهش میکنه فیلم تموم میشه ؟؟؟؟؟


آره همونجاها تموم می شه
نقل قول کردن
0 #6 Guest 1391-06-06 19:30
آخرش چه بد تموم شد ... من فکر کردم فیلمو بد دانلود کردم و آخرش مشکل داره ... یعنی اون جایی که کفشارو میبینه و زنش یه نگاه بهش میکنه فیلم تموم میشه ؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
+3 #5 Guest 1390-05-27 15:54
کارتون حرف نداره وقتی دنبال یه فیلم خارجی تو وب های فارسی می گردی کمتر پیش میاد چیزی پیدا کنی اگرم پیدا کنی راجب هری پاتر و فانوس سبز و از این چیزا
نقل قول کردن
+4 #4 Guest 1390-05-09 01:32
فیلم رو خیلی خوب تشریح کردید ممنون
به علی: نویسنده ادعای نقد در مطلب نکرده و گفته نگاهی به فیلم شب گذشته. ;-) با این حال که نگاهی به فیلم داشته بازم من خیلی خوشم اومد
نقل قول کردن
0 #3 Guest 1390-05-07 02:49
شما فقط فیلمو تعریف کردی اونوقت اسمشو میزاری نقد فیلم؟
نقل قول کردن
+2 #2 Guest 1390-02-01 00:49
filmesh kheili khoobe matlabe shoma ham khoob bood
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما