اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

همه بچه‎ها خوبند The Kids Are All Right : دغدغه‎های یک کارگردان در مورد هم‎نوعانش

 

وقتی نام لیزا کلودنکو به میان می‎آید، باید انتظار دغدغه‎های او را مانند گاس ون‎سانت و چند کارگردان دیگر داشته باشیم. کلودنکو، یهودی که پس از مهاجرت از لهستان زندگی را با یک همجنس ادامه داد و داستان زندگیش شباهت بسیاری به همه بچهها خوبند The Kids Are All Right، فیلم مورد اشاره دارد.

 

همه بچه ها خوبند 

نیک (آنت بنینگ) و جولز (جولین مور) به همراه دو فرزند خود جونی (میا واسیکوسکی) و لیسر (جاش هاچرسون) در آرامش کامل زندگی می‎کنند. این آرامش تا زمانی ادامه دارد که جونی به سن قانونی -18 سالگی- می‎رسد. لیسر از او می‎خواهد تا پدر بیولوژیکشان را پیدا کند تا جواب سؤالات مختلفی را که در ذهن دارند، بیابند. زندگی آرام زوج همجنسگرا و فرزندانشان با وارد شدن پول (مارک روفالو) دچار اغتشاش می‎شود. پول که در ارتباط‎های جنسی بی‎پروا بوده است به یکباره با روبرو شدن با جونی و لیسر زندگی گذشته را کنار می‎نهد و آرزو دارد او هم خانواده‎ای را تشکیل داده بود.

 

 

مضمون فیلم در هدف نویسندگانش بسیار هوشمندانه تزریق می‎شود. عموم مخاطبین که با کلودنکو ممکن است آشنا نباشند به راحتی فریب لایه سطحی فیلم را خواهند خورد. اینکه همه بچهها خوبند در ظاهر یک فیلم در ضد خانواده‎های the kids are all rightهمجنسگرا است. رابطه پول و جولز بر این گمان بیشتر دامن می‎زند. جولز با پول ارتباط برقرار می‎کند و به هم وابسته می‎شوند. این امر دقیقا منافات با زندگی افراد همجنسگرا است که معتقدند گرایش به جنس مخالف ندارند. پس نتیجه این می‎شود آن‎ها بدون اینکه این امر ذاتی را بیابند سراغ یک امر عجیب و قریب خواهند رفت و توجیه خاصی برای خود می‎آورند. با قرار گیری پول سر راه جولز سست بودن رابطه او با نیک هم مشخص می‎شود. جونی و لیسر هم رابطه بسیار نزدیک با پول دارند. در میانه فیلم همه چیز در خدمت طرز فکری است که در بالا شرح آن رفت. خانواده‎ای از یک زن و مرد با دو فرزند که کنار هم احساس خوشبختی می‎کنند. ضعف‎ها و کمبودها خودنمایی می‎کند ضعف‎هایی که با پول برطرف می‎شود. اما در این میان نیک نوع رفتار تازه فرزندان و جولز را نمی‎پذیرد و رفتارش از ورود پول به خانواده‎اش عوض می‎شود.‎ او، جولز و بچه‎ها را خانواده خود می‎داند و برای بقای آن‎ها می‎جنگد. در یک مشاجره جولز به او می‎گوید چرا مثل شوهرش با او رفتار می‎کند! همه در هنگام حضور پول احساس آرامش خاصی دارند پس نیک چاره‎ای ندارد تا با مسبب مشکل رابطه‎اش را عوض کند تا خانواده‎اش را حفظ کند.

 

وضعیتی دوستی ظاهری نیک هم پایدار نیست و با چرخش مضمون فیلم با روشن شدن خیانت جولز به نیک روبرو می‎شویم. اما به عنوان فیلم باز گردیم. «همه بچه‎ها خوبند»؟! جونی و لیسر طوری به تصویر کشیده شده‎اند که از سایر هم سن و سالانشان نیک سیرت‎تر هستند. زیرا آن‎ها دو مادر دلسوز و رفتار ان‎ها را زیر نظر دارند. حتی نیک و جولز تأکید خاصی به فرزندانشان در مورد درک نشدن رفتار همجنسگراها که عاطفی‎تر از دیگران هستند می‎کنند. بچه‎ها خوبند چون در یک خانواده همجنسگرا هستند. اما رفتار بچه‎ها در میانه فیلم عوض می‎شود! پس دیگر بچه‎ها خوب نیستند؟ هنگامی که آن‎ها با پدر بیولوژیکشان (عامل بر هم زننده هنجار) بیرون می‎روند به اعمالی دست می‎زنند که مورد پذیرش نیک نیست. آن‎ها در مقابل مادرشان می‎ایستند. بچه‎ها خوب نیستند چون مفهوم خانواده‎ای را که در رأس آن دو همجنس می‎باشد درک نکرده‎اند. اما وضع به این سبک و سیاق باقی نمی‎ماند و همه بچه‎ها خوبند!

 

جونی و لیسر تحولی دیگر دارند که از نظر مؤلف، این تحول کمال طلبی آن‎ها است. آن‎ها زمانی که خیانت جولز را متوجه می‎شوند برای مادر دیگرشان دلسوزی می‎کنند. پول (عامل بر هم زننده هنجار) را پس می‎زنند. اظهار ندامت پول هم دیگر چاره ساز نیست. زیرا آن‎ها پذیرفته‎اند که با وجود دو مادر در زندگیشان همه چیز دارند و همه چیز خوب پیش می‎رود. پس اساسا رابطه برقرار شده تنها از کنجکاوی دوران جوانی ان‎ها بوده است. در نهایت همه بچه‎ها خوبند. کلودنکو فیلمنامه شسته رفته‎ای را در راستای افکارش با همکاری استوارت بلومبرگ نوشته است. فیلمنامه‎‎ای که به زندگی شخصی‎اش قرابت خاصی دارد. او تا به حال برای حمایت از این روابط چند فیلم دیگر را هم ساخته است. پسرِ کلودنکو هم از یک پدر بیولوژیک متولد شده و شاید کلودنکو جواب فرزند خود را هم با این فیلم خواسته در لایه‎های عمیق این فیلم با تزریق افکار خود بدهد. این را هم باید در انتها اشاره کرد فارغ از مضمون آن فیلمنامه و بازی بازیگران آن در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارد.

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما