اختصاصی

  • پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ به فیلمی از برزیل رسید

    جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۲ با اهدای جایزه به برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، «قانون ۳۴» از برزیل به عنوان برنده پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ انتخاب شد. جولیا مورات فیلمساز برزیلی با فیلم «قانون ۳۴» درباره دنیای سیاه یک دانشجوی زن حقوق و فریب قربانیان اجتماعی در مرکز س ...

نقد سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
قهرمان کُشی؛ یادداشتی بر فیلم قهرمان ساختۀ اصغر فرهادی
رحیم، جوان لاغر اندامی که ساده می‌پوشد و بی‌تَکلف لبخند می‌زند. لهجه شیرازی‌اش او را کامل می‌کند؛ با بازی خیلی خوب امیر جدیدی در دقایق ابتدایی به سرعت با این پرسوناژ آشنا می‌شویم. ادامه فیلم حول همین شخصیت پیش می‌رود. رحیم ما را به نقش رستم می‌برد آرامگاه امپراطورهای ایران بزرگ، نقش بسته بر صخره‌هایی با عظمت. رحیم بر پله‌های دخمه خشایارشا قدم می‌گذارد و ما از پایین، بالا و بالاتر رفتن او را می‌ب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
قهرمان‌ها چگونه قهرمان می‌شوند؟!؛ نگاهی به فیلم «قهرمان» آخرین ساخته اصغر فرهادی
فیلم قهرمان به کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی و تهیه کنندگی الکساندر ماله‌گی و اصغر فرهادی تا کنون توانسته است در جشنواره کن مشترکاً با فیلم «کوپه شمارة 6» جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. این فیلم همچنین برای رقابت در نود و چهارمین دوره جایزه اسکار معرفی شده است. ادامه مطلب: قهرمان‌ها چگونه قهرمان می‌شوند؟!؛ نگاهی به فیلم «قهرمان» آخرین ساخته اصغر فرهادی اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)
نقد و تحلیل ساختار فیلم «دشت خاموش» به بهانه‌ی نمایش در سی و هشتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر؛ میعاد در لجن
تماشای فیلم «دشت خاموش» در سی و هشتمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر بهانه‌ای گردید برای تأمل بر ساحت روایت‌گری در سینما تا با کمی فاصله نسبت به قضاوت پیرامون سطح کیفی فیلمِ تحسین شده‌ی «احمد بهرامی» در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره‌ی جهانی ونیز، دریچه‌ای کوچک برای توجه به بیان تصویری در سینمای محتاطانه‌ی ایران گشایش یابد. ادامه مطلب: نقد و تحلیل ساختار فیلم «دشت خاموش» به بهانه‌ی نمایش در سی و ه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نگاهی به فیلم ناگهان درخت؛ تبلور شاعرانه ی زندگی و مرگ
  در دوران پاندمی کرونا، «ناگهان درخت» به مانند اثر دیگر صفی یزدانیان «در دنیای تو ساعت چند است»، فیلمی سراسر زندگی است که روح و فرهنگ گیلان زمین در آن تجلی یافته است. حتی زمانی که داستان فیلم در تهران می گذرد نیز این تعلق زیبایی شناسانه در گالیای هوشنگ ابتهاج - سایه - نمود پیدا می کند. چنان که گویی میدان شهرداری رشت به عنوان مرکز جهان، قرارگاه ابدی فیلم ساز است. درعین حال نماهای ناگهان درخت ار
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
نقد فیلم خورشید مجید مجیدی؛ تراژدی پرانرژی و بی‌ریا
«خورشید» ساخته مجید مجیدی کارگردان ایرانی یک درام فرار از زندانی است که به هیچ جایی فرار نمی‌کند و در عین حال یک کمدی مدرسه‌ای بزن‌بکوب زمخت است که در آن کارها حسابی به مشکل برمی‌خورد. بازیگری فیلم درجه یک نیست و چرخ‌دهنده‌های خطوط داستانی‌اش اغلب صدا می‌دهد، اما دل و جرات و جاذبه‌ای خیابانی دارد و باید گفت یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در بخش رقابتی امسال فستیوال فیلم ونیز پخش شده است. ادامه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
نگاهی به الگوی روایی درخونگاه ساخته سیاوش اسعدی؛ اهریمن در میان دیوارها
"پیش‌کش به مسعود کیمیایی" آغازگر عنوان‌بندی ابتدایی فیلم است. موسیقی‌ای که عناوین را همراهی می‌کند، ادای دِینی‌ست به «سلطان» ساختۀ کیمیایی که خود نسخۀ آن‌روزی‌شدۀ اثر قدیمی‌تر استاد، «رضا موتوری» بود و ادای احترامی به «جیب‌بر خیابان جنوب» (سم فولر). از ابتدای داستان نیز با مردی مواجهیم که ریشه در فقر دارد و آرزوهایی بزرگ در سر... . پس بی‌راه نیست اگر روایت «درخونگاه» را وام‌دار رئالیزم شاعرانه ب

پیشنهاد کتاب

تاریخ گرافیک در ایران