اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

با بارلسک Burlesque یک بار دیگر در راه کارخانه رؤیاسازی همراه شویم

 

 

کریستینا اگوئیلرا خواننده مشهور آمریکایی در فیلم بارلسک Burlesque نقش کاراکتر آلی را ایفا می‎کند که زادگاه خود را به هدف ستاره شدن به سمت اِل اِی ترک کرده و پس از مدتی کار به عنوان گارسون در کلوپ بارلسک می‎تواند نظر صاحب کلوپ را جلب کرده و به خواننده شماره یک آنجا تبدیل شود.

 

بارلسک همان تم کهنه و همیشه جذاب هالیوودی را یدک می‎کشد. شخصی در حالتی که از زندگی کنونیش راضی نیست برای رسیدن به آمال و آرزوها، زندگی گذشته را پس زده و پای در مسیری تازه می‎گذارد. این راه اغلب هم به همان کارخانه رؤیاسازی یعنی هالیوود ختم می‎شود. سینما به عنوان ابزار سرگرمی از همان ابتدا به دنبال چنین خواسته‎ای بود و نام کارخانه رؤیاسازی برای آن عجیب هم نیست. هر مخاطب علاقمند به سینما بارها پای در این راه گذاشته چه با دورتی در راه شهر اُز، چه با تلما و لوئیز در جاده‎ای نامشخص، چه با آلی در راه رسیدن به آنچه نیست، به آنچه دوست دارد باشد.

 

کلاسیک‎ترین موزیکال‎ها ابتدا با ترانه‎ها داستان را روایت می‎کردند و پس از مدتی به روایت زندگی یک خواننده پرداختند که باز هم در میان صحنه‎ها با خواندن داستان روایت می‎شد اما بارلسک از آن جنس فیلم‎های موزیکال صرف نیست بلکه روایت دختری است که عاشق خواندن می‎باشد. پس بارلسک یک درام موزیکال است. روایت آن هم کاملا از اصول سینمای کلاسیک هالیوود تبعیت می‎کند. دختری که رهسپار خوشبختی است، به خواسته خود می‎رسد، در این بین باید عاشق جنس مخالف –جک- شود. در رسیدن به این عشق وقفه‎ای به وجود می‎آید و البته پای یک رقیب عشقی دیگر –مارکوس- هم به قصه باز می‎شود. رقیب عاشق نیست بلکه آلی را ابزار می‎داند پس همان پسر صادق ابتدایی است که قهرمان می‎تواند به او اعتماد کند و آلی درنهایت همه چیز دارد.

 

سینمای معاصر به ندرت به سراغ چنین قصه‎هایی می‎رود زیرا ریسک بالایی دارد. خیلی کم می‎شود یک فیلم موزیکال موفق شود اما بارلسک به لطف ترانه‎ها و موزیک‎های کاملا اورجینالِ کریستینا اگوئیلرا و ماریا شر، فیلمبرداری، گریم و کارگردانی قابل قبول  استیو آنتین توانسته نظر مخاطبین این ژانر را تا حدودی جلب کند. آنتین یکی از سازندگان خوب موزیک ویدئو می‎باشد که می‎تواند برای کار سینمایی‎اش تقریبا نمره قابل قبول بگیرد. یکی از پاشنه‎ آشیل‎های فیلمنامه شخصیت پردازی است. با اینکه همه شخصیت‎ها دارای مسئله خاصی هستند و هیچ‎کدام از دست فیلمنامه نویس در نرفته ولی کل فیلم برای یک شخصیت است و دیگر شخصیت‎ها تنها در حد معرفی باقی می‎مانند. خیلی خوب است که ناتالی -یکی از رقاص‎ها- حامله می‎شود یا نیکی به دلیل مصرف الکل مشکلاتی برایش به وجود می‎آید، اما همه این مشکلات شخصیت‎ها آیا به این خاطر نیست که فقط آلی بماند و به اهدافش برسد. هر کسی از دور خارج می‎شود تا آلی خواننده شماره یک شود. در چنین فیلمنامه‎ای توان بازیگری بالایی باید برای نقش آلی در نظر گرفته شود. کریستینا آگوئیلرا هر چقدر که بر روی سن و در هنگام خواندن قوی است در مقابل دیگر بازیگران خصوصا ماریا شر نتوانسته در حد انتظار ظاهر شود. وی به قدرت صدایش در دنیای موزیک شهره است و از این خصوصیت به خوبی در فیلم هم استفاده شده است.

 

کاراکترهای مرد هم به خوبی در فیلم شخصیت‎ پردازی نشدند. مثلا از بازیگر خوبی چون استنلی تاچی به خوبی بهره گرفته نشده است. در مورد شان ابهام خاصی است که همجنس‎باز است یا اینکه عاشق تز، جک با نامزدی است که هیچ وقت نمی‎بیندش و با وجود حضور آلی به عنوان همخانه به نامزد خود بسیار وفادار است! در جوامع غربی که چند روز همسر خود را نمی‎بینند به او خیانت می‎کنند این یکی که نامزدش را نمی‎بیند و نامزد هم در سفرهای پیاپی است و به امید روز وصال هستند اصلا باورپذیر نبوده است! آلی با آن همه آرزو که به اِل اِی آمده چرا حال که تقدیر روی خوش به او نشان می‎دهد و تیتر اصلی روزنامه‌ها است هنوز دوست دارد خواننده یک کلوپ ساده پایین شهر باشد. همه این نقایص در مورد شخصیت‎ها در فیلم وجود دارد. بارلسک در حد شیکاگو ساخته راب مارشال –از شاهکارهای موزیکال که برنده اسکار 2001 شد- نیست ولی موزیکال خوش ساختی است که می‎توان از آن لذت برد.

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما