اختصاصی

  • فیلم انگل شگفتی ساز شد؛ جوایز اصلی اسکار 2020 برای اثر بونگ جون هو

    سال گذشته بود که همه انتظار بردن اسکار توسط یک فیلم غیرانگلیسی زبان -یعنی رما- را داشتند؛ اما بالاخره این امر با فیلم انگل (پارازیت) ساخته بونگ جون هو محقق شد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، علاوه بر کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی و فیلمنامه اصلی نیز موفق به کسب جایزه شد...
حسام کاظمی

حسام کاظمی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

***½*

 حسام کاظمی - از سری یادداشت های سی امین جشنواره فیلم فجر

حامد بهداد در نارنجی پوش 

حامد آبان با بازی حامد بهداد عکاس برجسته مطبوعات با پسرش و همسر وی به دلیل گذراندن دوره دکتری در نروژ زندگی می‎کند. حامد به خاطر بیماری تنفسی فرزندش با او به ایران برگشته، او یک روز با خواندن کتابی در باب فنگ شویی و تاثیر آن بر زندگی به کلی متحول شده است و از زدون کثیفی و بی‎نظمی پیرامون خود شروع می‎کند.

ادامه مطلب فنگ شویی به روایت آقای مهرجویی.../ نگاهی به «نارنجی پوش»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

**½**

از سری یادداشت های سی امین جشنواره فیلم فجر

بی خود و بی جهت کاهانی 

چند ساعت تا مراسم ازدواج فرهاد (احمد مهران فر) و الهه (نگار جواهریان) بیشتر نمانده است، آن‎ها هنوز اثاثه خود را نچیده‎اند و آماده مراسم نیستند از طرفی محسن (رضا عطاران) و مژگان (پانته آ بهرام) که خانه خود را در اختیار آنها قرار داده‎اند هنوز به خانه تازه خود نقل مکان نکرده‎اند.

ادامه مطلب هیچ.../ نگاهی به فیلم «بی‎خود و بی‎جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

درایو: «وقتی رسیدیم اونجا من پنج دقیقه بهت وقت میدم، هر اتفاقی توی اون پنج دقیقه بیقته من باهاتم، مهم نیست چه اتفاقی باشه، هر اتفاقی یک دقیقه بعد از وقت تعیین شده بیفته دیگه خودتی و خودت.»

فیلم drive 

ادامه مطلب تنهایی یک سامورایی مدرن.../ نگاهی به درایو Drive فیلم تحسین شده‎ی سال
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

«اگر بخت یارت باشد تا جوانیت را در پاریس زندگی کنی، باقی عمرت را هر جا که بگذرانی با تو خواهد بود. چون پاریس، جشنی بیکران است.»*

 نیمه شب در پاریس

ادامه مطلب پاریس جشن بیکران.../ نگاهی به «نیمه شب در پاریس» ساخته وودی آلن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.20 (10 رای)

 خودکشی باکره ها

نوزادی که در پدرخوانده یک غسل تعمید دید و سال‎ها بعد مری دختر مایکل کورلئونه در آخرین قسمت این سه گانه  مافیایی شد کسی نبود جز سوفیا فورد کاپولا، دختر فرانسیس فورد کاپولای بزرگ. این تنها آغازی بود برای او تا رسیدن به جایگاهی که امروزبه عنوان کارگردانی صاحب سبک دارد. میشیگان در دهه 70، سیسیلیا، لاکس، بانی، مری و تریس پنج دختر آقا و خانم لیزبون هستند. خانواده‎ای با اصول خاص خود که فرزندانشان را در محیط بسته خانه به نوعی محبوس کرده‎اند، در حالی‎که دختران با توجه به اقتضای سن شدیداً مشتاق کشف دنیای بیرون و حضور در اجتماع هستند.

ادامه مطلب خاطره‎ی دلبرکان غمگین من...؛نگاهی به فیلم خودکشی باکره‎ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

trainspotting

مارک رنتون (یوان مک‎گرگور) جوان اسکاتلندی غرق در مواد مخدر و بی‎اعتنا به تمامی هستی به انتها رسیده است، خسته از وضع موجود به دنبال راهی است برای سبک جدیدی از زندگی عاری از اعتیاد و مطابق با هنجارهای جامعه، که در این مسیر از یک سو ترک اعتیاد و از سویی دیگر ترک دوستانش برایش مشکل ساز می‎شود.

ادامه مطلب خون بازی در ادینبورگ.../ نگاهی به فیلم قطاربازی Trainspotting
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

موسیقی افسون بشری است، غرق در نت به نت، واژه به واژه، گام به گام و خط به خط. آدمی به دردهایش زنده است و در جست‎وجوی راهی برای خروج از آلام، دری به سوی عاشقیت، ابدیت و جاودانگی.

وال کلیمر در نقش جیم موریسون در the doors ساخته الیور استون 

درها(دروازه‎ها) The Doors با اقتباس از کتاب کسی از اینجا زنده بیرون نمیآید نوشته جری هاپکینز و دنی ساکرمن بر اساس زندگی خواننده مشهور جیم موریسون[1] ساخته شد. فیلم با دیالوگ‎هایی از موریسون آغاز می‎شود و فلاش‎بکی به گذشته. جیم در کنار خانواده در ماشین هستد و در جاده‎های نیو مکزیکو که در سر راه با تعدادی سرخپوست دیدار می کنند، اتفاقی که تاثیر شگرف بر آینده وی دارد و لحظه مرگ یکی از پیران قبیله او را با خود درگیر می‎کند تا جایی‎که جیم، روح او را در خود حس می‎کند.

 

ادامه مطلب درهای ادراک... / نگاهی به فیلم The Doors ساخته الیور استون و زندگی جیم موریسون
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

خاویر باردم در فیلم زیبا 

عدم تمامی موجودیت است، زیبایی در اوج زشتی به معنا می‎رسد، و سیاهی گذر از مرز سپیدی است. با به عینیت رسیدن مفهوم انتزاعی مرگ در روزمرگی زندگی، آدمی به دنبال رستگاری است و در این مسیر هر فردی منطبق با اصول هستی شناختی خود به پایان می‎اندیشد. 

ادامه مطلب تمامیتِ نیستی.../ نگاهی به فیلم «زیبا» Biutiful

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری