اختصاصی

  • پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ به فیلمی از برزیل رسید

    جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۲ با اهدای جایزه به برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، «قانون ۳۴» از برزیل به عنوان برنده پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ انتخاب شد. جولیا مورات فیلمساز برزیلی با فیلم «قانون ۳۴» درباره دنیای سیاه یک دانشجوی زن حقوق و فریب قربانیان اجتماعی در مرکز س ...

نقد سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
بررسی فیلم خائن‌کشی ساخته‌ مسعود کیمیایی، من به کجا رسیده‌ام جان دقایقم بگو
  کارگردان بدیع و جوان دهه چهل ایران که با فیلم «قیصر» لقب قطب هنری و تجاری سینمای ایران را مال خود می‌کند؛ این روزها در دهه هشتاد عمر خود همچنان در اتمسفر سینمای ایران نفس می‌کشد، که جای بسی خرسندی است. خالق گوزن‌ها، دندان مار، سفر سنگ و اعتراض، در کوچه چراغ برق ( چراغ گاز)، همان‌جایی که سینماتوگراف را در قهوه‌خانه زرگر باشی نهادند، زاده شد و مردم شناسی را در کوچه‌های آصف‌الدوله و عین الدوله و
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
شهرک، فیلمی با تصویر تازه در دنیای سینما، یادداشت کوتاه جشنواره ای
  فیلم شهرک دومین فیلم بلند علی حضرتی است که در ژانر خانوادگی اجتماعی تولید شده و در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. داستان فیلم روایگتر چند جوان عشق بازیگری است که برای پاگذاشتن در دنیای بازیگری و علاقه‌ی خود تست می‌دهند. فرهاد با بازی (ساعد سهیلی) در این تست قبول شده و با قبول شروط همکاری وارد دنیای جدیدی برای زندگی و تمرین نقش می‌شود. ادامه مطلب: شهرک، فیلمی با تصویر تازه در د
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (8 رای)
نقد فیلم «ملاقات خصوصی» از آثار چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر، بی‌رنگ رُخَت زمانه زندان من است
  هر چند میان «زندان» و «عشق» به لحاظ موقعیت مکانی، فاصله حکمفرما است ولی مگر می‌توان عاشق زیست و دربندِ معشوق نبود. حتی اگر رخت زندان از جان زندانی بیرون آورند و دیوارها از میان برداشته شود و سلول‌های انسان در جایی دور از سلول زندان هویت یابد، بی یار هر کجا باشد، حکم حبس خواهد بود؛ همان‌گونه که «فرهاد» در آخرین پرده از «ملاقات خصوصی»، چنین آزادیِ دربندی را تاب نیاورد و لوازم مهاجرت را دور ریخت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
نقد فیلم تومان ساخته مرتضی فرشباف، تو که همیشه اولی چرا پس مسابقه میدی؟
به وجد آمدن از نوع سینه فیلیایی تومان فیلمی است که نمی‌شود برای کسی تعریف کرد، باید در مقابل پرده‌ نقره‌ای سینما نشست و همۀ وجود خود را به دستان جادویی سینما سپرد و قدم در دنیای داستان‌های ناآزمودنی که توسط کاراکتر‌های جسور آزموده می‌شود گذاشت و دست‌ِکم برای یکبار هم که شده جای آدم‌های داستان قرار گرفت. تومان به قدری عمیق و غنی است که به راحتی مخاطب را در خود غرق می‌کند اما این اتفاق به این راح
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
آیا نمایندۀ لایقی از ایران در آکادمی اسکار داریم؟، یادداشتی بر فیلم کپسول ساختۀ امیر پذیرفته
فیلم کوتاه «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته پس از موفقیت در سی‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به اسکار ۲۰۲۲ معرفی و نمایندۀ کشور ایران در این جشنواره است. این فیلم برای اولین بار امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران واجد شرایط و تأیید آکادمی اسکار شناخته‌شده و به این آکادمی معرفی شد. اما سؤالی که با دیدن فیلم برای مخاطب به وجود می‌آید این است «معیار آکادمی چیست؟» با کدام م
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.08 (6 رای)
 آتابای: جهان دردمند یک مرد
  درد را از هر طرف که بخوانی درد است؛ فرقی نمی‌کند در شرق یک سرزمین باشد یا در غرب. در شمال آن باشد یا در جنوب. فارغ از متفاوت بودن رنج و آلام هر منطقه جغرافیایی آنچه که مربوط به اشتراک ضمیر انسانی است، در تمامی اقلیم‌ها یکی است. دردی همچون مرگ و فقدان عزیز، درد جدایی، درد طرد شدن و تنهایی و همینطور درد ندانستن چیزهایی که گاه در برهه ای از زمان ما را در چنبره‌ی تردید و توهم گرفتار می‌کند. ادام

پیشنهاد کتاب

تاریخ گرافیک در ایران